Gå til innhold

Dataingeniør eller satelittingeniør(romteknolog)


Xemonoid

Anbefalte innlegg

Hei, jeg går forkurset nå og skal søke meg inn på UIT avdeling HIN altså Narvik. UiT har fusjonert med Høgskolen i Narvik 1. Januar 2016.

 

Jeg er ikke skremt av matematikken og fysikken i forkurset, tvertimot syns jeg det er spennende og jeg aner ikke hvorfor så det går nokså greit syns jeg :)

 

 

Dem tilbyr to spennende utdanninger som jeg kunne tenke å studere. De tilbys både campus og nettbasert. Det er altså Datateknikk og Satelitteknologi.

 

Fra før er jeg Dataelektroniker + elektriker (fagbrever) og har 10 års erfaring til sammen innen disse yrkene.

 

Men nå har jeg bestemt å gå videre for å sikre meg en større utfordring og en enda spennende jobb.

Jeg vil sikte helt til en matergrad er oppnådd.

 

Er det noen som har erfaring med å studere ved Narvik (HIN)? Idag UiT som de heter.

 

Hva er det vi har mest bruk for i fremtiden?

 

Hvilke spesialiseringer er det anbefalt å ta i datateknikk og hvilke i satelitteknologi. Hva med senere jobb? Hva er mest attraktivt, vet at romteknologi er mer internasjonalt jobbmessig større enn i Norge men alikevel svært spennende studie.

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei! 

 

Jeg er nettstudent ved HIN (datateknikk, 1 år), så jeg vet jo ikke helt hvordan det er å studere i Narvik, men synes nettstudie fungerer ganske greit, men tror at om jeg hadde bodd i nærheten av Narvik så hadde jeg vært campusstudent.

 

Angående datateknikk vs. satelitteknologi så har jeg ingen anelse om hva som er mest bruk for, jeg vurderte også begge studiene men landa på datateknikk fordi jeg tror jeg vil trives best med det. 

 

 

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hei! 

 

Jeg er nettstudent ved HIN (datateknikk, 1 år), så jeg vet jo ikke helt hvordan det er å studere i Narvik, men synes nettstudie fungerer ganske greit, men tror at om jeg hadde bodd i nærheten av Narvik så hadde jeg vært campusstudent.

 

Angående datateknikk vs. satelitteknologi så har jeg ingen anelse om hva som er mest bruk for, jeg vurderte også begge studiene men landa på datateknikk fordi jeg tror jeg vil trives best med det. 

 

Trives du på HiN (nettstudie) Er det han Arild Steen som er ansvarlig for dere? Hvordan er det å studere via nettet? Jeg er klar over at første året er tøft med tanke på realfagene man skal ta i tillegg. Kan du gi meg noen tips hvis jeg begynner der neste år? Nettbasert altså. Hvor ofte må du reise til campus for å gjøre obligatoriske øvelser/oppgaver/prosjekt osv.?

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Ja jeg trives, men hadde som sagt ville valgt klasseromsundervisning fremfor nett om det va mulig for meg, av den enkle grunn av at det er enklere å jobbe sammen med noen enn alene, men jeg savner ikke egentlig noe i forhold til selve studieopplegget, forelesningen som gjøres ved HIN blir tatt opp slik at jeg kan streame de når jeg ønsker.

 

Det som er lurt hvis du tar nettstudie er å finne noen andre nettstudenter du kan jobbe sammen med, for selv om du går nettstudie så er det lagt opp til gruppearbeid.

 

Har hittil ikke måtte reist noe, da det er mulig å ta eksamen her jeg bor, og samlingene ikke har vært obligatoriske for datastudenter. Det er vel lagt opp til 4 samlinger på 1 uke hver i løpet av et skoleår tror jeg, men det er ikke alle linjene som har noe obligatorisk hver gang. Jeg regner med at Satelitteknologi vil ha noe labarbeid, men hvor mye har jeg ingen anelse om. 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Høres greit ut. Jeg søkte Satellitteknologi fordi jeg har fagbrev i elektro og elektronikk fra før og ønsker meg jobb innen rom-industrien eller i elektronikk industrien. Rom-industrien er ikke så veldig stor, men stor nok til at folk får jobb, det er en ny industri som vi kan leve av ved siden av oljen vil jeg tro, nå som i disse tider....

 

Fant ut at når man er ferdig får man også designe elektronikk og lage simple embedde systemer og programmer, så man er ikke bundet til bare å jobbe innen rom-sektoren. Jeg er interessert i elektronikk for ekstreme forhold, det hørtes spennende ut, det kan være i rommet, men også under vann eller i boreverktøy etc.

 

Så man kan uansett bli ansatt som elektronikk ingeniør eller tilsvarende fordi det er innen elektrofaget, avhengig av hva man får erfaring og kunnskap om etterhvert.

 

Uansett så gleder jeg meg, og blir det veldig dårlig jobb muligheter om 3 år, ja så er det bare å ta påbygg til Elkraft eller Master i noe innen Elektro eller IT.... alt etter hva man ønsker og ser hva som trengs. Slipper ihvertfall real fagene om en tar en tilleggs Bachelorgrad.

 

Men uansett er jeg interessert i rommet og elektronikk så derfor valgte jeg studiet.

 

Takk for infoen d1cte

Lenke til kommentar

Ja vet at man etter endt studie ikke er bundet opp mot kun romteknologi. Jeg hadde jo også satelitting. på min søknad, men endte opp med data fordi det passer best med mine interesser. Utifra det du sier høres det ut som satelitt passer deg bra, det viktigste er jo å utdanne seg innenfor noe man interesserer seg for :)

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Høres greit ut. Jeg søkte Satellitteknologi fordi jeg har fagbrev i elektro og elektronikk fra før og ønsker meg jobb innen rom-industrien eller i elektronikk industrien. Rom-industrien er ikke så veldig stor, men stor nok til at folk får jobb, det er en ny industri som vi kan leve av ved siden av oljen vil jeg tro, nå som i disse tider....

 

Fant ut at når man er ferdig får man også designe elektronikk og lage simple embedde systemer og programmer, så man er ikke bundet til bare å jobbe innen rom-sektoren. Jeg er interessert i elektronikk for ekstreme forhold, det hørtes spennende ut, det kan være i rommet, men også under vann eller i boreverktøy etc.

 

Så man kan uansett bli ansatt som elektronikk ingeniør eller tilsvarende fordi det er innen elektrofaget, avhengig av hva man får erfaring og kunnskap om etterhvert.

 

Uansett så gleder jeg meg, og blir det veldig dårlig jobb muligheter om 3 år, ja så er det bare å ta påbygg til Elkraft eller Master i noe innen Elektro eller IT.... alt etter hva man ønsker og ser hva som trengs. Slipper ihvertfall real fagene om en tar en tilleggs Bachelorgrad.

 

Men uansett er jeg interessert i rommet og elektronikk så derfor valgte jeg studiet.

 

Takk for infoen d1cte

 

Hei!

Skal du ta studiet nettbasert eller i Narvik?  :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...