Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Retoriske begreper i bruk


Anbefalte innlegg

Hei, 

 

jeg har en anelse om hva patos, logos, etos, kairos og aptum handler om, men jeg vet ikke hvordan jeg skal bruke disse begrepene når jeg skal analysere en retorisk tekst. 

 

F.eks la oss si at en tekst prøver å vekke følelser hos leseren, skriver en da "Retorikeren bruker patos for å formidle ... "

Jeg har lagt merke til at noen skriver "Retorikeren appellerer til patos", men jeg har aldri skjønt hva som menes med dette. 

 

To ting jeg vil ha hjelp til 

 

1) Jeg vet ikke hvordan bruker retoriske begreper når jeg skal analysere en retorisk tekst. Kan de av dere som vet det, hjelpe meg ut? 

 

2) Vet dere hvor jeg kan lese gode retoriske analyser?

 

Takker for all hjelp. 

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for linkene!

Jeg skrev et ganske langt svar til deg, men slettet det. Når en ser at svaret ikke er oppklarende, men derimot forkludrende, må en bare erkjenne at en ikke behersker ting godt nok til å hjelpe andre. 

Lenke til kommentar

 

Takk for linkene!

Jeg skrev et ganske langt svar til deg, men slettet det. Når en ser at svaret ikke er oppklarende, men derimot forkludrende, må en bare erkjenne at en ikke behersker ting godt nok til å hjelpe andre. 

 

 

Jeg forstår, men i mitt tilfelle er det som regel slik at .. 

 

Når jeg ikke skjønner det en har skrevet vil jeg som regel se på det lenge, for så legge det i bakhodet og gå videre med livet.  Og noen ganger, eller kanskje ofte, får jeg en sånn plutselig nå-skjønner-jeg-hva-du-mente opplevelse. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...