Gå til innhold

Fagprøve IKT Driftsfag


BjoSom

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen!

 

Jeg er instruktør for en fin liten gjeng med IKT-Lærlinger i skole, og lurer på om det hadde vært mulig å få litt hjelp til å finne på meningsfylt arbeid til disse. Det begynner å tære på fantasien min, så all hjelp vil bli satt veldig stor pris på.

 

Lurer også på om noen kan sende meg litt eksempler på fagprøvebesvarelser, gjerne med sensurert navn også videre. Dette vil uansett bli sensurert før en evt bruk i undervisning. 

 

Lærling i skole er et ettårig løp med intensiv læring, hvor målet er fagbrev i IKT Driftsfag.

 

Send meg en PM hvis du er interessert i å dele dine erfaringer, så sender jeg min epost i retur. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det heter ikke Driftsfag lenger, men IKT-Servicefag.

Jeg tok fagprøven for 1 år siden, og det var da i IKT-servicefaget.

 

IKT-Driftsfag er ikke tilgjengelig lenger, og læreplanen er som affe90 sier relatvit forskjellig.

 

Standard fagprøver nå til dags inneholder følgende momenter:

 - Enkle tema som sensor mener kandidat skal kunne (grunnleggende ferdigheter innen IKT)

 - Vanskligere del (noen ganger også valgfri) som skal gi kandidaten muligehten til å utfordre seg selv

 - Fremføringsdel, ofte i form av "kurs" eller liggnende som skal fremføres for sensor på fagprøven siste dag.

Lenke til kommentar

Er bare nysgjerrig. Heter det IKT-driftsfag eller tilbys det nå om åra? Da jeg var lærling helt tilbake i 2008 het det nemlig IKT-servicefag og læreplanen var relativt forskjellig fra IKT-driftsfag. 

Godt spørsmål.Lærling i skole, sånn som her, heter IKT Driftsfag, men vanlig løp med 2 år som lærling heter IKT Servicefag. Har dessverre ikke noe særlig utdypende informasjon om hvorfor dem har valgt å kalle dette løpet for Driftsfag, men det er en vesentlig forskjell i opplæringen også, i forhold til Servicefag.

Lenke til kommentar

Læreplanen i IKT-driftsfag er ikke lenger gyldig - ei heller som Vg3 opplæring i skole. Det var en overgangsordning etter Reform94, men den er nå slutt. http://www.udir.no/Lareplaner/Finn-lareplan/Lareplanverket-for-videregaende-opplaring-R94/#Allmenne,%20%C3%B8konomiske%20og%20administrative%20fag

 

Det skal være læreplanen i Vg3 IKT-servicefaget som ligger til grunn også for disse elevene, og det er den læreplanen de vil bli vurdert etter når de skal opp til fagprøve.

 

(Jeg er faglærer på Vg2 IKT-servicefag, sitter nå i fagprøvenemnd for IKT-servicefaget, har tidligere undervist på Vg3 IKT-servicefaget (opplæring i skole) og jobbet i fylkeskommunen med Vg3 IKT-servicefaget spesifikt.)

Lenke til kommentar

Læreplanen i IKT-driftsfag er ikke lenger gyldig - ei heller som Vg3 opplæring i skole. Det var en overgangsordning etter Reform94, men den er nå slutt. http://www.udir.no/Lareplaner/Finn-lareplan/Lareplanverket-for-videregaende-opplaring-R94/#Allmenne,%20%C3%B8konomiske%20og%20administrative%20fag

 

Det skal være læreplanen i Vg3 IKT-servicefaget som ligger til grunn også for disse elevene, og det er den læreplanen de vil bli vurdert etter når de skal opp til fagprøve.

 

(Jeg er faglærer på Vg2 IKT-servicefag, sitter nå i fagprøvenemnd for IKT-servicefaget, har tidligere undervist på Vg3 IKT-servicefaget (opplæring i skole) og jobbet i fylkeskommunen med Vg3 IKT-servicefaget spesifikt.)

 

Var dette jeg mente å ha hørt også når jeg startet opp min løretid.

Jeg gikk på IKT tilbake i 2004, når det fortsatt het IKT-Driftsfag og det var mye usikkerhet og styr når jeg skulle ta læretiden i 2013.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...