Gå til innhold

[Løst] Trenger hjelp angående problem med ny dekoder (Altibox fiber)


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Moren min har et par dekodere fra Altibox, som er koblet til en hjemmesentral via ethernetkabel. Etter et strømbrudd i bygda her forleden, så tok dekoderen i stua kvelden. Valgte derfor å bytte den ut med en nyere dekoder og håpet at det skulle være enden på problemet.

 

Kort fortalt så ville ikke den nye dekoderen koble seg opp og laste inn tv-portalen. Byttet igjen (fikk ikke harddisken med engang!), men fikk samme problem. Fikk beskjed om at det var forstyrrelse på linjen, men det som gjør det mer merkelig, er at hun har en gammel dekoder på soverommet som fungerer akkurat som den skal.

 

Noen her som vet hva problemet kan være? Prøvde for moro skyld å bytte port som ethernetkablene var koblet i, men den nye funket fortsatt ikke, mens den gamle fungerte fint.

 

Blir greit forvirra og en smule irritert her.

Endret av OhEasy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

 

Moren min har et par dekodere fra Altibox, som er koblet til en hjemmesentral via ethernetkabel. Etter et strømbrudd i bygda her forleden, så tok dekoderen i stua kvelden. Valgte derfor å bytte den ut med en nyere dekoder og håpet at det skulle være enden på problemet.

 

Kort fortalt så ville ikke den nye dekoderen koble seg opp og laste inn tv-portalen. Byttet igjen (fikk ikke harddisken med engang!), men fikk samme problem. Fikk beskjed om at det var forstyrrelse på linjen, men det som gjør det mer merkelig, er at hun har en gammel dekoder på soverommet som fungerer akkurat som den skal.

 

Noen her som vet hva problemet kan være? Prøvde for moro skyld å bytte port som ethernetkablene var koblet i, men den nye funket fortsatt ikke, mens den gamle fungerte fint.

 

Blir greit forvirra og en smule irritert her.

 

Hvor stopper dekoderen opp under omstart ?

 

Hvis du vil raskt finne ut hvor feilen ligger så kryssbytter du dekodere, hvis feil følger dekoder så må snakke med altibox igjen. Hvis feil følger lokalitet så må du sjekke kablingen.

Det vi vet utifra det du har testet er at signalet inn til huset og ut av HS er  ok.

 

Da gjenstår det bare kabel eller dekoder.

Endret av Thsan
Lenke til kommentar

 

Hei!

 

Moren min har et par dekodere fra Altibox, som er koblet til en hjemmesentral via ethernetkabel. Etter et strømbrudd i bygda her forleden, så tok dekoderen i stua kvelden. Valgte derfor å bytte den ut med en nyere dekoder og håpet at det skulle være enden på problemet.

 

Kort fortalt så ville ikke den nye dekoderen koble seg opp og laste inn tv-portalen. Byttet igjen (fikk ikke harddisken med engang!), men fikk samme problem. Fikk beskjed om at det var forstyrrelse på linjen, men det som gjør det mer merkelig, er at hun har en gammel dekoder på soverommet som fungerer akkurat som den skal.

 

Noen her som vet hva problemet kan være? Prøvde for moro skyld å bytte port som ethernetkablene var koblet i, men den nye funket fortsatt ikke, mens den gamle fungerte fint.

 

Blir greit forvirra og en smule irritert her.

Hvor stopper dekoderen opp under omstart ?

 

Hvis du vil raskt finne ut hvor feilen ligger så kryssbytter du dekodere, hvis feil følger dekoder så må snakke med altibox igjen. Hvis feil følger lokalitet så må du sjekke kablingen.

Det vi vet utifra det du har testet er at signalet inn til huset og ut av HS er ok.

 

Da gjenstår det bare kabel eller dekoder.

Dekoderen laster inn, teller til 100+ før den viser 3 NRK kanaler. Står også på bunn av tven at 'portalen er utilgjengelig for øyeblikket'. Kablene har jeg sjekka, feilen ligger ikke der ettersom den gamle dekoderen fungerer fint uansett hvordan jeg kobler det opp.

 

Venter på en telefon fra Relacom(de som tar seg av service her), men det tar sin tid merker jeg. Derfor jeg tenkte å høre om andre har opplevd det samme problemet.

Endret av OhEasy
Lenke til kommentar

Så du har testet ved å kryssbytte dekoderne ? Var bare litt uklart med hvordan du forklarte det i første post, for hvis du kun har byttet port på HS så har du bare testet at portene på hjemmesentralen fungerer.

