Gå til innhold

hvordan få jobb som 17 åring?


Anbefalte innlegg

 

så du sier at jeg burde jobbe på matbutikk?

Det jeg sier er at som 17-åring kan du ikke utelukke jobb i matbutikk som et alternativ hvis du ønsker å jobbe. Det er ett problem du fort vil støte på mtp. matbutikk. Og det er at du enda ikke er 18, og dermed ikke kan sitte i kassa pga salg av øl, tobakk og medisiner. Det gjør det vanskeligere å få jobb i matbutikk når man ikke har fylt 18. Men det finnes da en drøss av andre typer butikker du kan søke jobb hos. Hva med sportsbutikker, f.eks? Men som sagt, det er mange om beinet, og du må utmerke deg blant mengden. Som som jeg sier igjen, det gjør du ikke ved å opptre arrogant.

 

 

jeg må spørre butikksjef om det er noe ledig jobb og hvis han sier ja så leverer jeg cv og søknad. det er sånn man får jobb, ikkesant?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg må spørre butikksjef om det er noe ledig jobb og hvis han sier ja så leverer jeg cv og søknad. det er sånn man får jobb, ikkesant?

Til å begynne med, ja. Det er første steg. Lønner seg at du i hvert fall har CVen klar på forhånd. Søknaden skriver du spesifikt til den jobben du faktisk søker på. Så må du typisk møte på intervju, hvis butikksjefen ønsker å prate mer med deg. Blir du kalt inn må du vise deg fra din beste side (men selvfølgelig være ærlig). Trenger vel ikke nevne at du må møte opp presis til avtalt tid. Kommer du for sent til intervjuet, hvis du blir kalt inn kan du glemme den jobben...

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

 

jeg må spørre butikksjef om det er noe ledig jobb og hvis han sier ja så leverer jeg cv og søknad. det er sånn man får jobb, ikkesant?

Til å begynne med, ja. Det er første steg. Lønner seg at du i hvert fall har CVen klar på forhånd. Søknaden skriver du spesifikt til den jobben du faktisk søker på. Så må du typisk møte på intervju, hvis butikksjefen ønsker å prate mer med deg. Blir du kalt inn må du vise deg fra din beste side (men selvfølgelig være ærlig). Trenger vel ikke nevne at du må møte opp presis til avtalt tid. Kommer du for sent til intervjuet, hvis du blir kalt inn kan du glemme den jobben...

 

 

har et rulleblad på tyveri, innbrud og ran. kan jeg fortsatt få jobb?

Lenke til kommentar

Denne tråden virker mer og mer oppkonstruert.

 

Men i den grad dette utrolig nok viser seg å stemme: det er vanskelig nok for en 17-åring med rent rulleblad å skaffe seg en jobb. Men for en straffedømt person på samme alder er det håpløst mye verre. For hvilken arbeidsgiver vil vel ansette en 17-åring med tyveri, innbrudd og ran på rullebladet? Kanskje senere, mye senere, etter mange års hardt arbeid for å vise verden at man har lært av det man har gjort og blitt en bedre person. Nå er det i hvert fall bare å glemme, for det finnes så mange bedre alternativer å velge mellom.

Endret av stigfjel
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Denne tråden virker mer og mer oppkonstruert.

 

Men i den grad dette utrolig nok viser seg å stemme: det er vanskelig nok for en 17-åring med rent rulleblad å skaffe seg en jobb. Men for en straffedømt person på samme alder er det håpløst mye verre. For hvilken arbeidsgiver vil vel ansette en 17-åring med tyveri, innbrudd og ran på rullebladet? Kanskje senere, mye senere, etter mange års hardt arbeid for å vise verden at man har lært av det man har gjort og blitt en bedre person. Nå er det i hvert fall bare å glemme, for det finnes så mange bedre alternativer å velge mellom.

 

skal jeg bli morder eller terrorist, hva er det du prøver å si?

Lenke til kommentar

 

Denne tråden virker mer og mer oppkonstruert.

 

Men i den grad dette utrolig nok viser seg å stemme: det er vanskelig nok for en 17-åring med rent rulleblad å skaffe seg en jobb. Men for en straffedømt person på samme alder er det håpløst mye verre. For hvilken arbeidsgiver vil vel ansette en 17-åring med tyveri, innbrudd og ran på rullebladet? Kanskje senere, mye senere, etter mange års hardt arbeid for å vise verden at man har lært av det man har gjort og blitt en bedre person. Nå er det i hvert fall bare å glemme, for det finnes så mange bedre alternativer å velge mellom.

 

skal jeg bli morder eller terrorist, hva er det du prøver å si?

 

 

Det han prøver å få frem er at hvis du har innbrudd, ran og tyveri på rullebladet ditt i en alder av 17 år og går rundt med den holdningen du har, så får du ikke jobb.

