Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Anbefalte innlegg

Heisann! default_Happy.gif

Kort forklart fikk jeg kyssesyken tidlig desember 2015, og i midten av februar ble jeg erklært frisk med tanke på blodprøver osv og de fleste symtomer. Eneste som var igjen var litt mer slapphet enn vanlige friske folk. Jeg begynte da og trene 2-4 ganger i uken og holdt dette gående i 1 og en halv måned. Jeg var også ute å drakk alkohol 3 helger på rad et par uker etter at blodprøvene var fine. Jeg reagerte helt fint på alkoholen dagen etterpå, og treningen funket også. Så dro jeg på treningssenteret 1 dag, og 2 dager etterpå lå jeg hjemme med skikkelig tett nese og redusert kropp. Dette var nå tirsdag for 4 dager siden, og jeg har vært forkjølet og slapp siden det. Jeg er forresten en 19 år gammel jente som gikk fra å trene hver dag til å bli en helt annen person denne perioden.

Så jeg har et par spørsmål jeg hadde satt utrolig stor pris på svar/tanker rundt. Om ikke alle spm er besvart, er noen bedre enn ingen tongue.gif

1. Hvis dere eller bekjente har hatt kyssesyken, hvor lenge var han/hun syk?

2. Etter at han/hun ble frisk, hvor lenge var vedkommende redusert/slappere enn vanlig?

3. Hvor lenge tok det før han/hun startet å trene? isåfall hvordan gikk dette, og hvor mye?

4. Hvor lenge før han/hun begynte å drikke alkohol? hvordan gikk dette? 

5. Er det normalt å bli ofte syk etter kyssesyken? hvor lenge?

Ellers noen tips? default_rolleyes.gifdefault_rolleyes.gif

 

- Vennlig hilsen STOR hypokonder som leser skrekk-historie etter skrekk-historie på nettet og frykter ME høyere enn fy. icon_frown.gifdefault_grine.gif Håper noen har noen kloke/hjelpende ord å si. Eller generelt noen tips. Jeg bekymrer meg hakk i hel nå når jeg har blitt forkjølet og slapp igjen lignende som under sykeperioden.

TAKK PÅ FORHÅND default_thankyou.gif

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Dette er ting du helst bør snakke med lege om. Selv om andre har erfaringer og tanker om hva du burde gjøre, er det ikke sikkert man gjør klokt i å høre på slike råd.

Det første jeg tenker er at du kanskje har fått vanlig forkjølelse eller influensa , og at det ikke har noe med kyssesyken å gjøre?   :)  Skjønner deg slik at du følte deg sånn noenlunde normal mellom februar og nå (med unntak av at du kanskje var litt slappere), også ble du plutselig dårlig for fire dager siden? Det er fort gjort viss man allerede er smittet, at man går på en smell etter å ha gjort en hard treningsøkt.

Mitt råd: vent og se noen dager, og snakk med lege om du fortsatt føler deg dårlig eller bekymret.  :)

------------------
 

 

Alle disse svarene har jeg sakset fra NHI.no:

 

1.  Hvis dere eller bekjente har hatt kyssesyken, hvor lenge var han/hun syk?
Halsplagene bedres oftest innen en uke, og de er vanligvis borte etter to uker. Hevelsen i lymfeknutene kan vare i flere uker. De fleste blir bra i løpet av 2-4 uker, men de trenger gjerne ytterligere én måned for å bli helt friske. 

 

2. Etter at han/hun ble frisk, hvor lenge var vedkommende redusert/slappere enn vanlig?
10-20% opplever trøtthet og slapphet i flere måneder etter den akutte infeksjonen. Vanligvis er du frisk nok til å starte på skole eller arbeid i løpet av 1-4 uker.

 

3. Hvor lenge tok det før han/hun startet å trene? isåfall hvordan gikk dette, og hvor mye?
Ingen studier kan si noe nøyaktig om når det er trygt å trene etter at du har hatt kyssesyken. Ettersom milten kan sprekke ved minimalt til ingen skade, anbefales det å vente med strevsomme aktiviteter - inkludert vektløfting og kontaktsport, i minimum 3-4 uker fra sykdommen startet. For de som skal tilbake i høyrisikoidretter, der det er stor sjanse for kollisjoner eller annen kontakt, mener noen at det kan være fornuftig med en ultralydundersøkelse av magen før klarsignaler gis. De fleste eksperter på området mener dog at dette er unødvendig.
For øvrig kan man stort sett trene som før. Man bør unngå trening så lenge man har feber.

