Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Angst og tvangstanker - Hvordan overvinne det?


Anbefalte innlegg

Hei. 

Jeg vet at dette forumet kan være litt hard i kritikken til tider, så jeg skal gjøre mitt beste å formulere meg. 

 

Først litt basis om hvordan jeg er.. 

Jeg har alltid vært en person med god selvtillit og tatt ting ganske lett. Plutselig senere i livet fikk jeg et knekk, noe som gjorde meg til en "svak" person. 

 

Jeg har "vaskemani" i den forstand at jeg vasker hendene i utide og tide. Etter endt dobesøk kan det bli opp mot 10 håndvask før jeg er "tilfreds". Dette er noe jeg har jobbet jevnlig med for å få ned, og jeg gjør faktisk fremgang! Jeg må også sjekke døren x ganger før jeg vet at den er låst osv, og se at alt er av osv. Det er som om man ikke kan stole på seg selv, eller blikket. Og ved det første "feiltak" så må man begynne på nytt...

 

Jeg sliter også med at jeg får fort dårlig samvittighet/forverrer ting osv. Det vil si, at jeg kan få veldig dårlig samvittighet ved små bagatell ting, og dette spiser opp energien min. 

Jeg har et eksempel... Jeg dultet borti en bil med min egen, ingen synlige skader whatsoever, men kun pga dette tar dagen min en annen vending. Jeg sender jo eieren en melding om dette, men likevell får jeg en dårlig følelse. Kan jo være noe med at mennsker i dag generelt er uærlige, og skal alltid bruke hver minste lille ting til å tyne penger fra andre. 

 

Jeg rett og slett overarbeider ting, som sluker energi. Jeg har mange ganger lyst å låse meg inne, for da kan man "roe" seg ned, men på en annen side, gjør jeg ingenting, får jeg nye ting å bekymre meg for! Jeg har også det at jeg kan tenke tilbake på ting, som får meg i dårlig stemning, og da igjen blir jeg helt ødelagt. Må jobbe meg igjennom dette fra dag til dag, før jeg kan "glemme" dette igjen. 

 

Jeg vil veldig gjerne høre fra deg/dere som har vært borti dette, og har dere blitt "frisk"? Jeg ønsker å kunne komme meg videre å bli en sterk person igjen. Jeg vil ikke at små bagatell ting skal styre livet mitt. 

Hvordan kom du deg ovenpå igjen? 



Anonymous poster hash: 8f46a...a1e
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke så mye greie på OCD, men akkurat dette med å kverne på tanker er vel noe mange av oss gjør. Jeg gjør sånt. Jeg ergrer meg fortsatt over ting jeg sa og gjorde for 15 år sida. Men trikset er å stoppe seg sjøl. Altså, når du merker at tankene begynner å gå, bare stopp deg selv og si at dette har du ikke tid til, og prøv å tenk på noe annet.

 

Det handler bare om å være bevisst på de negative tankemønstrene man har, og da er det lettere å ta tak i uvanene sine.

Lenke til kommentar

 

Hei. 

Jeg vet at dette forumet kan være litt hard i kritikken til tider, så jeg skal gjøre mitt beste å formulere meg. 

 

Først litt basis om hvordan jeg er.. 

Jeg har alltid vært en person med god selvtillit og tatt ting ganske lett. Plutselig senere i livet fikk jeg et knekk, noe som gjorde meg til en "svak" person. 

 

Jeg har "vaskemani" i den forstand at jeg vasker hendene i utide og tide. Etter endt dobesøk kan det bli opp mot 10 håndvask før jeg er "tilfreds". Dette er noe jeg har jobbet jevnlig med for å få ned, og jeg gjør faktisk fremgang! Jeg må også sjekke døren x ganger før jeg vet at den er låst osv, og se at alt er av osv. Det er som om man ikke kan stole på seg selv, eller blikket. Og ved det første "feiltak" så må man begynne på nytt...

 

Jeg sliter også med at jeg får fort dårlig samvittighet/forverrer ting osv. Det vil si, at jeg kan få veldig dårlig samvittighet ved små bagatell ting, og dette spiser opp energien min. 

Jeg har et eksempel... Jeg dultet borti en bil med min egen, ingen synlige skader whatsoever, men kun pga dette tar dagen min en annen vending. Jeg sender jo eieren en melding om dette, men likevell får jeg en dårlig følelse. Kan jo være noe med at mennsker i dag generelt er uærlige, og skal alltid bruke hver minste lille ting til å tyne penger fra andre. 

