Gå til innhold

Borteboerstipend til høyere utdanning


Øyvind23

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Så lenge du ikke bor sammen med foreldrene dine på samme adresse får du borteboerstipend, selv om de eier leiligheten. Ingen av foreldrene dine må altså ha folkeregistrert adresse i dette huset.

Hva om man har to leiligheter i samme oppgang?

 

Det vil være problematisk vil jeg tro, men nå er jeg ikke en ekspert på dette området.

Lenke til kommentar

https://www.lanekassen.no/nb-NO/Toppmeny/Forskrifter/tildeling-av-stotte-2014-2015/tredje-del-stotte-til-soker-i-hoyere-utdanning-og-soker-i-fagskoleutdanning-folkehoyskole-og-annen-utdanning-som-ikke-er-omfattet-av-opplaringsloven--3-1/#20681

 

Kapittel 26. Utdanningsstipend

§ 26-1. Omgjøring av lån til behovsprøvd utdanningsstipend
Søker som ikke bor sammen med foreldrene, får inntil 40 prosent av basisstøtten gjort om til utdanningsstipend på grunnlag av fullført utdanning.

§ 26-2. Søker som bor sammen med foreldrene
Søker som bor sammen med foreldrene, får ikke lån gjort om til utdanningsstipend.
Søker blir ansett for å bo sammen med foreldrene når:
a)søker bor i samme hus som foreldrene. Det gjøres unntak hvis søkeren og foreldrene bor i hver sin boenhet i et hus med mer enn fire selvstendige og klart atskilte boenheter
b)søker bor i boenhet som hører til huset der foreldrene bor.
Søker som er gift eller har barn å forsørge og bor sammen med barnet, får lån gjort om til utdanningsstipend selv om vedkommende bor sammen med foreldrene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

https://www.lanekassen.no/nb-NO/Toppmeny/Forskrifter/tildeling-av-stotte-2014-2015/tredje-del-stotte-til-soker-i-hoyere-utdanning-og-soker-i-fagskoleutdanning-folkehoyskole-og-annen-utdanning-som-ikke-er-omfattet-av-opplaringsloven--3-1/#20681

 

Kapittel 26. Utdanningsstipend

§ 26-1. Omgjøring av lån til behovsprøvd utdanningsstipend

Søker som ikke bor sammen med foreldrene, får inntil 40 prosent av basisstøtten gjort om til utdanningsstipend på grunnlag av fullført utdanning.

§ 26-2. Søker som bor sammen med foreldrene

Søker som bor sammen med foreldrene, får ikke lån gjort om til utdanningsstipend.

Søker blir ansett for å bo sammen med foreldrene når:

a)søker bor i samme hus som foreldrene. Det gjøres unntak hvis søkeren og foreldrene bor i hver sin boenhet i et hus med mer enn fire selvstendige og klart atskilte boenheter

b)søker bor i boenhet som hører til huset der foreldrene bor.

Søker som er gift eller har barn å forsørge og bor sammen med barnet, får lån gjort om til utdanningsstipend selv om vedkommende bor sammen med foreldrene.

Er så dårlig på å tolke sånne lover, men da kan jeg regnes som borteboer hvis jeg har skjønt det riktig (?) :p

Lenke til kommentar

Nå vet jeg naturligvis ikke hvordan huset ser ut. Hvis det er et hus med mer enn fire selvstendige og klart atskilte boenheter så skal du kunne regnes som borteboer. Det kan lønne seg å ta en telefon eller sende en mail til lånekassen for å spørre om dette.

Altså det er to leiligheter i en oppgang. Helt klart atskilte :)

 

Men takk for svar! 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...