 

4. Hvor lenge før han/hun begynte å drikke alkohol? hvordan gikk dette? 
Du bør avstå fra alkohol inntil "klarsignal" fra legen din. Dette fordi man kan få varierende grad av leverbetennelse av kyssesyken. Dette overvåkes med blodprøver.

Endret av samsonicks
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Heisann! default_Happy.gif

Kort forklart fikk jeg kyssesyken tidlig desember 2015, og i midten av februar ble jeg erklært frisk med tanke på blodprøver osv og de fleste symtomer. Eneste som var igjen var litt mer slapphet enn vanlige friske folk. Jeg begynte da og trene 2-4 ganger i uken og holdt dette gående i 1 og en halv måned. Jeg var også ute å drakk alkohol 3 helger på rad et par uker etter at blodprøvene var fine. Jeg reagerte helt fint på alkoholen dagen etterpå, og treningen funket også. Så dro jeg på treningssenteret 1 dag, og 2 dager etterpå lå jeg hjemme med skikkelig tett nese og redusert kropp. Dette var nå tirsdag for 4 dager siden, og jeg har vært forkjølet og slapp siden det. Jeg er forresten en 19 år gammel jente som gikk fra å trene hver dag til å bli en helt annen person denne perioden.

Så jeg har et par spørsmål jeg hadde satt utrolig stor pris på svar/tanker rundt. Om ikke alle spm er besvart, er noen bedre enn ingen tongue.gif

1. Hvis dere eller bekjente har hatt kyssesyken, hvor lenge var han/hun syk?

2. Etter at han/hun ble frisk, hvor lenge var vedkommende redusert/slappere enn vanlig?

3. Hvor lenge tok det før han/hun startet å trene? isåfall hvordan gikk dette, og hvor mye?

4. Hvor lenge før han/hun begynte å drikke alkohol? hvordan gikk dette?

5. Er det normalt å bli ofte syk etter kyssesyken? hvor lenge?

Ellers noen tips? default_rolleyes.gifdefault_rolleyes.gif

 

- Vennlig hilsen STOR hypokonder som leser skrekk-historie etter skrekk-historie på nettet og frykter ME høyere enn fy. icon_frown.gifdefault_grine.gif Håper noen har noen kloke/hjelpende ord å si. Eller generelt noen tips. Jeg bekymrer meg hakk i hel nå når jeg har blitt forkjølet og slapp igjen lignende som under sykeperioden.

TAKK PÅ FORHÅND default_thankyou.gif

hei, jeg har hatt kyssesyken da jeg var ungdom. Jeg måtte avstå fra trening og anstrengelser i tre måneder pga noe med at milten kan sprekke og leveren kan svikte. Var syk i en uke med høy feber, klarte nesten ikke få til å svelge, og slapp. Noen havner på sykehus med det. Man blir bra igjen men det er hardt når den står på som værst. Er ofte idrettsutøvere som får kyssesyken. Jeg ble ikke mye syk etter kyssesyken men man kan lettere bli syk igjen om du trener for tidlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

1. Hvis dere eller bekjente har hatt kyssesyken, hvor lenge var han/hun syk?

2. Etter at han/hun ble frisk, hvor lenge var vedkommende redusert/slappere enn vanlig?

3. Hvor lenge tok det før han/hun startet å trene? isåfall hvordan gikk dette, og hvor mye?

4. Hvor lenge før han/hun begynte å drikke alkohol? hvordan gikk dette? 

5. Er det normalt å bli ofte syk etter kyssesyken? hvor lenge?

Ellers noen tips?

 

 

 

1. Kyssesyken min manifesterte 1 November, på bursdagen min :p Var alvorlig syk i ca. 11 dager med svært høy feber (40+), inflammert lever, brun urin og mye annet rart. Etter det var jeg syk i 4-5 uker til med noe som lignet mer på forkjølelse. Lymfene på halsen har fremdeles ikke gått ned på høyre side. Anlagt større skjegg :p

 

2. See above :p Er gått snart fem måneder. Føler meg ikke 100% ennå.

 

3. Jeg var 80-90% igjen etter seks uker, men trening var et slitt i flere måneder til. Og jeg føler meg fremdeles litt svekket. Kyssesyken kan sitte i, i mange måneder. Søsteren min hadde det i nesten et år når hun var 16.

 

4. Drikker ikke. Men tror ikke det ville hatt noe å si. Annet enn at jeg er litt sår i halsen ennå.

 

5. Vil ikke tro det. Bør ikke være noe slags kryss-effekt med annen sykdom. Altså immunsystemet bør ikke være undertrykket for annen smitte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...