Gå til innhold

TEST: Microsoft Lumia 950 XL


Anbefalte innlegg

Kjøpt meg 950 XL og føles som jeg har levd i en verden jeg ikke kjenner til med Android. Det er Windows 10 og alt er så lett å sette opp og konfigurere. Ett tastetrykk fra mobilen så sender jeg hele OS'et rett til TV'en og kan jobbe med mus og tastatur evt underholdning. Ha med meg en chromecast eller en miracast receiver så har jeg en PC i lomma. 

 

Jeg har aldri blitt lamslått av en mobil før men Continuum er fantastisk. Kameraet er noe av det råeste jeg har sett også. 

Det er noen småbugs her og der, f.eks Windows Hello. Det er bare å swipe hvis den ikke gjenkjenner deg, så den skaper ingen sikkerhet som det er nå.

 

Hvis du setter innloggings greia ned fra "15 min" som den står på som standard til "hver gang" så er det ikke bare å swipe ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prisklasse høy? 6,5k for toppmodell? Hva med Iphone og Samsung? der må du ut med MINST 8k for en helt ny??? -,- Latterlig å si at prisen på denne er høy...

Så, siden det finnes noe som er dyrere, så må den være billig? Du synes ikke 6500 kr er mye? 

https://prisguiden.no/produkt/samsung-galaxy-s6-32gb-216362

Her ser du Galaxy S6, den koster 5200 kr ny. Altså må du ut med en 1300 kr premium for Lumia 950 XL.

 

Edge plus derimot koster 7500 kr, altså 1000 kr mer. Sony Z5 koster 6300 kr. LG sin G4 fås for 4200 kr.

 

Jeg ser ikke helt hva som tilsier at denne ikke er dyr? Den er ikke noe spesielt dyr, men den er klart dyr.

 

 

Hvis du ellers ser på tester av andre telefoner, som iPhone 6 plus, så kom denne i prisklasse SVÆRT HØY. Så slike produkter, og også Samsungs Edge modeller er i en annen prisklasse enn denne ifølge tek.

Lenke til kommentar

Jeg forhånds bestilte Lumia 950 som jeg nå har brukt i nesten en uke og jeg er kjempe fornøyd med alt... Bortsett fra app utvalget.

 

Ikke-Microsoft utviklede apper er alle treige, med for stor UI og manglende funksjonalitet. Snapchat mangler, eneste youtube apper er tredjeparts versjoner (perfect tube er min favoritt), instagram, twitter, dnb, twitch og facebook messenger ser utdatert ut og er treige med masse manglende funksjonalitet. Spotify har faktisk fått samme design som på Android og iOS, men er også forstørret og mangler funksjonaliteter. Viktigste er vel fjerstyringen dersom du vil spille musikk på en annen enhet.

 

Alt i alt er det en kjempe god telefon som kan gi et dårlig inntrykk på grunn av appene, og det er appene som til slutt avgjør om windows phone blir vellykket.

Lenke til kommentar

Overskriften er jo helt feil. Det er IKKE en full PC i lommen. Ja, man kan koble telefonen via en hub og til en skjerm, og få se et grensesnitt som ligner på windows, men såvidt jeg vet kan man ikke ha ikoner på skrivebordet, man kan ikke installere de programmene man vil, osv.

 

Det blir litt som å si at en IPad er en full MAC. Det er jo ikke det. Det er noe annet.

 

Her er en litt mer nyansert omtale: (Riktig nok av 950, men de telefonene er veldig like på de fleste områder.)

http://www.techradar.com/us/reviews/phones/mobile-phones/microsoft-lumia-950-1306004/review

 

Noen poeng fra den linken:

- Office følger med, men det får man også til Android.

- Outlook fungerer bedre på android.

- Facebook app er ofte treg

- Instagram app er utdatert

- Ikke Tinder app

- Ingen Google apps

- Microsoft Maps er veldig dårlig.

- "There are also too many sign up screens when Microsoft's apps need to work more cohesively. Once I log into my Microsoft account the first time, I should be good to go. Instead, I find myself logging into each app again and again."

- Lyden i telefonsamtaler er ikke god, og heller ikke ved bruk av høyttaler.

Endret av entropicchaos
Lenke til kommentar

Instagram: 6tag

Tinder: 6tin/timber

Google apps: YouTube har flere apper som er bedre enn det Google selv leverer på IOS/Android. Resten av Google-systemet har mangler, men er heldigvis bare YT jeg bruker av Google sine produkter.

