Gå til innhold

Backpacking


Stoffa12

Anbefalte innlegg

Hallo !  :)

 

 

Noen som har erfaringer med backpacking turer?

 

Tenker meg å reise i 2-3 måneder og har ingen spesielle steder jeg vil besøke, har tenkt å reise alene så vil helst reise der steder man kan møte andre backpackere. 

 

Noen som har noen tips til hvor jeg kan reise, når det er "sesong", hvor mye jeg må beregne å spare opp? 

 

 

Takker for innspill  :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eh, tenker man Europa, Asia, Afrika, Amerika, Oceania, ... ?

 

(Og hvis jeg vurderte reising, ville jeg tenkt litt rundt interesser - jeg har ikke interesse for sosialistiske klassikere, så jeg ville ikke engang ha vurdert å labbe innom noe slags museum for denslags figurer; mens jeg gjerne dukker opp på (f.eks) tekniske museer...)

Lenke til kommentar

Spørs litt hvor mye penger du har lyst til å bruke og hvor langt du er villig til å reise?

Europa er bra på sommeren, masse hostels og mange som reiser. Jeg vil foreslå sentral/sørøst-europa, vest er sikkert gøy det også, men du får nok mer for pengene og vel så mange opplevelser der. Da jeg reise en mnd. så fulgte jeg bare det gode været, startet i Berlin, men været var dårlig vestover, så satt meg på et tog mot øst.

 

Australia er best september til mai, typisk er det mange som reiser fra melbourne og oppover østkysten mars-april-mai for å følge temperaturen.

Masse hostels, lett å treffe folk og greit å bare hoppe på en buss til neste by når som helst.

 

Asia har jeg ikke reist så mye rundt i, har bare vært to lengre opphold i Indonesia, der er det ikke like lett å treffe folk, ikke stort til hostels, det er så billig å leie rom for seg selv uansett. Kan tenke meg Thailand er en del bedre sånn sett. Tidsmessig ville jeg unngått regnsesongen hvor enn du ville dratt, den er på forskjellige tidspunkter, men vet ihvertfall at den er oktober-desember i Indonesia. Thailand har et stort spenn avhengig av hvor du drar i landet.

Lenke til kommentar

Det er generelt billig å reise rundt i Asia, enten det er med buss eller fly. I sommer kjøpte jeg gjerne flybilletter to-tre dager før jeg skulle fly, og de kostet sjeldent mer enn 5-600 kroner for strekker som Singapore-Bangkok, Bangkok-Yangon, Saigon-Singapore o.l. 

Busser får du enda billiger enn det igjen, så den fleksibiliteten med å ikke ha planlagt en fast reiserute er veldig grei.

 

Eneste du bør være obs på er at du iblant kan komme til å trenge returbillett for å få lov til å sjekke inn på flyplassen når du flyr til enkelte land. Heldigvis finnes det en del flyselskap og online reisebyrå (f.eks. Expedia) som ofte lar deg kansellere gratis innen 24 timer - så da er det bare å booke noe mens du sitter på flyplassen, vise det når du sjekker inn og så kansellere etter at du har kommet gjennom immigrasjon. Veldig kurant måte å gjøre det på hvis du vet at du skal returnere innen visumet ditt utløper, men ikke fra hvilken by eller lignende.

Så ja. Kjøp deg en billett til Bangkok eller Kuala Lumpur eller noe annet sentralt og billig i Asia, bruk det som base og book billettene dine på sparket når du vet hvor du vil dra videre.

Lenke til kommentar

Hei. Har selv backpacket i Sør-Amerika i 4 måneder (alene), og anbefaler det virkelig! Veldig mange spennende og vakre steder å besøke. Mye fin natur, og flere unike steder som ikke kan sammenlignes med noe annet i verden.

 

Synes det var utrolig lett å komme i kontakt med andre backpackere (og lokale). Bor man på hosteller rundt omkring møter du kun backpackere, og mange andre som reiser alene. Detter er nok stedet hvor man vil møte flest i samme situasjon, som reiser rundt og opplever kontinentet.

 

Sesongen i Sør-Amerika er vel omtrent motsatt som i Norge. Vinteren her hjemme er sommeren der. Så mellom Oktober og April ca vil jeg tro det er best å reise hit. Reiste selv fra Januar til Mai. Kan huske det var litt "kaldt" høstvær i Mai, men ellers hadde jeg stort sett sol og varmt vær.

 

Relativt billig å reise også. Flybillettene er det som koster mest, betalte selv 10.000 for tur retur. Ellers billig å leve der.

Lenke til kommentar

Takker for mange gode svar!

