Gå til innhold

Hvordan forhandle lønn i det offentlige/sykehus?


Anbefalte innlegg

Det er tid for nye runder med lønnsforhandlinger snart og det er noen år siden jeg har kranglet sist, må derfor ta i et tak igjen.

 

Erfaring:

IKT Driftsfag med fagbrev

8 år (og litt) arbeidserfaring i bedriften, 10+ år erfaring alt medregnet (Førstegangstjeneste og lærling i privat bedrift)

Jobber med utstyr, alt fra innkjøp, videresalg, utplassering, konfigurering, til kassering, hele livsløpet på "alt" av IT utstyr i et sykehus, support og brukerstøtte samt konsulteringer, er med på prosjekter og har etterhvert føttene i SAP som vi skal ta i bruk, blir nok en vesentlig andel av stillingen som går over i den biten.

Er regelrett en skikkelig potet som kan litt/en del om det meste, og mye om hovedoppgavene mine i bedriften.

 

Ansatt som IT-Konsulent, og tjener i dag 31.5k før skatt i mnd (378k/år) (pluss et vakttillegg på 6.5k/mnd)
Ser at dette er langt under hva som er "normalt" blandt andre folk, spesielt de i privat sektor.

Går med på at de i privat sektor tjener mer pga større usikkerhet og andre ting, men at jeg (og forøvrig andre i bedriften) ligger såpass langt under normalen er helt på trynet.

Lønnen er fastsatt fra tariff i fagforbundet, og den ble vel i 2015 satt til 378k for min stilling. (vedlagt tariff 2014, 2015 var 2k ekstra.)
 

Ref: http://karrierestart.no/lonn-og-frynsegoder/385-gjennomsnittslonn-for-100-ulike-yrker-i-2012 

Så settes mndlønn til IT-Konsulenter i snitt til 57.2k i 2012 (er vel rubb og stubb fra leder til grasrot)

Ref: http://ssb.no/arbeid-og-lonn/statistikker/lonnikt/aar/2015-01-16?fane=tabell&sort=nummer&tabell=214223 

Litt vanskelig å plassere meg her, men iflg den, så burde jeg ligge på ~40k 

 

 

Det er ikke enkelt å forhandle lønn i offentlig sektor etter min erfaring, og jeg ønsker derfor litt hjelp til dette. Hvike virkemiddler, hvilke forventninger og hvordan få en lønn som er noe nærmere "snittlønna" som det reklameres med?

post-20383-0-34000800-1453887088_thumb.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Du kan ikke sammenligne din lønn med privat sektor, kun offentlig. Det er en grunn til at alle lønnsstatistikker skiller på privat og offentlig sektor.

 

2. Den beste måten å vise sin verdi er å få ett jobbtilbud med høyere lønn, og deretter bruke dette som grunnlag på hva du er verd hvis du vil fortsette i din nåværende jobb.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg er uenig i #1. Man kan gjerne bruke lønn sin bransje som utgangspunkt for lønnsforhandlinger i det offentlige - og andre veien. Statlige stillinger kan ofte konkurrere med private lønninger, så fremt man er godt kvalifisert - og dette er også offentlige arbeidsplasser.

IT-lønninger er svært ujevne på tvers av bedrift/område - og 378 er lite med tanke på erfaring/ansiennitet - uavhengig av om det er offentlig. 

 

Det kommer selvsagt veldig ann på hvor i landet arbeidsplassen ligger, men jeg mener på generelt grunnlag at lønna kunne vært høyere.

 

Kjenner ikke til hvordan det er på sykehus, men vil anta dere har lønnstrinn, og tilhørende stillingstitler. Jeg vil i så fall anbefale å sjekke med leder om du har riktig stillingstittel. Etter så mange år har du sannsynligvis mulighet til å oppgradere tittelen til senior (hvis du ikke har det allerede). 

Endret av novaster
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...