Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Utjevningspolitikk


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har muntlig prøve imorgen og i dag så fikk jeg vite hvilken oppgave jeg skal presentere. Jeg fikk temaet utjevningpolitikk, men forstår egentlig ikke så veldig mye rundt politikk og slik, men har lyst til å lære mer! Kan noen forklare meg hva jeg kan trekke frem og ta med i presentasjonen? Den skal vare cirka 5 minutter. Fant heller ikke så mye på nettet om utjevningspolitikk som jeg forstod. Oppgaven er: 

 

"Hva menes med utjevningspolitikk? Drøft argumenter for og mot ulike tiltak i utjevningspolitikken i Norge i dag. Hva skiller høyresiden fra venstresiden i norsk politikk med tanke på utjevningspolitikken?"

Endret av Ferrariboy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC

Utjevnningspolitikk er å lage regler som fjerner ulikheter.

 

F.eks. en tar noe fra noen og gir til andre slik at de ender opp likt.

Eller bare gir fordeler til enkelte slik at de ender opp likt med de andre.

 

Utjevnningspolitikk kan gjelde det meste, inkl. makt og økonomi. Kjønnskvotering og subsidiering er eksempler.

Lenke til kommentar

Hei! Jeg har muntlig prøve imorgen og i dag så fikk jeg vite hvilken oppgave jeg skal presentere. Jeg fikk temaet utjevningpolitikk, men forstår egentlig ikke så veldig mye rundt politikk og slik, men har lyst til å lære mer! Kan noen forklare meg hva jeg kan trekke frem og ta med i presentasjonen? Den skal vare cirka 5 minutter. Fant heller ikke så mye på nettet om utjevningspolitikk som jeg forstod. Oppgaven er: 

 

"Hva menes med utjevningspolitikk? Drøft argumenter for og mot ulike tiltak i utjevningspolitikken i Norge i dag. Hva skiller høyresiden fra venstresiden i norsk politikk med tanke på utjevningspolitikken?"

 

Slå heller opp fordelingspolitikk så får du langt flere treff i google ;)

Lenke til kommentar

Okey! Tusen takk!  :)

 

 

Hei! Jeg har muntlig prøve imorgen og i dag så fikk jeg vite hvilken oppgave jeg skal presentere. Jeg fikk temaet utjevningpolitikk, men forstår egentlig ikke så veldig mye rundt politikk og slik, men har lyst til å lære mer! Kan noen forklare meg hva jeg kan trekke frem og ta med i presentasjonen? Den skal vare cirka 5 minutter. Fant heller ikke så mye på nettet om utjevningspolitikk som jeg forstod. Oppgaven er: 

 

"Hva menes med utjevningspolitikk? Drøft argumenter for og mot ulike tiltak i utjevningspolitikken i Norge i dag. Hva skiller høyresiden fra venstresiden i norsk politikk med tanke på utjevningspolitikken?"

 

Slå heller opp fordelingspolitikk så får du langt flere treff i google ;)

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...