 

Planen bli da å ta 2 måneder fri fra jobb og reise til Bangkok i Mars og bestille hostel til de første dagene og bare ta resten som det kommer ☺

 

Noen som har noen tips med steder jeg bør besøke? Og hvor stor sekk brukte dere? Har sett på en Osprey farpoint 70L men har også vurdert en som går som håndbagasje (46L) blir det for lite?

Lenke til kommentar

Dersom du pakker lett går 46L fint. Personlig synes jeg noe større blir for stort å dra med seg over alt, spesielt i asia.

 

Jeg har hatt noen "backpacking" turer til filippinene. De siste to turene har jeg brukt en 27L north face sekk. Passer fint som håndbagasje, så slipper ekstra utgifter for å sjekke inn bagasje. Behagelig å tusle rundt med og passer fint i busser, tricycles, jeepneys osv.  

Endret av ili
Lenke til kommentar

Hvor lenge var du på reise? Litt usikker siden det blir 2 måneder..

 

Jeg har hatt 4 turer på rundt 1 mnd og 3 turer på 2 måneder. 

 

Når du skal ut å reise er det viktig å bare ta med ting du faktisk kommer til å bruke ofte. Lurt å pakke ca likt om du reiser i 2 mnd eller 1 uke. Av klær tar jeg bare med 5-10 boxere/t-skjorter, et par shortser, 1 bukse og en lang armet skjorte. Det holder stort sett for meg 1 uke og koster ca 20 kroner å vaske på vaskeri der nede. 

 

Du finner stort sett alt du har lyst å kjøpe der nede også, om du føler det er noe du mangler.

Lenke til kommentar

Hvor eventyrlysten er du? India er veldig spennende og superbillig. Myanmar burde du absolutt besøke! Du kan krysse grensa inn i Myanmar fra India uten å fly. Hvis du vil se noe veldig anderledes som setter sterke inntrykk besøk verdens tettest befolkede land (av en størrelse), Bangladesh!

Endret av Olabukse3
Lenke til kommentar

 Og hvor stor sekk brukte dere? Har sett på en Osprey farpoint 70L men har også vurdert en som går som håndbagasje (46L) blir det for lite?

 

Jeg reiste i australia + indo 5 mnd. med sekk på 55l (innenfor carryon hvis ikke man fullstapper den). Litt oftere vasking, men sykt mye bedre totalt sett, kunne bare le litt av de førstegangsreisende med 100l sekk og div dangleting på utsiden som hadde problemer med å løfte den når de skulle noe sted :p

 

Er man et varmt sted trenger man uansett ikke mye klær, hadde en bukse med meg, og den ble kun brukt på flyturen tur/retur, resten av tiden lå den og tok opp plass i bånn av sekken. Sekken var en 5.11 Rush 72, som var veldig praktisk da den har glidelås hele veien så man kan åpne den helt opp.

Lenke til kommentar

Og hvor stor sekk brukte dere? Har sett på en Osprey farpoint 70L men har også vurdert en som går som håndbagasje (46L) blir det for lite?

 

Jeg reiste åtte måneder i Thailand, Myanmar, Bangladesh og India med en 40 liters sekk. Fungerte utmerket! Hadde med meg PC, kamera etc. Som sagt dersom man reiser i varme strøk er det ingen problem, men kunne nok også klart nokså kalt med liten sekk. En fordel er når man tar busser- de med stor sekk må ofte ta sekken på taket mens du kan ha din mellom beina, og alltid ha kontroll på tingene dine. Jo mindre desto bedre! Kommer kanskje til å ha enda mindre neste gang jeg skal reise.

 

Òg som multisync nevner er det viktig å ha en sekk hvor du kan åpne glidelåsen helt rundt.

Lenke til kommentar

Hvis du tenker i Thailand så anbefaler jeg deg ikke å reise sør dersom du ikke er på spesiell utkikk etter sted å feste etc. Reis nord/øst eller vest. Chiang Mai er verdt et besøk.

 

Anbefaler deg fremdeles å reise til Myanmar etter Thailand. Visum ordner du i Bangkok og du krysser grensa ved Mae Sot eller fra Kachanaburi. Nå er rette tiden å reise til Myanmar, for det er enda ikke "spoiled". Snakker du med eldre reiseglade folk vil de fortelle deg at "Myanmar er slik som Thailand var før masseturismen kom".

Endret av Olabukse3
Lenke til kommentar

Myanmar/Burma er helt nydelig. Har totalt 4 uker der, fikk 3 uker i år og det er helt klart et land jeg skal tilbake til i aller nærmeste fremtid. Dra dit nå, før det er for sent.

 

Gjengen hos Chan Myaye Guesthouse i Yangon er veldig ålreite. Grei standard, kjempebra plassert i downtown Yangon og folkene som jobber der er helt fantastiske. Ordner opp med det du måtte trenge av bussbilletter og annen transport, gode tips om byen og det er alltid masse andre folk der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...