Gå til innhold

lage ei nettside/script som henter ulike bilder fra eksterne nettsider i "sanntid/hvert døgn"


Anbefalte innlegg

Heisann :)

Jeg sitter her og prøver å lage ei nettside som henter dagens tegnestripe fra f.eks. dagbladet lunch og andre nettsider.
Problemet er at jeg ikke vet hvordan jeg skriver dette slik at det auto oppdateres hvert døgn på min egen nettside. 
 
Dagens kode:
img=http://www.dagbladet.no/tegneserie/pondusarkiv/serveconfig.php?date=1451689200&hash_param=0e79288540bc552d95f37bbeb41f1bf2&nowtime=1451689200&strip=lunch


Dette gjør jeg bare for morro, ikke skolerelatert (kan da være nyttig å kunne). I første omgang vil jeg lage ei nettside som henter dagens stripe fra ulike nettsider, og etter det vil jeg prøve på å lage et script som sender dem til min epost.
Jeg har tatt web publsiering og innføring i linux(bash) det siste halvåret på høyskole. Vært litt innom php.


- Kj3t1l

Endret av Kj3tll
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først: Jeg er ikke så sikker på om "sanntid" er et relevant uttrykk her...

 

For det annet: Hvis du hadde hatt direkte tilgang til servers operativ-system, ville jeg ha sett efter "cron" og lagt rutinen inn der, så du kan evt. søke på "cron" i hjelpesidene for systemet - det kan godt være det står noe der.

 

For det tredje: Før du kan velge et fornuftig tidspunkt på døgnet for kjøring av denne rutinen, må du ha et begrep om når stripen blir oppdatert på det aktuelle nettstedet, og hvilke tidsrom det nettstedet har rush-trafikk.

 

Åpenbart må dette være en rutine som kjøres av webserver, som din bruker, utenom enhver direkte sammenheng med lesning av dine websider. Hvordan dette gjøres på server, vil man vel kunne finne info om under "skripting" - det som blir spørsmålet, er selvfølgelig hvilke skript-varianter man kan velge mellom - det er ikke sikkert at serveren tillater "bash"-script... (Ett rent teknisk moment man må holde greie på her, er selvfølgelig da hvilke miljøvariabler som systemet stiller til rådighet, slik at man kan få gi korrekte adresser til de forskjellige rutinene...) (Et annet moment som kan bli relevant, er logger, og rotasjon/sletting av disse...)

 

NB: Jeg har i det ovenstående ignorert evt. spørsmål om opphavsrett for de stripene, og hvorvidt du har lovlig adgang til sådan bruk av dem (f.eks under "fair-use clause") - dette spørsmålet kan komme til å bli ubehagelig hvis du publiserer de stripene, og noen tar det ille opp...

Lenke til kommentar
 som henter dagens tegnestripe fra f.eks. dagbladet lunch og andre nettsider.

Problemet er at jeg ikke vet hvordan jeg skriver dette slik at det auto oppdateres hvert døgn på min egen nettside. 

 

Vi hadde en post om dagens tegnestripe for stund siden.

På siden i linken over lage jeg en som tok ned alle striper hver dag.

Det er flere løsninger i posten,men dette er ikke akkurat vanskelig å skrive selv.

 

NB: Jeg har i det ovenstående ignorert evt. spørsmål om opphavsrett for de stripene, og hvorvidt du har lovlig adgang til sådan bruk av dem (f.eks under "fair-use clause") - dette spørsmålet kan komme til å bli ubehagelig hvis du publiserer de stripene, og noen tar det ille opp... 

 

Ja kan være greit og spørre Dagbladet,

men en stripe på en ikke høy-profilert side regner jeg med at går greit.

Endret av snippsat
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...