Lenke til kommentar

jeg kødda, har ikke noe rulleblad

 

men jeg må ha jobb fort pga jeg trenger masse penger. hvor kan jeg jobbe og hva kan jeg jobbe som?

 

 

 

her er noen tips til hva slags jobb jeg vil ha:

 

- fysisk arbeid, bevege meg mye

 

- et sted hvor jeg har mange oppgaver og alltid har noe gjøre slik at jeg kan jobbe i 5 timer uten at det føles lenge

 

- jobbe med musikk i ørene og ikke snakke med andre folk / ikke bli forstyrra av andre

 

 

 

hvor og hva slags jobb anbefaler dere?

Lenke til kommentar

Har du i det hele tatt lest noen av forslagene og innleggene forøvrig i denne tråden? Jeg tviler. Og hvis det er slik at du ber om hjelp, så bør du legge vekk den kjekkas-holdningen du åpenbart har (som f.eks. å tulle med at du er straffedømt) og begynne å vise LITT mer ydmykhet. Det bringer deg i hvert fall ikke nærmere en jobb, slik du har holdt på hittil.

Endret av stigfjel
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fikk deltidsjobb i ferkvaredisken på meny idag. Det jeg gjorde var at jeg tok med en CV og spurte dagliglederen om hun hadde bruk for meg. Hun inviterte meg på intervju dagen etter. Jeg naila intervjuet ofc og hun ga meg jobben. Hjelper å være nogenlunde forberedt før intervjuet ;)

Grattis med jobb. Fin måte å gå frem på, var vel det jeg også gjorde da jeg søkte jobb i butikk da jeg nettopp hadde fylt 18. Og jeg begynte ganske fort etter det også. Går også ut i fra at du ikke var eplekjekk, men målrettet. Det hjelper. Og, selv når man skal ut i det "voksne" arbeidslivet hvor det stilles krav til formell kompetanse vil arbeidserfaring i f.eks. butikk som ung telle positivt, gitt at man gjør en god jobb. Som jeg skrev over, selv da jeg var på intervju til den jobben jeg nå har gikk en ikke ubetydelig del av intervjuet med til å prate om nettopp butikkjobben jeg hadde. Pratet vel 15-20 min om kun butikkjobben. Hvis det er slik at det å jobbe i matbutikk har lavest status av normale yrker, så vil jeg si det er ekstra verdifullt å ha på CVen, for det viser i så fall at man er villig til å stå på. Og slike arbeidstakere vil bedrifter ha.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Fikk deltidsjobb i ferkvaredisken på meny idag. Det jeg gjorde var at jeg tok med en CV og spurte dagliglederen om hun hadde bruk for meg. Hun inviterte meg på intervju dagen etter. Jeg naila intervjuet ofc og hun ga meg jobben. Hjelper å være nogenlunde forberedt før intervjuet ;)

Grattis med jobb. Fin måte å gå frem på, var vel det jeg også gjorde da jeg søkte jobb i butikk da jeg nettopp hadde fylt 18. Og jeg begynte ganske fort etter det også. Går også ut i fra at du ikke var eplekjekk, men målrettet. Det hjelper. Og, selv når man skal ut i det "voksne" arbeidslivet hvor det stilles krav til formell kompetanse vil arbeidserfaring i f.eks. butikk som ung telle positivt, gitt at man gjør en god jobb. Som jeg skrev over, selv da jeg var på intervju til den jobben jeg nå har gikk en ikke ubetydelig del av intervjuet med til å prate om nettopp butikkjobben jeg hadde. Pratet vel 15-20 min om kun butikkjobben. Hvis det er slik at det å jobbe i matbutikk har lavest status av normale yrker, så vil jeg si det er ekstra verdifullt å ha på CVen, for det viser i så fall at man er villig til å stå på. Og slike arbeidstakere vil bedrifter ha.

 

Tusen takk! Har forsøkt en stund å få jobb, men uten hell. Ekstremt deilig å få denne jobben. lest litt rundt og hørt at jobben er gull. Var mer målrettet en eplekjekk ja :) Hyggelig for svar, tusen takk!

Lenke til kommentar

Tusen takk! Har forsøkt en stund å få jobb, men uten hell. Ekstremt deilig å få denne jobben. lest litt rundt og hørt at jobben er gull. Var mer målrettet en eplekjekk ja :) Hyggelig for svar, tusen takk!

Bare hyggelig. Forresten, du fikk med deg den artikkelen jeg linket til tidligere i tråden?

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

 

Tusen takk! Har forsøkt en stund å få jobb, men uten hell. Ekstremt deilig å få denne jobben. lest litt rundt og hørt at jobben er gull. Var mer målrettet en eplekjekk ja :) Hyggelig for svar, tusen takk!

Bare hyggelig. Forresten, du fikk med deg den artikkelen jeg linket til tidligere i tråden?

 

nei, den gikk jeg glipp av ;/ Kan du linke den igjen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...