Gå til innhold

Hjelp til ett større TV system (HDMI kabler osv.)


Anbefalte innlegg

Holder for tiden på og bygge ett noe omfattende TV system, skal prøve og forklare så godt jeg kan først hvordan det skal settes opp:

7 dekodere + en datamaskin skal kobles opp mot en Matrix 8x8 HDMI switcher, ut av switcheren går HDMI kabler til 8 forskjellige soner i lokalet, i de fleste av de 8 sonene vil det bli koblet til switchere for og fordele signalene til TV'ene som er koblet opp. Derfor trenger jeg altså 8 HDMI kabler fra dekodere til switcher i tillegg til 8 nokså lange (oppimot 25m) HDMI kabler til switcherene i taket samt 23 HDMI kabler fra switcherene til TV'ene. (Her alt 3 til 15m)

Det jeg trenger hjelp med er hvor høy kvalitet jeg trenger på HDMI kablene og hvor høyt jeg må opp i prisklasse på switcherene. Har ett godt budsjett og gå på, men vil selvfølgelig helst spare mest mulig penger også. Om noen har tips til HDMI kabler og/eller switchere så mottas dette med veldig stor takk. Går for mye penger på dette til at jeg kan bomme på noe.


Her er ett bilde med noenlunde hvordan lokalet og sonene er oppdelt:
WIHDLfa.jpg

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Terminologi:

HDMI-switch: mange in en ut (N:1)

HDMI-splitter: en inn mange ut (1:N)

HDMI-matrise : mange inn mange ut (N:N)

 

Klarer du å planlegge med kortere strekk? Switch/splitter/matrise kan fungere som som signalforsterker, så hvis du kan plassere dem strategisk slipper du kanskje unna med kortere kabler?

 

Selv om det kanskje virker rart kan det da være en fordel å ha åtte lange kabler fra kildene dine til matrisen slik at matrisen blir plassert mer sentralt i lokalet, for så å kunne ha kortere kabler fra matrisen til splittere.

 

K

Lenke til kommentar

Korteste frem til HDMI splitterne i taket som er lengst borte kan jeg få ned til ca. 15 meter. Kablene ut vil etter det variere fra 3 til 5 meter. I det større området som er Sone1 på kartet så kan HDMI kabelen fra Matrix 8x8 til splitteren være ca. 5 meter, men da må noen av ledningene ut fra splitteren igjen være på opptil 10 meter. Matrixen må være inne i baren en plass da alle dekoderene står der, på en typisk lørdag så er det snakk om oppimot 20 forskjellige sportssendinger som går, ofte 3-5 samtidig. Med mindre jeg går til innkjøp av en Matrix som kan styres på nettbrett/data.

Om jeg finner en mulighet som korter ned alle HDMI kabler til 10 meter og nedover, vil systemet fungere mer optimalt da? 

Endret av apekjeks
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...