Gå til innhold

traisjonell vs moderne kampsport


Anbefalte innlegg

Hva mener dere om disse tradisjonelle kampkuntene som karata og taekwondo.

Jeg kan egentlig ikke skjønne hvorfor taekwondo har vært så populært i norge. trente det selv tkd og noe karate i 14 år, begynte på bjj, muy thai og mma, og fikk en virkelig realitets oppvekker. Trent det siden i en del år.

 

Når jeg nå ser tilbake så er det mye rart innenfor de tradisjonelle kampsportene. Taekwondo,karate og aikido er selvfølgelig bedre enn ingen ting. Men dette er påstandene mine:

 

-de fleste mastere i taekwondo 40+ har store mager og ser skikkelig utrente ut, har sikkert ikke tatt en push up på 10 år. virker som de har tatt graden, gjemmer seg  bak den og vil bli kalt alle disse asiatiske ordene som om de er super ninja. har dere som har trent disse stilartene merket dette? 

 

-fryktelig mange høy belter som aldri skulle vært det, kan ikke slå,sparke,grep,forsvare seg eller har god fysikk.  De kan mønster og disse one tepp teknikkene, det er vel det. Teknikkene fungerer mot de som ikke har en hel hjerne og ikke reagerer. eksempel: hold meg i håndleddet, du vrir armen i en fin sirkel og legger en ned med et majestetisk grep/slag. Prøv og gjør det mot en som gjør motstand.

 

-Skummelt at disse tradisjonelle kampkunstene markedsfører seg som effektivt selvforsvar, det gir en falsk trygghet. Mye kult virksomhet ute og går i klubbene, mastere med elever som er hjernevasket i tro at ki-energi, press punkt og andre urealistiske metoder fungerer.

 

Tradisjonelle kampkunster er greie å trene som barn og som nybegynnere innen kampsport. men vil du utvikle deg videre så ikke fortsett.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er stort sett enig med det du sier.

Kjente en del som trente taekwondo under oppveksten, noen med brødre som faktisk var på internasjonalt nivå - og de var utrolig flinke.

Så taekwondo og karate i seg selv er flott og god trening - problemet mitt starter egentlig med mudo som i lengre perioder kjørte på med "svartbeltegaranti innen 2 år" eller hva det er, jeg mister inntrykket av seriøsiteten. Man kan ikke love at noen skal få svartbelte om de ikke gjør seg fortjent til det..

Lenke til kommentar

Mudo instituttet er vel norges svar på mcdojo. Mye bra i mudo og taekwondo treningen deres er oppdatert i i forhold til det som trenes andre steder. De har vel intrigert bruk av hender/boksing/kickboksing/lett kontakt sparring og praktisk selvforsvar i pensumet sitt.

Men selvfølgelig, folk flyr jo opp i grader og får belter etter belter rimelig fort der. Det er noe spesielt å se eleve åringer med sort belte og se 18-20 åringer med mastergrad. Noen bruker store deler av livet sitt på kampsport trening for eks i taekwondo og trener virkelig mye og hardt, så kommer en guttunge eller en halvfeit gammel gubbe og trener to ganger i uken(når det passer) og har samme graden etter ett år eller to. Så disse belte gradene sitter løst. 

 

Føler disse tradisjonelle er noe en trener som barn, så får de mer realistiske og effektive ta over når en blir eldre.

Glemmer ikke da jeg kom på første thaiboksing/bjj trening etter mange års taekwondo/karate trening, fikk juling, kasta opp etter trening og var helt ferdig hehe. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...