Gå til innhold

Ibm T40P


Kirukk

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

IBM har jo nettopp sluppet oppfølgeren med T41p, men forskjellene mellom de to er vell ikke av den aller største betydning. T41p har et nytt skjermkort, samtidig som den har et nytt anit-shock system som skal beskytte harddisken, utover det er det vell ikke stort som skiller de to modellene. Så jeg mener at T40p fremdeles er en av de beste modellene på markedet og ser ingen grunn bortsatt fra prisen, som burde hindre deg i å kjøpe den.

Lenke til kommentar

Jeg sitter her med en T40P. og den er virkelig til å anbefale. angrer ikke noe på at jeg kjøpte denne maskinen. er en av de beste jeg har vært borti.

 

og når en kan få den til en så "billig" penge så er den virkelig til å anbefale. er en grunn til at den er blitt kalt for laptopens rolls royce da. veldig god skjerm. mye bra små ting, som thinklight, tynn, lett, titanium og magnesium, ultranav som tillatter deg å lage snarveier i de fire hjørnene på pekebrettet. og masse bra programvarer. Access IBM er veldig bra. og ikke snakk om å glemme batteritiden på maskinen.

 

du burde virkelig gå for den hvis du har pengene. finner rett og slett ikke en bedre maskin på markedet nå.

 

T41P er så å si det samme da som T40P, bare at den har blitt oppgradert, som med 1,7, bedre skjermkort og anti-shock systemet. ellers er begge maskinene helt like.

 

er noe annet når en kan kjøpe en så god maskin til bare 23k når den egentlig koster oppimot 40k.

 

kjøp den...

Lenke til kommentar

Sitter også her med en T40p, og kan på ingen måte se noen grunn til at du IKKE skal kjøpe den. Med unntak av kronasjen selvfølgelig!

 

Jeg kan anbefale den på alle måter. Rask, støysvak, lav varme, høy batteritid, god grafikk-ytelse, tynn, lett, solid, best i test ørten steder, IBM support, medfølgende programvare. Mulig jeg har glemt noe, men jeg anbefaler ihvertfall det også.

 

Noen ville kanskje mene at den har litt kjedelig design, og spennende er det ihvertfall ikke. Det er rett og slett enkelt og renslig. Det er ihvertfall slik jeg liker det.

 

Mulig dette virker som en usakelig post, men jeg har helt 100% ærlig ingenting å utsette på T40p'en. Har du pengene, så løp og kjøp!!

Lenke til kommentar

second that! :)

 

Sitter også på en T40p, den er suveren!

 

Forskjellen opp til T41p er:

1.7GHz P-M prosessor, dvs. bittelittegranne mere ytelse.

ATI fireGL 9600 med 128MB RAM, T40p har fireGL 9000 med 64MB RAM

Innebygd 802.11a/b/g WLAN kort, T40p har _bare_ 802.11a/b

 

T40p er et utmerket valg, T41p er hakket kjappere, antagelig vil så godt som alle spill kjøre finfint på en T41p. Selv om jeg ikke har noen problemer med spill på min.

 

Spiller Enemy Territory i Linux, og det fungerer helt fint.

 

PS! Det _kan_ være IBM har utstyrt T41p på forskjellige måter, men O'store T41p har full goodies. Glemte å nevne at den kommer med 1GB RAM fra fabrikk også...

Endret av hce
Lenke til kommentar

Må bare føye meg inn i rekken.

Jeg har ingenting å utsette på maskinen. Kan ikke skjønne at Barbara mente at tastauret bråkte. Bedre tastatur på en laptop har jeg aldri kjent.

 

Ellers så er det jo suveren service fra IBM. Jeg klarte å gjøre en tast litt skjev da jeg skulle rengjøre under den.

Jeg ringte inn til IBM og det var ikke engang spørsmål om hvordan jeg hadde klart det. De sendte et nytt tastatur med betalt fraktlapp for å sende tilbake det gamle tastaturet. Jeg fikk det innen 24 timer. Det er bra saker.

 

mvh

Thor-Egil

Lenke til kommentar

Blir kanskje litt repetetivt, men jeg føyer meg inn i rekken av de som er dønn fornøyde med sin T40p.

