Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Trenger jeg Firewall?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Alltids greit å ha en brannmur ja! Spesielt hvis du er oppkobla 24/7. Om det bare er fordeler med en brannmur? Av og til kommer man kanskje ikke inn på visse sider osv, men da er det ikke verre enn å disable brannmuren mens du er på den siden (seff husker du ikke å skru den på etterpå men... *grin* )

Du kan laste ned ZoneLaram gratis herifra:

http://www.zonelabs.com/store/content/cata...jsp?lid=pdb_za1

 

Du skal da altså laste ned den som ikke koster noe :) Med mindre du er villig til å betale for alt det andre "tullet" som de andre pakkene tilbyr da...

 

Edit: Hvis du innstalerer zonealarm, så er det en knapp du kan velge slik at du ikke får beskjed hver gang noen prøver å komme inn på PC-en, TRO meg du ønsker ikke å få beskjed hver gang det skjer, for det skjer OFTE!!! :)

Endret av b_cybe
Lenke til kommentar

hvor essensielt det er å ha en firewall er vel avhengig av hvordan man er koblet opp mot nettet? hvis ip-adressen er direkte ute på nettet, er det vel et må-ha, men litt mindre kritisk er det vel hvis en sitter bak en router med nat, f.eks. ved typisk ngt-abbonnement og en 'hjemme-svitsj'.

 

en kan vel også komme langt ved å forsikre seg om at en vet hva de åpne portene på systemet gjør- disse finner du slik:

> netstat -a (windows :) )

 

videre er behovet avhengig av hvilket operativsystem du bruker. på de fleste linux-distribusjoner er vel de fleste porter disablet per default, og en må i større grad aktivt åpne disse. på windows kan det være noe mer uoversiktlig (noen vil vel si at det er mindre sikkert).

 

ellers skader det vel ikke med en firewall- er vel nevnt et par gratis i dette forumet (sygate pf?).

 

til sist er det vel slik at selv om du lykkes i å lukke systemet ditt slik at det er bare ting du stoler på som har åpne porter, er du ikke sikker hvis det finnes bugs i disse programmene som er slik at andre kan utnytte disse (typisk buffer-overflow feil, med tilhørende exploits). internet explorer har hatt en del av disse (jfr. alle patchene/updates du blir bedt om å installere).

 

skr

Lenke til kommentar

Alle som har PC koblet til Internet burde ha brannmur. Selv om du ikke har noe "viktig" på maskinen, så kan andre utnytte maskinen din til kriminelle aktiviteter på nettet. Hvis du ikke tar i bruk de mest elementære beskyttelsesverktøyene (brannmur og antivirus), så kan du i værste fall bli medskyldig i disse aktivitetene. Når begge disse verktøyene finnes lovlig gratis på nettet, så er det egentlig ingen god grunn til ikke å benytte de.

Lenke til kommentar

Jeg vil heller anbefale Kerio som er en mye bedre firewall enn Zonealarm...

Du finner den her og er gratis

 

http://www.kerio.com/kpf_download.html

 

Den stunden jeg brukte Zonealarm opplevde jeg en god del bugs og problemer, gikk da over til Norton, som jeg likte bedre, men den er litt "klønete" å bruke..

Nå sitter jeg med Kerio.. Om du da ikke vil ha visnetic firewall da, som er regnet som den absolutt beste firewallen, men den er litt vanskelig å konfigurere..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...