 

Men dette problemet som du forklarer kan være mye rart. Dekoderen får ikke rettigheter, enten på grunn av feil hos altibox, noe skjer med signalet fra HS til dekoder. Sansynligheten for at problemet er dekoderen er på dette tidspunktet ganske liten siden du har fått samme feil på to nye dekodere.

Lenke til kommentar

Så du har testet ved å kryssbytte dekoderne ? Var bare litt uklart med hvordan du forklarte det i første post, for hvis du kun har byttet port på HS så har du bare testet at portene på hjemmesentralen fungerer.

 

Men dette problemet som du forklarer kan være mye rart. Dekoderen får ikke rettigheter, enten på grunn av feil hos altibox, noe skjer med signalet fra HS til dekoder. Sansynligheten for at problemet er dekoderen er på dette tidspunktet ganske liten siden du har fått samme feil på to nye dekodere.

Ja, det har jeg. Beklager forvirringen.

 

Får bare smøre meg med tålmodighet, så får vi håpe det ordner seg.

Lenke til kommentar

Hvis du har mulighet/tid så vil jeg gjerne høre hva relacom fant ut eller hva de gjorde for å fikse det. For dette problemet er veldig merkelig.

 

Som jeg nevnte tidligere så oppfører dekoderen seg som om den ikke får rettigheter. Men det er ikke feil som gjelder for hele leveransen da den andre dekoderen fungerer. Det er ikke intern kabling da feil følger dekoder, du har prøvd to nye dekodere med samme resultat.

Dekoder er registrert hos altibox hvis ikke så hadde ingen av sirklene under oppstart fått farge, de ville stått som 5 grå og ingen ting hadde skjedd.

This makes no sense.

 

Jeg regner med at dekoderene du har fått er av type 1853 arris ?

Vet du om hjemmesentralen er ny ?

Lenke til kommentar

Hvis du har mulighet/tid så vil jeg gjerne høre hva relacom fant ut eller hva de gjorde for å fikse det. For dette problemet er veldig merkelig.

 

Som jeg nevnte tidligere så oppfører dekoderen seg som om den ikke får rettigheter. Men det er ikke feil som gjelder for hele leveransen da den andre dekoderen fungerer. Det er ikke intern kabling da feil følger dekoder, du har prøvd to nye dekodere med samme resultat.

Dekoder er registrert hos altibox hvis ikke så hadde ingen av sirklene under oppstart fått farge, de ville stått som 5 grå og ingen ting hadde skjedd.

This makes no sense.

 

Jeg regner med at dekoderene du har fått er av type 1853 arris ?

Vet du om hjemmesentralen er ny ?

 

1853 Arris og ny hjemmesentral (av typen FMG) stemmer. Hun fikk en ny hjemmesentral for omtrent 3-4 uker siden.

 

Jeg gir deg/dere gjerne beskjed når Relacom har vært her og hva de eventuelt finner ut av.

Lenke til kommentar

Nå har det løst seg!

 

Jeg var nettopp oppe hos naboen til min mor, for å få prøve å koble til den nye dekoderen hos dem. Der funket den som den skulle, portalen og alle kanaler var der osv. Leste om at dekoderen må laste ned noe programvare eller noe sånt, for å fungere optimalt. Så etter jeg kom ned til min mor så koblet jeg til dekoderen for moro skyld, i håp om at den kanskje fikk alt den trengte oppe hos naboen. Jaggu faen så telte den til 35 og kom rett inn på portalen. Alt fungerte som det skulle, og alle kanaler er der. Jeg må si jeg er litt forvirret fortsatt, men lettet over at det ordnet seg. Hva problemet er/var, vet jeg fortsatt ikke. Spekuler gjerne.

Lenke til kommentar

Moren min var i kontakt med lokale fibernett leverandøren i dag.

 

"Ringte han på Lifi nå og fortalte at vi hadde fixa det. Han sjekka systemet sitt og støyen var borte på linjen og han så at hjemmesentralen hadde kjørt en oppdatering. Han sender harddisken i posten."

Endret av OhEasy
Lenke til kommentar

Spesielt det der for jeg trodde nå at macadressa var låst til din bredbåndslinje og ikke skulle virket hos f.eks naboen..

 

Mener å ha hørt at de blir oppdaget og registrert automatisk.

 

Men har vært borti lignende problem som TS beskriver hos en venn men han brukte trådløst tv kit. Der fikset vi det ved å la dekoder stå direkte koblet til hjemmesentralen i 10 min.

Endret av Thsan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...