Gå til innhold

[Løst] Hjelp til hjemmenettgverk


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Har problemer med treg WiFi, samt stor mangel på RJ45 porter for kabla kobling mellom enheter.

Ønsker noen tips på hvordan jeg kan løse dette. Har også prøvd å lage et slags flytskjema som viser hvordan jeg helst vil at det skal løses, da det (sannsynligvis) blir enklest rent praktisk her i huset.

 

post-310005-0-59788800-1459170154_thumb.png

 

De fargede rammene rundt komponentene indikerer rommet de er plassert i. Grønn er stua, og oransje og lilla er "kontor, og mediarom". Disse rommene ligger så langt i fra stua at wifi signala ikke klarer større båndbredde enn ca 1,5mbps på wifi, eller ca 13mbps via "homeplug".

 

Lurer først og fremst på om det vil virke skikkelig dersom jeg kobler det opp slik som skissert? Så ønsker jeg forslag til komponenter dersom noen har gode tips. Helst ikke i den heftigste prisklassen. Dersom det er mulig, så vil jeg at begge de trådløse netta skal sjalte sømløst mellom hverandre, dersom det er mulig.

 

mvh

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for kjapt svar, da er ihvertfall første "problemet" løst.

Skal forresten router nr en (som er tilkobla modem) være satt til AP også? Kan en Asus ea-ac87 gjøre jobben her? Den er ihvertfall mye billigere enn routere jeg finner med AP funksjon, eller mange andre reine AP? Ellers er dette routeren jeg finner med AP modus (Asus rt-ac87u).

 

Har funnet ut at jeg skal ha "unmanaged", men hvorfor skal jeg velge Cisco 110 Serie  til den doble prisen av TP Link sin tilsvarende gigabit switch? Får jeg noe i den dyre, som ikke er i den billige?

Nettverket brukes til pc'er, tv, ps4, printer, streamer, nettradio, etterhvert nas - alt mulig egentlig. Tanken er å kable alt stasjonært utstyr.

 

Takk for svar.

Lenke til kommentar

 

 

Skal forresten router nr en (som er tilkobla modem) være satt til AP også? 

 

Nei!

 

 

 

Har funnet ut at jeg skal ha "unmanaged", men hvorfor skal jeg velge Cisco 110 Serie  til den doble prisen av TP Link sin tilsvarende gigabit switch? 

 

Så lenge du skal ha vanlige, dumme switcher, så spiller det strengt tatt ingen stor rolle hvilket merke du velger... Bare sørg for at det er gigabit switcher.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...