Maps: Synest MM er ypperlig jeg. Eneste jeg savner er en "via" funksjon. Blir forøvrig feil å bruke en ?amerikansk? test som argument når en faktisk befinner seg i Norge.

Endret av Zicos
Lenke til kommentar

Jeg så en real-life speedtest for litt siden. Der sammenlignet de iPhone 6S, Galaxy S6, LG G4, Sony Z5 og Lumia 950 (tror det ikke var XL).

 

Så du har A9, Exynos 7420, SD 808, SD 810, SD 808. (NAND har og mye å si her, samme med RAM).

 

Galaxy S6, iPhone 6S og G4 kom inn svært lik, med Z5 litt bak (hvis du ikke tar med boot time). Lumia 950 derimot falt svært langt bak de andre, og brukte svært lang tid på å åpne alle de optimaliserte appene. Så selv om den i seg selv er rask så er appkvaliteten helt klart lavere med erstatninger.

Lenke til kommentar

 

Prisklasse høy? 6,5k for toppmodell? Hva med Iphone og Samsung? der må du ut med MINST 8k for en helt ny??? -,- Latterlig å si at prisen på denne er høy...

Så, siden det finnes noe som er dyrere, så må den være billig? Du synes ikke 6500 kr er mye? 

https://prisguiden.no/produkt/samsung-galaxy-s6-32gb-216362

Her ser du Galaxy S6, den koster 5200 kr ny. Altså må du ut med en 1300 kr premium for Lumia 950 XL.

 

Edge plus derimot koster 7500 kr, altså 1000 kr mer. Sony Z5 koster 6300 kr. LG sin G4 fås for 4200 kr.

 

Jeg ser ikke helt hva som tilsier at denne ikke er dyr? Den er ikke noe spesielt dyr, men den er klart dyr.

 

 

Hvis du ellers ser på tester av andre telefoner, som iPhone 6 plus, så kom denne i prisklasse SVÆRT HØY. Så slike produkter, og også Samsungs Edge modeller er i en annen prisklasse enn denne ifølge tek.

 

 

Forskjellen ligger i tid på markedet. 950 har nettopp blitt sluppet, og har derfor ikke fått noe prisfall enda. S6 og Z5 lå begge i segmentet 6500-7000 når de ble sluppet, og dette er telefoner med 5,2" skjermer, så de er mer en miks av 950 og 950XL, i den grad at de har en CPU som 950XL, men størrelsen til 950.

 

Men er enig i at det er greit å kalle den for "prisklasse høy" når de bruker "svært høy" om telefoner som er betydelig dyrere. Personlig så ser jeg ikke helt poenget med "høy, svært høy etc. da det blir vanskelig å dele opp.

 

950 XL koster 6500kr og er "høy"

Går en opp 1000kr til S6 edge så er denne "svært høy"

Går en opp 1000kr derfra til 6S +, evt 2000kr for å få mer enn 16GB minne, så er en fortsatt i "svært høy".

 

Så i mine øyne så hadde det vert bedre å bruke heller karakterisere telefonene som low-end, mid-range og high-end. Prisen er uansett oppgitt på samme side.

Lenke til kommentar

Jeg så en real-life speedtest for litt siden. Der sammenlignet de iPhone 6S, Galaxy S6, LG G4, Sony Z5 og Lumia 950 (tror det ikke var XL).

 

Så du har A9, Exynos 7420, SD 808, SD 810, SD 808. (NAND har og mye å si her, samme med RAM).

 

Galaxy S6, iPhone 6S og G4 kom inn svært lik, med Z5 litt bak (hvis du ikke tar med boot time). Lumia 950 derimot falt svært langt bak de andre, og brukte svært lang tid på å åpne alle de optimaliserte appene. Så selv om den i seg selv er rask så er appkvaliteten helt klart lavere med erstatninger.

 

Hvor lang tid det tar å boote opp en telefon er i mine øyne helt uvesentlig, hvor ofte er dette noe du faktisk gjør?

 

Ja, W10M sliter nok fortsatt litt med åpning av apper, men mye av dette kommer nok av at en del apper ikke er optimalisert for W10M enda. YT-alternativer som Metrotube, MyTube, PerfectTube, TubeCast etc tilbyr alle viktige funksjoner som offline-mode og audio-only, som gjør at du kan laste ned klipp på Wi-Fi, og ha de gående i bakgrunnen på telefonen, så vidt meg bekjent så er ikke det mulig på den offisielle YT-appen til Google, men jeg mener å ha lest at dette kommer med YT-Red, men da må en altså betale for det.

