Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Rar ulyd fra hjul, Passat 99, 1.8 bensin


Anbefalte innlegg

Hei, veldig fornøyd med bilen min, selv om den er gammel. Jeg er stort sett ganske nevenyttig og får til mye selv, men ulyden jeg har hørt i to mnd ca, finner jeg ikke ut av :(

 

Symptomer/observasjoner:

Høres ut som kast i skive og hvertfall noe som er relatert til hastigheten, men endrer seg ikke når jeg bremser eller turtall på motoren, selv med motor avslått. Jeg har også nesten nye skiver, så jeg tror ikke det er dem. De første ukene var lyden så vidt merkbar, men siste mnd har den vært ganske tydelig. Den har altså økt gradvis. Vanskelig å sikkkert hvilket hjul lyden kommer fra, men innbiller meg at det er høyre framhjul, evt begge.

Lyden endrer seg ingenting ved turtall eller bremsing og er mest hørbar ved ca 50 kmt og virker som blir litt svakere ved høyere hastighet, men forsvinner ikke. Frekvensen er ca det doble av rotasjonshastigheten på hjulene og i perioder (særlig svinger) kan jeg kjenne det i rattet som svake slag i takt med ulyden.

De siste ukene har lyden blitt hørbart kraftigere i venstresvinger. Jeg har derfor antatt at det var hjullager og byttet høyre fremme i går. Jeg kunne kjenne en ørliten bevegelse når jeg vrikket på den. Andre siden virket ok, men mansjett til drivknute hadde løsnet noe og fettet var delvis støv/sand. Men jeg merker ingenting når jeg vrir hjulene helt til siden. Da skal det vel knatre litt, hvis det er drivknuten? I tillegg byttet jeg alle nedre bærearmer på begge sider fram. De fire øvre ble byttet i oktober. Så alle bærearmes skal nå være i orden.

Bilen ble naturlignok tightere i svingene, men lyden er ikke borte helt. Kanskje blitt noe svakere og med litt mindre definert hastighetsområde.

 

Kan det være drivknute/r eller hjullager på flere aksler?

Noen som har en idé hva det kan være? Tips mottas med takk :)

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...