Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg hadde muntlig og skriftlig eksamen i tekforsk2 i fjor - ikke som privatist, men som avsluttende eksamener i vg3.

Den skriftlige delen er veldig grei. Pass på å ta med deg en minnebrikke med en haug av nedlastede Wikipediaartikler, så blir livet ditt litt enklere.

Den muntlige delen er verre. Her er det blant annet viktig at du kan legge ut om et eget forskningsprosjekt. Relevante prosjekter er noe man går gjennom når man har undervisning i faget. Har du deltatt i faget før, og vært gjennom pensum?

Takk for tipset, har tekfors 1 nå og tenkte å vise et selvvalgt prosjekt men vet ikke om det er relevant ? Har veldig lite teori nå, men leser en pdf som heter Vitenskapelige metoder og begrunnelser - En vitenskapsteoretiker svarer på spørsmål, så skal jeg starte på boken havromsteknolgi (sto var pensum hos skolen jeg skal ha eksamen på). Men annet en det er jeg veldig blank, husker du noen av spørmålene og generelt hvordan funker muntlig ? Håper på 5/6 siden jeg vill inn på en studie som krever et høyt snitt :/

Lenke til kommentar

Det kan bli en utfordring å få 5 eller 6 uten å ha deltatt i undervisning i faget. Jeg fikk 5 som standpunktkarakter, men 3 på eksamen :).

Skriftlig eksamen bestod av spørsmål fra de fleste områdene vi hadde vært gjennom i løpet av året. Muntlig eksamen bestod derimot av færre områder, hvor sensor gikk i dybden innen hvert område. Jeg fikk mange spørsmål om prosjektet vårt og teorien bak prosjektet. Vitenskapelig metode, empiri, statistikk og standardavvik fikk jeg også mange spørsmål om. Muntlig eksamen i tekforsk er definert som muntlig-praktisk, så den praktiske delen (vise/forklare prosjekt eller liknende) er obligatorisk.

 

Udir kan gi deg en pekepinn på hva du bør se på: http://www.udir.no/kl06/TNF1-01/Kompetansemaal?arst=1858830314&kmsn=-1934737885

I den muntlige delen måtte man vise et tidligere prosjekt eller et man skulle forberede under forberedelsesfase tiden, hvordan brukte du denne tiden og hvordan kan jeg bruke den best ? Fikk du 3 på muntlig og skriftlig ? husker du tilfeldigvis hva som trakk deg på muntlig ? Det er den jeg er mest stresset over siden jeg ikke har funnet ut hvordan jeg skal forbedre meg. Tusen takk for mye hjelp :) :) 

Lenke til kommentar

Vi hadde jobbet med prosjektet hele skoleåret. Vet ikke hvordan det er for deg som tar faget som privatist. Under forberedelsesdelen gikk jeg gjennom all teorien vi hadde vært gjennom på nytt, samt diskuterte prosjektet vårt med de andre på prosjektgruppa. Fikk 3 på muntlig eksamen, og 6 på skriftlig. På muntlig eksamen mente sensor at jeg ikke hadde nok dybdekunnskap i noen av temaene hun stilte spørsmål om, spesielt i prosjektdelen.

 

Hvis du er interessert, så finner du deler av pensumet vårt her: http://verdensvev.no/filer/tekforsk/

Hadde dere i tillegg noe bok ? På listen over relevant pensum er det havromsteknologi men det samensvarer ikke med læringsplan målene så er veldig forvirret ? Kan jeg spørre om det var i oslo du hadde eksamen ? Hvilke tema innenfor wiki sidenr var det du lastet ned på minebrikke, eller bare tok du det du tenkte var relevant med forbredelsesdelen ? Gratulerer med 6-ern !

Lenke til kommentar
  • 4 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...