Gå til innhold

Port forwarding – 4G fra OneCall


Anbefalte innlegg

Hei!

 
Jeg har en Huawei CPE B593 4G-router og mobilt bredbånd fra OneCall. Dette fungerer fint for vanlig surfing men jeg har et problem i forhold til å få tilgang til utstyr koblet til routeren fra det store internett.
 
Jeg har gjort tilsvarende flere ganger før på ADSL og fibernett og da har det fungert fint å konfigurere routeren med port forwarding. Da har jeg fra internettet kunne koble til for eksempel en webserver koblet til min lokale router.
 
Etter å ha søkt på nettet har jeg forstått at det muligens kan ha noe med APN-innstillinger på routeren å gjøre. Det kan virke som om det trenges en spesiell APN innstilling for at 4G-routeren skal få en public IP-adresse.
 
Kundeservice hos OneCall er ikke til mye hjelp og jeg håper det er noen her som har svaret. Vedlagt er en screenshot som viser de muligheter jeg har for APN-innstillinger. For ”Authentification” kan jeg velge mellom ”None”, ”PAP”, ”CHAP” eller ”Auto”.
 
 
Er det noen som har innspill på problemet og vet hva jeg skal spesifisere? Jeg er meget takknemlig for hjelp på dette!
 
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Hei!

 
Jeg har en Huawei CPE B593 4G-router og mobilt bredbånd fra OneCall. Dette fungerer fint for vanlig surfing men jeg har et problem i forhold til å få tilgang til utstyr koblet til routeren fra det store internett.
 
Jeg har gjort tilsvarende flere ganger før på ADSL og fibernett og da har det fungert fint å konfigurere routeren med port forwarding. Da har jeg fra internettet kunne koble til for eksempel en webserver koblet til min lokale router.
 
Etter å ha søkt på nettet har jeg forstått at det muligens kan ha noe med APN-innstillinger på routeren å gjøre. Det kan virke som om det trenges en spesiell APN innstilling for at 4G-routeren skal få en public IP-adresse.
 
Kundeservice hos OneCall er ikke til mye hjelp og jeg håper det er noen her som har svaret. Vedlagt er en screenshot som viser de muligheter jeg har for APN-innstillinger. For ”Authentification” kan jeg velge mellom ”None”, ”PAP”, ”CHAP” eller ”Auto”.
 
 
Er det noen som har innspill på problemet og vet hva jeg skal spesifisere? Jeg er meget takknemlig for hjelp på dette!

 

Dette problemet har jeg vært borte i, men da med Netcom. Her løste vi problemet med å endre APN til vpn.netcom.no. Hva denne adressen er på Onecall aner jeg ikke. Ville i såfall bytte leverandør hvis de ikke har noe mulighet for sånt. 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Nå har jeg skiftet til Telenor abonnement men har fortsatt problemer med å få public IP-adresse til å fungere.

 

Jeg har lagt inn APN "internet.public" men er usikker på om jeg trenger "user name"+"Password" og hva jeg skal sette som "Authentication". For sistnevnte kan jeg velge mellom "None", "PAP", "CHAP", og "Auto".

 

Er det noe som har forslag?

Lenke til kommentar

Skal holde å velge auto. Kommer du ikke på nett overhode?

 

 

Takk - skal prøve "Auto" uten brukernavn og passord. Er ikke ved routeren akkurat nå men skal prøve senere.

 

Jo, jeg kom på nett med routeren men fikk bare ikke tilgang til den fra WAN/internett-siden.

Lenke til kommentar

Jeg har forsøkt å velge "Auto" men fortsatt virker det ikke. Jeg trodde dette skulle bli veldig enkelt og jeg er litt tom for idéer til hva jeg skal teste.

 

 

Opsettet er veldig enkelt: Jeg har Huawei routeren med SIM-kort fra Telenor. På routeren har jeg tilkoblet 2 enheter med ethernetkabel: En PC (Mac) og et slags kamera som har innbygd webserver (på port 80).

 

Huawei-routeren er satt opp på følgende måte:

 

APN er satt til "internet.public" og "Auto" etter råd herinne:

B593s-22 3.pdf

 

Kameraet er låst til LAN-adresse 192.168.1.5:

B593s-22 4.pdf

 

Port forwarding er satt opp på port 80 til kameraet:

B593s-22 5.pdf

 

 

Når det hele er koblet opp så får jeg fint kontakt fra Mac'en til webserveren i kameraet på adresse 192.168.1.5.

 

Jeg finner public IP-adresse ved hjelp av en av de mange tjenester på nettet (fx https://www.whatismyip.com). Når jeg skriver denne public-IP-adresse (http://2.150.38.nnninn i nettleseren så skjer ingenting. Jeg hadde forventet at den skulle routes igjennom internett, inn på HUAWEI-routeren via 4G og så videre til webserveren i kameraet.

 

Er det noen som har forslag til hva jeg kan prøve? Alle forslag mottass med takk!

Endret av RNJ
Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...