Gå til innhold

[Løst] Nytt kompaktkamera til 3-4000,-


Anbefalte innlegg

Mitt nåværende kamera (Casio Exilim Z1200) begynner å dra på åra, så nå trenger jeg et nytt kamera.

 

Budsjett: Maks 4000,- (helt uaktuelt å gå høyere enn dette!)

 

Bruksområde: Først og fremst naturbilder; vide, storslagne utsikter med masse detaljer.

 

God bildekvalitet er viktigst, men det er også en fordel at kameraet har en form for panoramabildefunksjon som er rask og lett å bruke. Allverdens andre "dikkedarer" er mindre viktig...

 

I denne prisklassen virker det som at jeg ikke kommer utenom Sony RX-100, men jeg har også sett på Sony CyberShot DSC-HX90VB. Sony RX-100 ser ut til å være en populær klassiker og et trygt valg, jeg finner ikke fullt så mye tilbakemeldinger om Sony CyberShot DSC-HX90VB.

 

Har sett på en ren sammenligning mellom disse to, men som den amatørfotografen jeg er, så skjønner jeg fint lite av alle disse tallene. Noen som kan si med ord hva som er forskjellen mellom disse to?

 

Forøvrig åpen for andre forslag også, er litt tilfeldig at begge kameraene jeg har sett mest på er Sony.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det sammenligningen hos Elkjøp ikke viser er at RX100 har mer enn 4 ganger større sensor enn HX90.

Større sensor med nesten lik oppløsning gjør at hver piksel blir truffet av flere fotoner, og man kan bruke ISO opp mot 1600 uten å være redd for at detaljene blir grøtete når man ser dem på stor skjerm.

 

Superzoomkameraet HX90 har mye mer tele, nyttig hvis man ikke kommer nært nok på det man vil ta bilde av. Den har også GPS og elektronisk søker som kan brukes i solskinn.

 

Jeg har både et RX100 og et par superzoomkamera, men det er RX100 jeg tar med meg på tur i naturen siden det gir best bilder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det sammenligningen hos Elkjøp ikke viser er at RX100 har mer enn 4 ganger større sensor enn HX90.

Større sensor med nesten lik oppløsning gjør at hver piksel blir truffet av flere fotoner, og man kan bruke ISO opp mot 1600 uten å være redd for at detaljene blir grøtete når man ser dem på stor skjerm.

 

Superzoomkameraet HX90 har mye mer tele, nyttig hvis man ikke kommer nært nok på det man vil ta bilde av. Den har også GPS og elektronisk søker som kan brukes i solskinn.

 

Jeg har både et RX100 og et par superzoomkamera, men det er RX100 jeg tar med meg på tur i naturen siden det gir best bilder.

Takk for veldig bra svar! :-)

 

Er panoramabildefunksjonen tilfredsstillende på RX100? Og hva med videokvaliteten?

Lenke til kommentar

Jeg ser også etter et kompaktkamera med liknende egenskaper som trådstarter; halvnært og natur under varierende lysforhold er mine primære bruksområder. Jeg ønsker stor bildesensor over superzoom for å få gode bilder også ved lite lys. Wifi, GPS, korketrekker, ekolodd og så videre mener jeg er av helt underordnet betydning på et fotoapparat. Sony RX-100 er derfor en svært aktuell modell.

 

Jeg kan ikke la være å stusse litt over at beste kandidat gitt disse kriteriene (og pris under 4000 kr) er 3,5 år gammelt, og har ligget på samme prisnivå i 2,5 år nå. Det er vel mye på grunn av kronekursen, men også at det meste av kompaktkameraene prioriterer stor zoom skyhøyt.

 

Er RX-100 utdatert på noe vis, bortsett fra finesser som wifi? Er bildekvalitet, bildestabilisering, oppstartstid og batterikapasitet på høyde med det som produseres i dag?

Endret av Salt kjeks
Lenke til kommentar

 

Jeg kan ikke la være å stusse litt over at beste kandidat gitt disse kriteriene (og pris under 4000 kr) er 3,5 år gammelt, og har ligget på samme prisnivå i 2,5 år nå. Det er vel mye på grunn av kronekursen, men også at det meste av kompaktkameraene prioriterer stor zoom skyhøyt.

 

Er RX-100 utdatert på noe vis, bortsett fra finesser som wifi? Er bildekvalitet, bildestabilisering, oppstartstid og batterikapasitet på høyde med det som produseres i dag?

 

Ja, det er overraskende hvor lenge RX100 har vært på markedet, i dag selger Sony alle 4 utgavene samtidig.

Det er tilbud og etterspørsel som avgjør prisene.

Prisen på den erstattede modellen synker riktignok litt hver gang det kommer en ny (som alltid er ennå dyrere), men det er først i fjor at det kom konkurrerende kamera fra de andre produsentene. Siden konkurrentene er priset ennå høyere enn den billigste RX100 klarer Sony fortsatt å holde prisen høyt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...