Gå til innhold

Forsvaret utdanning


Kanal123

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har planer om å utdanne meg i forsvaret. Jeg går nå VG3 Data og elektronikk, og trives helt greit med det. Det jeg lurer på er om:

 

Jeg har søkt lærling i forsvaret når jeg skal ta førstegangstjeneste (som er nå til høsten), men jeg vil jobbe som noe annet enn data elektroniker etter dette. Drømmen er jo spesialjeger, som jeg vet er ganske tøft å komme inn på... Jeg trener ca. 5 ganger i uka. Uansett så lurer jeg på om det er muligheter for at jeg kan komme inn på spesialjeger, selvom jeg har gått lærling som data elektroniker?

 

Håper på svar! :)

 

Mvh. Markus.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

 

Jeg har planer om å utdanne meg i forsvaret. Jeg går nå VG3 Data og elektronikk, og trives helt greit med det. Det jeg lurer på er om:

 

Jeg har søkt lærling i forsvaret når jeg skal ta førstegangstjeneste (som er nå til høsten), men jeg vil jobbe som noe annet enn data elektroniker etter dette. Drømmen er jo spesialjeger, som jeg vet er ganske tøft å komme inn på... Jeg trener ca. 5 ganger i uka. Uansett så lurer jeg på om det er muligheter for at jeg kan komme inn på spesialjeger, selvom jeg har gått lærling som data elektroniker?

 

Håper på svar! :)

 

Mvh. Markus.

 

Ja det kan du. Hva du gjør i førstegangstjenesten har ingen betydningen for utdanning senere. Enten om det er spesialjeger, befalskole eller KS. Eneste du må er å klare opptakene til de forskjellige utdannelsene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hei!

 

Jeg har planer om å utdanne meg i forsvaret. Jeg går nå VG3 Data og elektronikk, og trives helt greit med det. Det jeg lurer på er om:

 

Jeg har søkt lærling i forsvaret når jeg skal ta førstegangstjeneste (som er nå til høsten), men jeg vil jobbe som noe annet enn data elektroniker etter dette. Drømmen er jo spesialjeger, som jeg vet er ganske tøft å komme inn på... Jeg trener ca. 5 ganger i uka. Uansett så lurer jeg på om det er muligheter for at jeg kan komme inn på spesialjeger, selvom jeg har gått lærling som data elektroniker?

 

Håper på svar! :)

 

Mvh. Markus.

 

Ja det kan du. Hva du gjør i førstegangstjenesten har ingen betydningen for utdanning senere. Enten om det er spesialjeger, befalskole eller KS. Eneste du må er å klare opptakene til de forskjellige utdannelsene. 

 

Så det er liksom at når jeg er ferdig med lærlingtida i forsvaret så kan jeg velge fritt hva jeg vil søke? Utdanninga mi påvirker ikke valget mitt? Og er det slik at etter lærlingtida kan jeg ta en jobb som f.eks spesialjeger?

Lenke til kommentar

Det eneste som kreves, utenom de fysiske og psykiske kravene såklart, er en fullført førstegangstjeneste. På papiret stiller en altså likt, uavhengig av om du var fallskjermjeger eller lærling i din førstegangstjeneste.

Hva skjer hvis jeg har fallskjermjeger i førstegangstjenesten, og hva skjer om jeg har lærling i førstegangstjenesten?

Lenke til kommentar

Som Killswitch påpeker; de formelle kravene er de samme. Det vil si at man får komme på opptaket uavhengig av førstegangstjenesten. Men din egen kapasitet i form av erfaringer, kunnskap, mental og fysisk robusthet er vel det som avgjør om du kommer inn eller ikke. Da er det ingen tvil om at førstegangstjeneste som fallskjermjeger forbereder deg bedre.

Såvidt meg bekjent kan man vel søke og dra på opptak til fallskjermjeger, og ha lærling/annen førstegangstjeneste som alternativ dersom man ikke kommer inn? Noen som vet hvordan man går frem for å gjøre dette?

