Gå til innhold

Bærbar PC til "lett" spilling - i hovedsak til reising


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg har en ganske gammel stasjonær PC nå. Den er vel en 3,5 år gammel. Her er specs på den:

 

Fractal Design Arc Midi Tower 
Corsair HX 850W - 80+ 
Corsair 120GB SSD - Force 3 
MSI Z77A-G45 Z77 
Intel® Core™ i7-3770K (8M Cache, up to 3.90 GHz) 
Corsair 16GB DDR3 1600MHz 
Seagate Barracuda Green 2TB - 5900RPM - 64MB 
Samsung 22X DL - SH-222BB/BEBE 
2x NVIDIA GeForce GTX 680 2GB GDDR5 1006Mhz 
High Definition Audio 5.1 
Gigabit Ethernet, 10/100/1000 Mbps 
2xDVI, HDMI, Displayport 
Windows 7 Home Premium 64-bit 
Microsoft SideWinder X4 Keyboard - SteelSeries Kan

 

 

 

Nå er jeg mye ute å reiser og skulle gjerne hatt en ny bærbar PC til "lett" spilling (Path of Exile, Football Manager, osv.) - og "lett" utvikling (stort sett Web - i verste fall Visual Studio).

 

Det jeg er ute etter er i hovedsak:

 

- Noe som vil ha minst samme ytelse som den stasjonære (se sitat over). Trenger ikke å være 2x GTX680 ytelse, da det jeg spiller per i dag ikke egentlig utyntter mer enn en av dem uansett.

- Lett i vekt og tynn om mulig. Ganske opptatt av dette siden det blir aktuelt å drasse den med seg i tillegg til jobb-PC på fly, tog, osv.

- SSD et must.

- Pris er ikke veldig viktig, men det blir nok ikke aktuelt med over 10k i hvert fall (siden den stort sett vil bli brukt på reise) med mindre det er mulig å finne noe som kan erstatte den stasjonære også med det samme.

 

Hvor mye må jeg ut med for å få noe sånt? Jeg regner med (les:håper) at ting har utviklet seg ganske mye på 3,5 år, men er veldig usikker på bærbar markedet. 

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for svar.

 

Hmm. Den Dell maskina var jo litt dyr. Er det en som kan erstatte min stasjonære?
 
Den Asusen så jo grei ut. Størrelse er ikke så viktig, mer viktig med vekt siden jeg må dra med meg en ganske tung bærbar i tillegg. Men det er vel få bærbare under 2,5kg som er aktuelle sikkert.
 
Er det i7 og GTX950 jeg må opp i for å nærme meg den stasjonære (hvis vi ser bort i fra 2x skjermkort?). Tenkte den var mer utdatert etter 3,5 år jeg. Eller vil selv den Asusen være en upgrade fra min stasjonære?
Lenke til kommentar

GTX 970M kan spille så og si alt som finnes i 1920x1080 oppløsning og med max eller nær max innstillinger. Hvis du kan klare deg med en del mindre kraft enn det, så er GTX 965M neste lavere trinn på stigen. Med det øker antallet spill der du må gå ned i oppløsning/innstillinger, men er fremdeles et dugende skjermkort for spilling. Skulle tro at du finner laptoper i 10k+ segmentet med det kortet, men GTX 970M betyr vel 12k og opp.

 

Steget mellom GTX 960M og GTX 970M er ganske stort. GTX 965M halverer nesten det steget, men er vel nærmere GTX 960M enn GTX 970M.

 

Med GTX 960M er vi nede i grenseland for hva som kan kalles et skjermkort for spilling. Men er man ikke så nøye på det med å kunne skru på all eye-candyen, eller spiller stort sett mindre krevende spill, så er det helt greit.

Endret av thomit
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Path of exile og FM er spill som krever lite av skjermkortet. GTX950M er mere enn nok for slike spill. Her ser en for eksempel hvordan Path of exile vil gå med den prosessor og skjermkort på Asusen. For andre mere krevende spill så er jeg enig at GTX950M blir for dårlig.

 

Det meste er utdatert etter 3,5 år med noen unntak. Det som har holdt bra stand er i5 og i7 prosessorer som for eksempel den du har selv - i7-3770k. De har holdt det gående i 5-6 år og det ser ut som man bare kan beholde de til de ryker. Du får uansett ikke tak i særlig mange prosessorer til bærbare som er like bra som de til stasjonære uansett hvor mye penger du legger i PCen. Så det å erstatte en stasjonær med bærbar er ikke mulig i prinsippet. Men for de oppgavene du skisserer så er Asusen ok. Selvsagt vil en bærbar til 20000,- være bedre om 3,5 år enn en til 9000,-.

Endret av jornboss
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tusen takk for veldig gode svar.

 

Da vurderer jeg veldig den ASUS'en. Jeg trenger ikke spille på max settings, laveste er helt ok for meg for akkurat dette. 

 

Men jeg har et par spørsmål.
 
Jeg prøvde meg litt på den game-debate sida du linket og la inn Core i5-6300HQ 2.3GHz og GeForce GTX 950M 2GB. Da får jeg 9/7/9 rating. 
 
- Hvor mye dårligere er egentlig en slik i5? 
- Hva er forskjell på GeForce GTX 950M v2 2GB (som du har lagt inn) og den uten "v2"? 
 
 
Har den samme GPU som ASUS'en? Hvordan ser du at de har v2?
 
Uansett er begge under 10k, og det virker som begge kan gi meg grei ytelse på både FM og PoE. Lenovoen er litt tynnere og lettere ser jeg, men er det andre ting ved den som ev. gjør ASUS'en verdt å gå for i stedet? Hvordan er f.eks. SSD'ene i forhold til hverandre? SSD er helt essensielt for PoE mener jeg. Load tid på zoner kan gå ned med minuttet i enkelte tilfeller.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...