 

Jeg bruker den latterlig hardt hele tiden med 10-20 vinduer og den holder helt fint følge. I tillegg er den helt genial å ha med seg på tur, og jeg har aldri vært i NÆRHETEN av å gå tom for batteri når jeg ikke selv la opp til det. Riktignok har jeg aldri mer enn 5-6 sammenhengende skole.

 

Jeg tviler på at den kommer til å rocke Doom 3 og Halflife 2, men bortsett fra det kjører den de fleste spill greit.

 

Har opplevd noen problemer med noen spill, Turok evolution f.eks, der windows skylder på grafikkdriveren når det låser seg (som det gjør hver gang du prøver å spille det forøvrig). Men for alt jeg vet så kan det jo være issues med det piratkopierte spillet også ;)

 

Som jeg pleier å si, har du pengene, har IBM laptoppen. :p

 

Kim

Lenke til kommentar
hvor får jeg kjøpt de, og hva ligger de på ca. i pris. vil ha en som i spec tilvsvarer, acer travelmate 803LMi. og hvorfor er prisene så sinnsykt mye høgere på ibm'en en acer'n? er det verdt pris differansen?

Ibm priser seg høyt for å fremstå som om av høyere kvalitet.

Om det er verdt det eller ikke... Vel. Kan ikke se det.

Lenke til kommentar

Om IBM er verdt hele prisdifferansen kan man diskutere, men når man får en god pris på de, så er de verdt pengene.

 

Forskjeller på IBM T40p kontra ACER Travelmate 803 blir vel kjapt oppsummert:

 

bedre batteritid,

 

lettere,

 

tynnere,

 

hakket raskere (CL 2.0 på minnet),

 

har trackstick (smaksak, men jeg liker det bedre),

 

thinklight,

 

Tastaturet er meget mye bedre. Test forskjellen om dere har anledning.

 

Innebygd hardware-kryptering.

 

Access IBM funksjonen.

 

Slipper å ha {insert,home,pg up/down, delete, end} langs høyre kant av tastaturet. Da unngår man at man treffer en av disse tastene når man "slenger" ut en finger mot Enter-knappen.

 

Innebygget bluetooth

 

 

Dette var det jeg kom på i farten.

 

mvh

Thor-Egil

Endret av Thor-Egil
Lenke til kommentar
leste på barbara.no at tastaturet bråkte en del. Hvordan er deres erfaringer på feltet?

Jeg synes det bråker mer enn tastaturet på min gamle Dell Inspiron 5000e, som forøvrig er det beste tastaturer av alle jeg har vært borti, på stasjonære som bærbare.

 

I tillegg liker jeg ikke at IBM har lagt Fn-tasten nederst til venstre, etter min mening er det bedre at den ligger til høyre for venstre Ctrl-tast, som i hvert fall jeg bruker mye mer enn Fn. Dette har IBM nesten garantert ikke gjort noe med, og kommer neppe til å gjøre noe med noen gang (dessverre).

 

Ellers mangler den jo Windows-tast da, men siden det følger med util for å definere en annen tast som det, er mangelen ikke stor, og jeg anser det som et svært lite problem. På den annen siden kan man spørre seg om hvorfor de ikke har den med da, det finnes egentlig ingen god grunn for at den ikke skulle være med... Noen har brukt argumentet at de ikke vil reklamere for Windows, greit nok det, men da synes jeg også de kunne unnlate å sette på "Designed for Windows XP"-merket (som forøvrig har lim som sitter på en ukes tid, hvis du fjerner det ;-)

 

Utover dette fungerer maskinen upåklagelig. Man kanskje si at manglende firewire er et minus, men på den annen side gjør USB 2.0 litt for å veie opp for dette. Liten detalj er jo at de med fordel kunne plassert USB-portene på andre siden av maskinen (de er på venstre side), da det hadde gjort tilkobling av mus med kort ledning, som en del mus beregnet på bærbare har, litt lettere.

 

Såvidt jeg har forstått fra IBM sine hjemmesider skal T41p være bygget enda mer solid enn T40p, med enda større bruk av magnesium i chassis. Dessuten har vel wlan-utgaven også støtte for 803.11g, i tillegg til a/b. I tillegg kommer jo alle de punktene andre har nevnt: raskere prosessor og bedre skjermkort med mer minne. Dette betyr også noe redusert batteritid, og forøvrig at maskinen veier ca 50g mer... Skulle også anta at IBM har montert en raskere CD/DVD-combo, som også leveres på R40/50, uten at jeg har sett dette noe sted.

