Gå til innhold

MSI K7T266 Pro2 (RU) vs. EPOX 8KHA+


goggen

Anbefalte innlegg

HAr lest litt tester nå, og har vanskelig for å bestemme meg. Begge får jo glimrende omtale. (Og nei, jeg har ikke tenkt å gå får asus el. abit)

 

Eneste som er sikkert:

- trenger ikke raid

- stabilitet fremfor overklokkingsmuligheter

 

Liker MSI's diagnose-funksjon, og ser at det støtter USB 2.0 - men trenger man virkelig USB 2.0, har det kommet mye produkter som støtter det?

 

Epox har jo en PCI-slot ekstra - det er bra.

 

Åssen er de to på bios.oppdateringer? Og er det noen av dem som har kompabilitetsproblemer?

 

Håper på kommentarer....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

 

Slik jeg ser det så er det MSI-kortet et kort å ha en stund. Spesielt pga. USB 2.0 og andre features. 5 PCI-plasser pleier da å holde lenge! Er riktignok bedre innebygget lyd på Epoxet, men foreløpig null RAID. En veeeeldig kjekk sak med MSI-korta er de 4 "diagnostic LED's"..utroooolig praktisk om du får problemer med maskinvare. Ikke bare noen kryptiske "biiip" lissom.

 

MSI-korta har ellers en tendens til å være veldig stabile og gode sånn sett, samtidig som de er greie til moderat overklokking. På det feltet er Epox en av kongene, kanskje det beste merket overhodet å kjøpe for øyeblikket om det overklokking som er greia di. Har et "gammalt" K7T 266 PRO (med KT266, ikke KT266A :-)og utenom USB-problemet så er det et sabla godt kort. Går og går og går uten å kræsje osv. Hadde jeg hatt penger hadde det blitt K7T 266 PRO (RU) på flekken!

 

Lykke tiL!

Lenke til kommentar

Victim: Tester viser at den interne temperatursensoren i Athlon XP og MP ikke reagerer raskt nok (bare en grad i sekundet..) til at BIOS i praksis rekker å slå av pc'n før den er schwidd. (om heathsinken skulle hoppe av og springe sin vei etc..) Derimot støtter det MSI'et temp-målinger fra den interne sensoren i XP/MP!

 

goggen: "Krever vifte som kan justere seg selv?"..hmm...har ikke lest noe om det i reviews av kortet. Har du noen link?

 

I allfall, det som er tilfelle er at enkelte hk "liker" å få litt rpm fra CPU-vifta å lese av. (f.eks. en del Abit kort som ikke vil starte uten RPM fra vifte) Dette er i alle fall meget lett å ordne, selv med en Black Delta etc. (bare ta å ordne en enkel plugg for rpm-ledninga til hk og samtidig få nok strøm til vifta fra 3->4-ledningsadapter) Om MSI skulle valgt en slik løsning så ville kortet være svært uaktuelt for mange, det er jo ytterst få vifter/kjølere med egen temperatur-sensor på markedet..

 

Så vidt jeg har forstått av de reviews jeg har lest av dette MSI'et er det i bunn og grunn bare en oppdatert versjon av det "gamle" MSI K7T 266 PRO med et forbedra chipset og litt "snacks" som USB 2.0. Ellers er det omtrent det samme kortet uten større forandringer i BIOS osv!

Lenke til kommentar

Leste om den vifte-saken for MSI i et forum:

"

Another problem of mine with this board is its requirement of a fan with a RPM sensor to be plugged into the CPU fan header. I water cool, but I know many aircooling setups use fans that are too powerful to be safely plugged into a fan header on the MoBo. Without it, a system alarm comes on warning you of the fan failure and if it should shutdown (y/n). If you hit n it will boot. If you do nothing, the system reboots after about 5 seconds. I cannot find a setting in BIOS or the manual on how to turn off this "feature". It is very annoying to say the least. I currently have a 60mm fan dangling out of my case to get around the alarm. "

 

Og ang. Epox, på Epox' egen hejmmeside står det om kortet:

"P80P Debug(POST) Card onboard design with LED display" ----> Dette betyr vel faktisk at også Epox har denne funksjonen som sier hva sem er feil?!?

 

[ Denne Melding var redigert av: goggen på 2001-10-22 17:46 ]

Lenke til kommentar

Hmmz...

 

Ser ut som du har rett, problemstillinga er jo absolutt der om du har vannkjøling! Dog, som jeg skrev i forrige post, det er egentlig en enkel løsning på det. (tar tross alt bare et par-tre minutter å kutte laus ei enkelt ledning og teipe litt..) De aller fleste av kjører vel med adskillige vifter for å holde Athlon-beibiene våre sånn nogenlunde kalde. Antallet heldiggriser med vannkjøling er fortsatt forsvinnende liten...

 

Får håpe MSI gjør et eller anna med den saken i allfall, tross alt sikter de seg inn på et marked der folk er interessert i nettopp full kontroll over alt av funksjoner på hk, så langt det er mulig. Selv Abit har så vidt meg bekjent en mulighet for å disable den "vi'kke-boote-uten-rpm-tingen". Er nok kun snakk om en ting som kan fikses med en enkel BIOS-update. Akkurat er MSI flinke, kommer jevnt og trutt nye BIOS-versjoner til selv ganske gamle kort.

 

Ut fra hva folk sier både om Epox og MSI og mine egne erfaringer med MSI (KT7 Turbo og K7T 266 PRO), så er dette to solide produsenter som er og er i ferd med å bli alvorlige konkurrenter til Abit og Asus på retail-markedet. Hvilket du velger av disse to korta får jo seffer være opp til deg selv. Uansett hvilket du velger er det nok et godt kjøp! :smile:

Lenke til kommentar

WOW...hele 2 sider på 4-5 motherboards..lol! :razz:

 

Ta den med en bitteliten klype salt. Vil gå ut i fra at ytelsen på MSI'et blir en del bedre med nyere BIOS-versjoner, har hendt før i allfall..anyway, hvem faen kjører med buss på over 160?? Vil at gforcet mitt skal leve noen uker i allfall...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...