 

Jeg rett og slett overarbeider ting, som sluker energi. Jeg har mange ganger lyst å låse meg inne, for da kan man "roe" seg ned, men på en annen side, gjør jeg ingenting, får jeg nye ting å bekymre meg for! Jeg har også det at jeg kan tenke tilbake på ting, som får meg i dårlig stemning, og da igjen blir jeg helt ødelagt. Må jobbe meg igjennom dette fra dag til dag, før jeg kan "glemme" dette igjen. 

 

Jeg vil veldig gjerne høre fra deg/dere som har vært borti dette, og har dere blitt "frisk"? Jeg ønsker å kunne komme meg videre å bli en sterk person igjen. Jeg vil ikke at små bagatell ting skal styre livet mitt. 

Hvordan kom du deg ovenpå igjen? 

 

Anonymous poster hash: 8f46a...a1e

 

 

Jeg har hatt tvangstanker selv.  Vet hvor plagsomt det er. Det kommer av angst. og dersom man er ekstra stresset så kan det utløses.Det er derfor veldig viktig å unngå for mye stress. 

 

Husker at jeg vasket hendene mine helt til de var røde og såre en tid. Spesiellt da jeg var gravid med mitt første barn. Det var da jeg fikk det. Jeg fikk meg en ide i hodet om alle bakterier og alt som kunne føre til at jeg kunne miste barnet. Var livredd for å miste barnet, og dermed vasket jeg meg hele tiden på hendene... kunne gå frem og tilbake, frem og tilbake. Nå er dette nesten 20 år siden. I dag har jeg ikke samme problem. Men hadde jeg blitt gravid igjen så kunne jeg sikkert fått det. 

 

Det er helt utrolig at de tvangstankene forsvant av seg selv uten behandling. Men de forsvant. Men hadde jeg blitt gravid igjen er jeg redd de hadde dukket opp igjen. Det var nok mer angsten for at noe skulle gå galt under graviditeten. 

 

Tenk på situasjonene du er i. Hva forårsaker angsten, og ikke vær redd når tankene dukker opp. Blir man redd de, kommer det bare flere og flere. Forsøk å forstå de og se de. Vi er bare mennesker alle sammen, og hodet kan kverne av og til. Håper du får det bedre :) Lykke til. 

Endret av heartlife
Lenke til kommentar

Jeg har ikke så mye greie på OCD, men akkurat dette med å kverne på tanker er vel noe mange av oss gjør. Jeg gjør sånt. Jeg ergrer meg fortsatt over ting jeg sa og gjorde for 15 år sida. Men trikset er å stoppe seg sjøl. Altså, når du merker at tankene begynner å gå, bare stopp deg selv og si at dette har du ikke tid til, og prøv å tenk på noe annet.

 

Det handler bare om å være bevisst på de negative tankemønstrene man har, og da er det lettere å ta tak i uvanene sine.

 

Sånne tanker har jeg det nå innimellom. Tankene rulerer av og til. Jeg ergrer meg for ting som jeg har sagt, og gjort. Kan gå rundt å kjefte på meg selv. Fortelle meg selv at jeg er dum, men hjelper det? Nei. Vi lever her og nå. Og må slutte å tenke sånn. Gjøre det beste av hver dag. :) . Husk: her lever vi... i dette øyblikket. Fortid er fortid. Vi er bare mennesker, og vi gjør alle våre feil. Vi må slutte å tenke sånn!. Det hjelper ikke å bare tenke. :)  

Lenke til kommentar

Finnes mange tilbud der ute når det gjelder behandling av tvangstanker. Når det ikke bedrer seg av egen maskin eller av seg selv er det en god tommelfingerregel å gå og få hjelp for dette. Tvangstanker og slike ting er en pest og en plage for den det gjelder, og det er unødvendig å formørke sitt liv på dette når det finnes så god behandling.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

hvis det er noe som kan hjelpe så er det meditasjon mener jeg. poenget med meditasjon er jo og ikke tenke :) tror rett og slett at hvis man ikke frykter de tankene og ikke jobber i mot de. har slitt og sliter enda litt med det. men, det har litt med frykten for de tankene man har. og meditasjon er motsetningen til alt av tanker. hvis man er uredd i forhold til de tankene man har, kommer man et godt stykke tror jeg, fordi frykt det gjør det verre på en måte. poster en quote her, og det er en fin forklaring synes jeg ossen man kan forholde seg til tanker og meditasjon.

 

While trying harder may help with many day-to-day tasks, with meditation trying harder makes the mind more tense, which defeats the very purpose of meditation. Once you cease making an effort, the mind will settle down naturally into a state of quiet. http://www.peterrussell.com/index2.php

Endret av /-eple-\
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...