Gå til innhold

[UIO] Master i Programmering og Nettverk vs Master i Network and System Administration


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg er snart ferdig med en bachelor i Informatikk: Programmering og Nettverk, og har i det siste lurt litt på veien videre.

 

Valget står altså mellom to mastere ved UiO - Informatikk: Programmering og Nettverk eller Network and System Administration. Dermed har det blitt et par spørsmål;

1. Hvilke jobber/arbeidsoppgaver kan en forvente fra de to? Både de som er felles og ulike for disse to retningene.

2. Vil en bli låst videre ved og velge den ene ovenfor den andre?

3. For å sette det veldig på spissen - kan en bli noe mer enn en glorifisert sysadmin ved og ta NSA-masteren?

4. Til de som har tatt en av dem - hvordan har arbeidslivet ditt sett ut? Hva har du jobbet med?

 

Selv liker jeg både programmering og fikling med maskiner og teknologier(heihei Linux på generell basis), så f.eks. DevOps er arbeid jeg syns høres veldig interessant ut, men jeg vil samtidig ha muligheten til og gå over i en renere programmerer rolle hvis det blir en mulighet lenger ned i løypa. Drift har jeg dessverre veldig lite kjennskap til, mens alt annet enn gui virker morsomt innenfor programmering.

 

Håper jeg var tydelig nok, og på forhånd, takk for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

 

Jeg er snart ferdig med en bachelor i Informatikk: Programmering og Nettverk, og har i det siste lurt litt på veien videre.

 

Valget står altså mellom to mastere ved UiO - Informatikk: Programmering og Nettverk eller Network and System Administration. Dermed har det blitt et par spørsmål;

1. Hvilke jobber/arbeidsoppgaver kan en forvente fra de to? Både de som er felles og ulike for disse to retningene.

2. Vil en bli låst videre ved og velge den ene ovenfor den andre?

3. For å sette det veldig på spissen - kan en bli noe mer enn en glorifisert sysadmin ved og ta NSA-masteren?

4. Til de som har tatt en av dem - hvordan har arbeidslivet ditt sett ut? Hva har du jobbet med?

 

Selv liker jeg både programmering og fikling med maskiner og teknologier(heihei Linux på generell basis), så f.eks. DevOps er arbeid jeg syns høres veldig interessant ut, men jeg vil samtidig ha muligheten til og gå over i en renere programmerer rolle hvis det blir en mulighet lenger ned i løypa. Drift har jeg dessverre veldig lite kjennskap til, mens alt annet enn gui virker morsomt innenfor programmering.

 

Håper jeg var tydelig nok, og på forhånd, takk for svar!

Uten å ha kjennskap til noen av de studiene, kan jeg si at fremtiden innenfor drift av både nettverk og andre systemer ligger innenfor automatisering, i praksis vil det i stor grad tilsi PowerShell.

 

Du kan være ganske trygg på at velger du å gå i den retningen, vil du ha jobber som både er spennende og krevende, og det vil være bruk for deg i all overskuelig fremtid. Skal du jobbe med programmering - og kanskje spesielt med DevOps-metodikk, vil det være en stor fordel å ha kompetanse og helst litt erfaring med systemdrift også. Da vil du "tenke" litt som både en programmerer og en driftsmann - noe som helt klart er en fordel.

 

_Hvilken_ utdanning du har, spiller i praksis liten rolle når bedriftene skal ansette, det er hva du faktisk kan som er avgjørende, og ofte at du _har_ en utdanning. Du vil nok derfor i liten grad bli låst ved å velge det ene fremfor det andre.

 

Av samme grunn vil du antakelig ikke merke noen stor forskjell på den ene eller andre med tanke på arbeidsoppgaver/jobber. Kan være noen bedrifter vil utelukke deg til rene modelleringsjobber, men da er egentlig bacheloren din også på sidelinjen, og du har tydeligvis "satset" på å kunne være litt midt i mellom, som jo gjerne utelukker de helt spesialiserte jobbene. På den andre siden er det nok færrest av disse også, og du har et mye større utvalg av jobber "på midten" :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...