Gå til innhold

[Løst] Kjøpe gaming-stasjonær. Innspill?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Da er godsaken montert. Jeg brukte gårsdagen på å montere med hjelp av en kompis. Gir fint. Vannkjøling, minne og kabler passet fint. Men skjermkortet er enormt! Fikk hjerte i halsen, måtte fjerne to HDD-holdere for å få plass. Gikk på centimeteren. Nå begynner testingen! Kan allerede si at Asus live update programmet som skal finne drivere etc til alt tilkoblet hovedkortet, er elendig. Finner ingenting. Så det meste skjer manuelt.

Jeg får btw "CPU Fan ERROR" ved oppstart. Fan hubben som følger med kabinettet er koblet til "CPU FAN" på hovedkortet men dette registreres tydeligvis ikke av BIOS'en. Men merkelig nok så fungerer alle viftene slik de skal. Blir ikke klok på det. Jeg har satt BIOS'en til 

å ignorere CPU fan, istedenfor å overvåke den. Noen som har vært borti lignende?

 

 

post-404391-0-74929200-1458395825_thumb.jpgpost-404391-0-98911700-1458395837_thumb.jpgpost-404391-0-14175000-1458395851_thumb.jpgpost-404391-0-21385300-1458395875_thumb.jpgpost-404391-0-44894200-1458395888_thumb.jpgpost-404391-0-25077200-1458395906_thumb.jpgpost-404391-0-59516200-1458395925_thumb.jpg

Endret av thommma
Lenke til kommentar

Hvis ikke du har en vifte tilkoblet CPU Fan header på hovedkortet får du den "alarmen" når du starter maskinen.

 

Bare gå inn i BIOS og finn der hvor du har oversikt over viftene, og kan sette profiler osv.

Finn CPU Fan og sett "Ignore" eller "Disable" eller noe tilsvarende på den.

Lenke til kommentar

Øhh jo ... ?

 

Som jeg skriver, den eneste grunnen til at du får den alarmen er fordi du ikke har en vifte tilkoblet den headeren.

Hvis du kobler viftene dine på en annen måte, f.eks viftekontroller eller via USB grensesnitt, så styrer jo du viftene på din egen måte. Da har du kontroll på kjølingen selv. Sett opp noe monitorering av CPU temp f.eks i AIDA64 så har du jo full kontroll.

 

Har ikke hatt noe på CPU Fan header på mange mange år selv.

Endret av Kyrre S.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det kan være, ja. 

Jeg har alle viftene som fulgte med kabinettet koblet til viftehubben, og deretter viftehubben koblet til cpu fan header. viftene fungerer, men jeg får da altså CPU fan error dersom jeg ikke velger å ignorere dette i BIOS. Jeg får dessuten ikke opp RPM på noen av viftene kobla til hubben. Kjedelig!

Lenke til kommentar

Edit:

Det er en ren power hub vel?

Altså den distribuerer bare 12v til flere kanaler.

Er det i det hele tatt en egen kabel til fan header fra den hubben?

 

The fan hub at the back can run up to 10 fans but offers no form of fan control. It's powered by a 3-pin header running off an adapter that uses the 12V line of a 4-pin molex power supply connector.

 

http://www.silentpcreview.com/article1447-page3.html

 

De hubbene er jalla.

Kjøp en NZXT Grid+ V2

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke det går på den hubben altså.

Er det 3 eller 4 ledere på kabelen som går fra hub til CPU Fan header?

Og det er kun denne kabelen, eller kjører du separat molex eller sata for strøm?

Og har du forsøkt å ha en vifte på samtlige av kanalene, bare for å se om det leser på en spesifikk kanal?

 

Uansett ... Det er en splitter av 12v. Det er ikke en kontroller.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...