 

Men T40p anbefales på det sterkeste, og prisen du har fått er ikke ille... :)

Lenke til kommentar
I tillegg liker jeg ikke at IBM har lagt Fn-tasten nederst til venstre, etter min mening er det bedre at den ligger til høyre for venstre Ctrl-tast, som i hvert fall jeg bruker mye mer enn Fn. Dette har IBM nesten garantert ikke gjort noe med, og kommer neppe til å gjøre noe med noen gang (dessverre).

 

Ellers mangler den jo Windows-tast da, men siden det følger med util for å definere en annen tast som det, er mangelen ikke stor, og jeg anser det som et svært lite problem. På den annen siden kan man spørre seg om hvorfor de ikke har den med da, det finnes egentlig ingen god grunn for at den ikke skulle være med... Noen har brukt argumentet at de ikke vil reklamere for Windows, greit nok det, men da synes jeg også de kunne unnlate å sette på "Designed for Windows XP"-merket (som forøvrig har lim som sitter på en ukes tid, hvis du fjerner det ;-)

 

hva er det du egentlig bruker ctrl-tasten til? jeg liker at FN tasten ligger helt til venstre, i med at jeg bruker den mye og det blir mye mer tilgjengelig også. likte ikke at ctrl-tasten var helt til venstre før. så liker det sånn som det er nå.

 

når det gjelder windows tasten så er jo ikke det noe minus at maskinen ikke har det. fordi du kan lage egen snartvei til den. eller som jeg har gjort, så bruker jeg ultranaven til det. dvs at jeg har lagd snarveier i 3 av de 4 hjørnene på pekebrettet. mye bedre mener jeg enn å ha en ubrukelig tast til på tastaturet. for en bruker jo pekebrettet mye og da er det greit å kunne lage snarveier på den. veldig bra.

Lenke til kommentar
hva er det du egentlig bruker ctrl-tasten til? jeg liker at FN tasten ligger helt til venstre, i med at jeg bruker den mye og det blir mye mer tilgjengelig også. likte ikke at ctrl-tasten var helt til venstre før. så liker det sånn som det er nå.

 

når det gjelder windows tasten så er jo ikke det noe minus at maskinen ikke har det. fordi du kan lage egen snartvei til den. eller som jeg har gjort, så bruker jeg ultranaven til det. dvs at jeg har lagd snarveier i 3 av de 4 hjørnene på pekebrettet. mye bedre mener jeg enn å ha en ubrukelig tast til på tastaturet. for en bruker jo pekebrettet mye og da er det greit å kunne lage snarveier på den. veldig bra.

Ctrl-v lim inn,

Ctrl-x klipp ut,

Ctrl-f finn,

Ctrl-z angre,

Ctrl-c kopier,

Ctrl-n nytt vindu,

Ctrl-m ny mail (Netscape),

Ctrl-t last ned mail

Ctrl-a merk alt,

Ctrl-pil venstre/høyre flytt mellom ord i tekstbehandling

Ctrl-enter send mail/meldinger i Trillian

Ctrl-d paste and go (Opera)

m.fl.

+ *MANGE* egenlagde tastaturkommandoer som også har Ctrl i seg.

 

Jeg bruker også Fn-tasten en god del, men det er utelukkende i situasjoner hvor det ikke gjør noe om jeg stopper opp. Ctrl-tasten bruker jeg veldig mye i tekstbehandling, og i situasjoner hvor en liten forsinkelse hver gang kan bety ganske mye tid sammenlagt over en tid. Dessuten har det nesten siden begynnelsen vært Ctrl nederst til venstre på stasjonære tastaturer, så det er det massen egentlig er vant til. Om Fn-tasten hadde vært plassert sammen med Access IBM-knappen, hadde det hatt svært lite å si for meg, så lenge Ctrl hadde vært plassert der den skal være på et tastatur - nederst til venstre!

 

Det er ikke i seg selv noe minus at Windows-tasten ikke er der, men jeg vil gjerne ha Ctrl også på høyre side også, og så lenge de ikke spiser noe mat ved å være der, er det ikke noen grunn til å ta dem bort. Linux-brukere kan jo også definere dem til noe fornuftig hvis de skulle ønske det... Så lenge det er plass til dem, hvorfor ikke la dem være der?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...