Gå til innhold

Hvilken utdanning passer?


Niklas0o0

Anbefalte innlegg

Har siden jeg begynte på skolen slitt i skriftlige fag som engelsk og norsk. Fikk på slutten av barneskolen påvist at jeg har lese og skrivevansker, jobbet heller ikke noe bra med disse fagene på barne og ungdomsskole. Når jeg begynte på videregående jobbet jeg derimot mye bedre med norsk og engelsk, men karakterene uteble. I norsk har jeg stort sett ligget mellom 2 og 3, mens engelsk har jeg ligget stabilt på 2.I alle andre fag som er på videregående har det gått mye bedre. 

 

Til høsten har jeg søkt meg inn på vernepleier, men jeg begynner og lure på om dette kanskje er et feil valg. Orker ikke og slite meg ut, så voldsomt med lange innleveringer som jeg bare får dårlige tilbakemeldinger på. I matte føler jeg ihvertfall det er mye enklere og se fremgang i enn norsk. Har derfor tenkt at en linje det er mest matematikk på, og lite skriftlig norsk og engelsk passer meg best. 

 

Noen som har noen forslag til hvilket studie dette kan være?

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er nokså like som deg. Bare at jeg ikke har skrive- eller lesevansker. Men har alltid likt matte, fysikk mer enn norsk osv. Så jeg endte opp på ingeniør.

 

Diverse ingeniør utdanninger inneholder mye matte og veldig lite skriving (spesielt i forhold til andre utdanninger). Og bacheloroppgaven pleier å være skriftlig+praktisk. Så de krever ikke like mye av innholdet.

Akkurat hvilken type ingeniør avhenger av hva du synes høres spennende ut.

Lenke til kommentar

Vel, skal du bli vernepleier er det veldig bra om du er stødig i matematikk. Klarer du ikke medikamentregningen er det rett ut.

Jeg har ikke tatt utdanningen selv, men har jobbet mye med vernepleiere. De forteller om en utdanning som er svært praksisrettet, med mulighet til å fordype seg i et eget område helt på slutten av studiet (Bacheloroppgave). En tidl. kollega fordypet seg eksempelvis i temaet av ivaretaking av prostituerte.

Jeg har selv skrevet bachelor, og er av det inntrykket at det gjør ikke så mye om språket ikke er helt på topp. Har slitt med dårlig tegnsetting blant annet, men fikk en nokså god karakter på en egentlig helt ræva oppgave, språkmessig.

Blir du vernepleier gir det mulighet til å jobbe i psykisk helsevern, eldreomsorg, eller arbeid med psykisk og fysisk utviklingshemmede, for å nevne noe. Du kan også videreutdanne deg, ta en master i psykisk helsearbeid eller annen spesifisering, og få enda høyere lønn (en ganske standard masterlønn er på nesten en halv million kr).

Jeg er ikke ekspert på hvordan arbeidsstyrken i Norge skal fokusere, men det synes å være nok ingeniører for en stund (mtp på de mange arbeidsledige). No offence, engineers...

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...