Lenke til kommentar
 

Forskjellen ligger i tid på markedet. 950 har nettopp blitt sluppet, og har derfor ikke fått noe prisfall enda. S6 og Z5 lå begge i segmentet 6500-7000 når de ble sluppet, og dette er telefoner med 5,2" skjermer, så de er mer en miks av 950 og 950XL, i den grad at de har en CPU som 950XL, men størrelsen til 950.

 

Men er enig i at det er greit å kalle den for "prisklasse høy" når de bruker "svært høy" om telefoner som er betydelig dyrere. Personlig så ser jeg ikke helt poenget med "høy, svært høy etc. da det blir vanskelig å dele opp.

 

950 XL koster 6500kr og er "høy"

Går en opp 1000kr til S6 edge så er denne "svært høy"

Går en opp 1000kr derfra til 6S +, evt 2000kr for å få mer enn 16GB minne, så er en fortsatt i "svært høy".

 

Så i mine øyne så hadde det vert bedre å bruke heller karakterisere telefonene som low-end, mid-range og high-end. Prisen er uansett oppgitt på samme side.

 

Hvis du ser på testen til Galaxy S6 ble den ved launch karakterisert som svært høy den også. Den har samme launch pris som 950 XL, altså 6500 kr. Hadde S6 blitt lansert i dag med den prisen hadde den altså vært i prisklasse høy. Så her ligger faktisk Lumia ekstra langt nede i prisklasse. Som en følge av en oppdatering i grensene sannsynligvis. Grunnen til disse begrepene er den ekstreme utviklingen i kronekurs. Plutselig ble alt veldig dyrt. Ellers synes jeg det er rett å gi modeller som Edge og iPhone svært høy, mens modeller som Lumia får høy. Middels er for telefoner som Honor 7, lav er for M4 Aqua.

Lenke til kommentar

 

Hvor lang tid det tar å boote opp en telefon er i mine øyne helt uvesentlig, hvor ofte er dette noe du faktisk gjør?

 

Ja, W10M sliter nok fortsatt litt med åpning av apper, men mye av dette kommer nok av at en del apper ikke er optimalisert for W10M enda. YT-alternativer som Metrotube, MyTube, PerfectTube, TubeCast etc tilbyr alle viktige funksjoner som offline-mode og audio-only, som gjør at du kan laste ned klipp på Wi-Fi, og ha de gående i bakgrunnen på telefonen, så vidt meg bekjent så er ikke det mulig på den offisielle YT-appen til Google, men jeg mener å ha lest at dette kommer med YT-Red, men da må en altså betale for det.

 

 

Jeg synes  og boot time er uvesentlig, derfor jeg regnet uten boot time :)

 

At apper ikke er optimalisert er jo nettopp det som var poenget mitt.

 

Det at de tilbyr offline mode og audio only er definitivt kult, og noe du ikke har på Android. Tror ikke du får audio only med YT Red. Du må betale, og det finnes bare i USA.

Lenke til kommentar

Din side fant mange bugs også med kamera appen og gir en svak 4.

Det er vanskelig å ta slike tester alvorlig når konklusjonen spriker så mye.

 

Som nevnt i vår test: "Vi opplevde en merkelig bug med kameraet. Da vi hadde vært ute og tatt bilder oppdaget vi at alle bildene var tatt med 1920 x 1080 punkters oppløsning, selv om vi hadde stilt inn 4:3-format og 19 megapiksler i menyene. Da vi like etterpå fortsatte å ta bilder uten å endre innstillingene, ble plutselig oppløsningen langt høyere. Vi klarte ikke å gjenskape dette etterpå – så det er ikke godt å si hva som skjedde."

 

Vi har også påpekt bugs et par steder i vår test - men DinSide har valgt å la disse feilene telle mer med tanke på sluttkarakteren enn det vi har gjort. Det skal komme en bug-fiks denne uken som vi håper vil fikse mye. Alt i alt mener vi 950/950 XL er en super telefon - og vi har vært svært godt fornøyd i løpet av den perioden vi har brukt telefonene. :-)

 

Kurt

Lenke til kommentar
Gjest medlem-169651

er Lumia 950 vanntett? Smått imponerende med en så lang og omfattende test, å ikke nevne det i hele tatt. ikke viktig for alle, men for noen som meg selv. som aktiv frilufts person, tar jeg mye bilder i miljøer der det er viktig.

Nei, den er ikke vanntett.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...