Gå til innhold

Fiske etter ørret i sjø


Anbefalte innlegg

Hei, jeg har et noen spørsmål angående fiske etter ørret i sjø (salt vann). Har forstått det slik at nå på våren trekker sjøørret inn mot elvene, dermed er det en god mulighet til å fange den på vei inn fra havet??

Har også spurt litt rundt og fått beskjed om noen gode steder å prøve (to holmer som danner et trangt langt sund med en del små holmer i enden).

Når på våren vil sjansen være best for få noe?

når på døgnet?

Lurer også på hvilken sluk jeg burde bruke?

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sjøørreten holder seg rundt sitt hjemsted hele livet sitt, så det vil være muligheter for å fange den hele året. Grunnen til at det er så populært på våren og sommeren er at den trekker lengre opp mot land for å fange mat, noe som gjør at den enklere kan fiskes med f.eks. flueutstyr. 

 

For å svare direkte på spørsmålene dine så vil det:

1) Være gode sjanser for å få fisk fra nå av og utover mot høsten. Det kan som sagt fiskes hele året etter sjøørret, men temperaturen i både hav og luft stopper mange. 

2) Morgen og kveld sies det at ørreten er mest aktiv. Har fått fisk tidlig morgen, til lunsj, på ettermiddagen og sent på natten, så fisk kan man få uansett. 

3) Her vil du få like mange forskjellige svar alt etter hvor mange som svarer. Jeg personlig bruker mest flue i havet etter sjøørreten, men har også hatt suksess med Atomsild, møresild og ikke minst børstemark. Vanlig meitefiske med levelde mark fungerer også utmerket (vanlig dubb og mark fiske). 

 

Lykke til! Det er i havet det er største sjanse for stor ørret ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...