Lenke til kommentar

Som Killswitch påpeker; de formelle kravene er de samme. Det vil si at man får komme på opptaket uavhengig av førstegangstjenesten. Men din egen kapasitet i form av erfaringer, kunnskap, mental og fysisk robusthet er vel det som avgjør om du kommer inn eller ikke. Da er det ingen tvil om at førstegangstjeneste som fallskjermjeger forbereder deg bedre.

 

Såvidt meg bekjent kan man vel søke og dra på opptak til fallskjermjeger, og ha lærling/annen førstegangstjeneste som alternativ dersom man ikke kommer inn? Noen som vet hvordan man går frem for å gjøre dette?

Så det du sier er at hvis jeg tar fallskjermjeger i førstegangstjenesta, blir jeg bedre forberedt til evnt jobb som marinejeger? 

Lenke til kommentar

Sier det ikke seg selv?

 

En førstegangstjeneste i spesialstyrkemiljøet (Du kan forøvrig også gjennomføre førstegangstjenesten som marinejeger, men naturligvis ikke være operativ mtp reelle oppdrag) vil gi deg ett helt år med erfaringer i å virkelig pushe egne grenser på en måte de færreste opplever i førstegangstjenesten. Dette vil komme deg til gode ved et evt. opptak til MJK \ FSKs operative avdeling, da du vil ha mange erfaringer som vil hjelpe deg underveis. Du må ikke ha denne bakgrunnen for å komme deg gjennom opptaket naturligvis, men vi kan nok trygt fastslå at det vil hjelpe.

Lenke til kommentar

Mitt generelle inntrykk er dessuten at lærlinger i førstegangstjeneste er noen av dem som har minst "grønn" tjeneste.
Det kan hende det finnes unntak jeg ikke kjenner til, men de lærlingene jeg har møtt har stort sett tusla rundt inne på leir etter at rekruttskolen var ferdig. Man skal jo tross alt være lærling.

Lenke til kommentar

Riktig som krsvgr sier. Du kan ta kontakt direkte med forsvaret på enten mail eller telefon for å få mer utfyllende svar og.
Men lærlinger har lite grønn tjeneste(ute i skogen, kamptrening, osv) og lite våpentrening.

 

Ett lite tips om du vil nå langt er å hugse at dersom du føler for å gi opp, bare gå litt til. I aller verste fall vil du skade deg litt, men du kommer fra det med livet og helsa i behold. Ta til deg alt som eksisterer av kunnskap og tren litt ekstra. Det er sjelden styrke som er det viktigste, det er mer det å holde ut, å klare å komme seg videre.

Hilsen en med befalsutdanning :)

Lenke til kommentar

Riktig som krsvgr sier. Du kan ta kontakt direkte med forsvaret på enten mail eller telefon for å få mer utfyllende svar og.

Men lærlinger har lite grønn tjeneste(ute i skogen, kamptrening, osv) og lite våpentrening.

 

Ett lite tips om du vil nå langt er å hugse at dersom du føler for å gi opp, bare gå litt til. I aller verste fall vil du skade deg litt, men du kommer fra det med livet og helsa i behold. Ta til deg alt som eksisterer av kunnskap og tren litt ekstra. Det er sjelden styrke som er det viktigste, det er mer det å holde ut, å klare å komme seg videre.

Hilsen en med befalsutdanning :)

Tusen takk for svar alle! men du iNorway, da søker jeg bare fallskjermjeger i førstegangstjenesta? hvis jeg vil nå langt med f.eks. det vi kan kalle en soldat ute i felten? i steden for å sitte i ro?

Lenke til kommentar

Det er bare å gå for gull, om du finner ut at det er for vanskelig eller om du ikke blir tatt opp som fallskjermjeger, da har du ivertfall fått en kickstart på militær erfaring, samt du har et sett med egenskaper som du sannsynligvis får andre, gode førstegangstjenester med.
Om det ikke går som du vil, kan du kanskje prøve å komme deg inn i Telemarksbataljonen i hæren eller inn i Quick Response Force i luftforsvaret. Begge de blir sett på som "springbrett" inn i verdenen som spesialsoldat.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...