Gå til innhold

Ingeniørbataljon


snartimilla

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg er en jente på 18, snart 19 som skal inn i ingeniørbataljonen i august 2016. Jeg var egentlig ikke motivert til å dra, men på sesjon ble jeg overtalt. Siden jeg ikke var så velinformert om steder jeg ville dra, ble jeg sendt til ingeniørbataljonen. Vil da finne litt ut om hva jeg har å vente meg! friluftsliv og trening er absolutt noe jeg brenner for, men har hørt at det er mye fokus på maskiner osv, noe som jeg ikke er så motivert for.... Så det jeg lurer på er litt erfaring ang denne avdelingen, og om det er jenter der? Saniteten eller idrettsassistent hadde jo vært gøy, så håper de har flere stillinger som det... Noen flere som skal inn her?

 

Takk på forhånd :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei
Soldatene i IngBn driver jo i hovesak med "ingeniørting", altså maskiner og teknisk utstyr. Det er ikke nødvendigvis slik at IngBn utdanner sanitetssoldater og idrettsassistenter til "eget bruk".

Hvis dette absolutt ikke er noe for deg ville jeg kontaktet FPVS (Forsvarets Personell- og Vernepliktssenter) og forhørt meg om muligheter for å bli tildelt tjeneste et annet sted, for eksempel Sanitetsbataljonen. Men da lønner det seg å gjøre dette tidligst mulig, for plassene fylles opp, og da er det vanskelig å få bytta.

Når det er sagt bør mulighetene være gode for mange friluftsopplevelser uansett hvilken hær-avdeling du tjenestegjør ved! I hvert fall så lenge du er "vanlig" soldat. Idrettsassistenter, matriellassistenter osv. er som regel mindre ute.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei ! Har vært i Ingeniørbataljonen og hadde litt samme forventninger .

MEN , det er mange muligheter som.

 

Ingeniørbataljonen så vidt eg husker består av :

1 : CBRN-kompaniet ( chemical, biological, radioativ and nuclear) disse driver med påvisning av radioaktivt avfall og lignende i tillegg til vanlig soldatrening:

2 : Maskinkompaniet : kjører gravmaskin og hjulastere ! Sinnsykt kjekk gjeng og ha på sinn side når man er på øvelse da de lager mye hælvette for kjøretøy.

3 : Ping kp A/B ( Pansert ingeniør kompani) det var her eg tjenestegjorde som Stinger( stormingeniør ) kort fortalt så var det 50\50. Infanteri og ingeniøroppgaver . Kan fungere som et vanlig infanterilag med avdelingsvåpen som : kanon, Mg og 12.7 Mør . I tillegg hadde vi masse forkjeligge kurs som : sprengningkurs , mineleggig, masse skyting, osv .... Kan absolutt anbefale på det stærkeste !!

 

Har du spørsmål eller vurderer du dette så ikkje nøl med og kontakte så svarer eg gjærne på mer spørsmål !

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...