Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Anbefalte innlegg

Jeg sliter veldig med hva jeg skal bli og hva skal jeg studere, ikke ulikt fra mange andre. Men uansett dette plager meg veldig. Jeg har alltid vært opptatt av å finne min lidenskap, alltid gått og stusset på det. Jeg personlig vet ikke hva jeg liker. Jeg gjør det ok på skole og jeg er ganske sosial. Men har aldri hatt en hobby eller en ting jeg brenner får. Selvsagt har jeg prøvd ut ting som fotball, musikk osv, men aldri følt noe interesse.  Jeg tror selvsagt jeg er ikke aleine, men av og til føler jeg det. Fordi alle mine venner har en hobby eller lidenskap som f.eks politikk eller for den saks skyld Gaming.

Dagene min ser slik: skole, hjem og ser på en serie eller Youtube. Føler jeg ikke gjør noe produktiv i live mitt. Jeg har i grunn ikke noe jeg ser frem til. På et eller annet måte føler jeg tomhet i dagene mine.

Hoved grunnen til at jeg skriver dette er at jeg vet ikke hva jeg kommer til å studere. For ikke så lenge siden måtte vi velge hvilke programfag vi komme til å ta 2 året på videregående skole. Jeg tok realfag, men jeg vet ikke om det er meg. Jeg får til sånne fag, men det var et eller annet som gjorde at jeg var ikke 100% sikker på valget mitt. Dette fikk meg til å tenke ekstra på hva jeg virkelig liker. Og jeg ble veldig usikker. Dere vil sikkert si snakk med familie og venner eller rådgiver på skolen. Og det har jeg gjort, men føler de hjelper ikke. Så jeg lurer på om det er noe fagfolk som kan hjelpe meg. Jeg vet rådgiver er en fagperson som skal hjelpe egentlig hjelpe, men jeg føler ikke hun gjør så mye annet enn å fortelle om hva ting går ut på faglig. Jeg vet ikke hvem jeg kan henvende meg til som kan veilede meg. Jeg tenker hovedsakelig noen privat? Kanskje en person som er spesialisert innafor dette emne?

 

Håper dere skjønner hva jeg vil frem. Fordi jeg hadde veldig mange tanker når jeg skrev dette. Vist det var noe dere ikke forstår gjerne spør. Har litt lust å høre om andre har vært i samme situasjon? Hvordan fant deres lidenskap?

Endret av Vettikke
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er ikke jeg noen fagperson eller så mange råd annet enn det du sier med å prate med

de nærmeste og oppriktig si at du ikke føler du får riktig hjelp..

Men en ting sikkert er at jeg husker at jeg på den tiden også følte tomhet i hverdagen og

at alt var rutine for man "må".

Du går på skole, gjør det du skal gjøre og så er dagen over uten mål og mening.

Men er det en ting jeg er nokså sikker på er at det kommer en dag da du merker at

du er på riktig vei og at du finner noe du virkelig liker.. Du er ennå ung og skal fullføre

viktig skole som har mye å si for fremtiden din! Tenk på det som midlertidig i livet ditt.. litt som at du

brekker et bein og midlertidig må gå på krykker.

Begynn på trening eller annet du kanskje tror kan fylle på dagen din, eventuelt kanskje finne en

jobb du synes hadde vært spennende?

 

Angående valg av skolefag er det ikke alle som vet hva som er det riktige.. men om det er mulig å bytte,

synes jeg du skal prøve å ordne det, da du sier det ikke føles riktig! Man surfer seg dessverre ikke gjennom

skole og det er hardt arbeid, men tenk på alt du kan komme videre på når du har fullført!

Som sagt, fortell oppriktig hvordan du føler det og ikke gi deg før du føler at du er hjulpet på vei :)

 

Det ordner seg!

Lenke til kommentar

Du er langt i fra alene om å føle dette, nesten alle sliter med det samme problemet fra en tid til en annen. Det viktigste er bare at du prøver ut nye ting, og finner ut av hva du liker/ikke liker. 

 

Det verste du kan gjøre er å bare sitte hjemme å gruble over det, eller å se på serier eller spille spill for da bare ignorerer du problemet. Gå ut og bli kjent med nye mennesker, gå turer, beveg på kroppen, prøv aktiviteter du aldri har gjort før. 

 

Finn ut av hva du vil oppnå, sett deg noen mål og jobb mot de. Gi livet din egen mening.

 

Håper det hjelper!

Lenke til kommentar

Hei Vettikke!

Jeg slet litt med det samme som deg. Jeg hadde riktignok en haug av hobbyer, men ikke noe jeg hadde noe ønske av å leve av. Jobbet med politikk noen år, men jeg har ikke noe særlig behov for å profilere meg selv og gikk litt lei. Jeg bestemte meg for å studere noe, og vurderte alt fra økonomi til elektrofagbrev og lærer. 

 

Før jeg bestemte meg hadde jeg riktignok jobbet noen år. En del år som politisk rådgiver, i skole, i barnehage, i butikk, med markedsføring og litt annet. Det avgjørende for meg var at jeg aldri i livet kunne tenke meg å sitte de neste 40 årene på et kontor. Det er alt for kjedelig! Jeg valgte lektor-studiet, og skal bli lærer. Variert arbeidsdag, ålreit lønn og lite kontor-jobbing. Passer meg fint. 

 

Du har ikke noe hastverk med å komme deg inn på et studie. Ta deg et år eller to etter videregående og jobb litt. Jobb, reis og opplev. Og flytt ut hjemmefra! De fleste vokser veldig mye på friåret etter videregående, og er du heldig vet du mer om hva du vil. Forsøk å se for deg selv i et yrke - hva tror du at du kommer til å trives med å gjøre i 40 år fremover? Jobbe utendørs? Innendørs? Med mennesker? I et kontorlandskap? Offentlig? Privat? Og så er det heller ingen skam i å bytte studieretning hvis du kjenner at det ikke er noe for deg allikevel. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...