Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

eksamen sosialkunnskap 3. desember


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har eksamen selv imorgen, og har ikke hatt sosialkunnskap før så føler meg noe CLUELESS  :confused:

Men vi kan jo brainstorme litt over koblingen mellom menneskeretter og samfunnsvitenskapelig forskning og de etiske utfordringene.

Det første som dukker opp i hue mitt er innvandringskrisen vi har nylig hatt, og hvordan menneskerettighetene vi står for her i Norge kan kræsje med hvilken type folk vi forventer kommer over grensene, utifra en samfunnvitenskapelig forskning/teori eller noe. Her må de da være noe?  :hmm:  Brainstorming go!

Lenke til kommentar

Noen som har skrevet en undersøkelse før? Går ut i fra at det bli oppgaven i morgen, og ikke de vanlige drøftingsoppgavene... 

Evt. om det finnes en mal/oppskrift for hvordan undersøkelsen skal lages? 

 

Håper du tar feil, har aldri skrevet en undersøkelse før, isåfall hadde en mal vært knall!

 

Og er det noen som har en fin mal på hvordan å besvare en slik type eksamen forresten? Som forklarer litt om innleding, hoveddel og hvordan man drøfter/kommer til konklusjon? 

Lenke til kommentar

 

Noen som har skrevet en undersøkelse før? Går ut i fra at det bli oppgaven i morgen, og ikke de vanlige drøftingsoppgavene... 

Evt. om det finnes en mal/oppskrift for hvordan undersøkelsen skal lages? 

 

Håper du tar feil, har aldri skrevet en undersøkelse før, isåfall hadde en mal vært knall!

 

Og er det noen som har en fin mal på hvordan å besvare en slik type eksamen forresten? Som forklarer litt om innleding, hoveddel og hvordan man drøfter/kommer til konklusjon? 

 

Mal på hvordan å skrive en artikkel, som jeg regner med vi skal skrive i morgen finner du bakerst i sosialkunnskapboka, side 410. 

Lenke til kommentar

^ Takk for tipset, rart at jeg ikke fikk med meg det ;p

 

Noen som vil dele hvordan dere bruker dagen til å forbere dere? Samler dere mange artikler og bruker de som kilder?

Vurderer å  bare bruke boka som kilde, enklere å forholde seg til, må vell bare forsikre meg om å omformulere det som står der så jeg ikke blir tatt for plagiat .. 

Lenke til kommentar

 

Noen som har skrevet en undersøkelse før? Går ut i fra at det bli oppgaven i morgen, og ikke de vanlige drøftingsoppgavene... 

Evt. om det finnes en mal/oppskrift for hvordan undersøkelsen skal lages? 

 

Håper du tar feil, har aldri skrevet en undersøkelse før, isåfall hadde en mal vært knall!

 

Og er det noen som har en fin mal på hvordan å besvare en slik type eksamen forresten? Som forklarer litt om innleding, hoveddel og hvordan man drøfter/kommer til konklusjon? 

 

 

Samme her, hvis det plutselig blir undersøkelse ligger jeg litt dårlig an...

Lenke til kommentar

Har eksamen selv imorgen, og har ikke hatt sosialkunnskap før så føler meg noe CLUELESS  :confused:

Men vi kan jo brainstorme litt over koblingen mellom menneskeretter og samfunnsvitenskapelig forskning og de etiske utfordringene.

Det første som dukker opp i hue mitt er innvandringskrisen vi har nylig hatt, og hvordan menneskerettighetene vi står for her i Norge kan kræsje med hvilken type folk vi forventer kommer over grensene, utifra en samfunnvitenskapelig forskning/teori eller noe. Her må de da være noe?  :hmm:  Brainstorming go!

Jeg hadde psykologi forrige uke og da var tema flerkulturelt samfunn og holdninger, og da kunne jeg ta utgangspunktet i flyktnkingkrisen. Så jeg tror du har rett i at det blir noe knyttet til det, hvordan situasjonen er i andre land, situasjonen i norge, knyttet til menneskerettigheter... vet ikke  :confused: Men det er jo  veldig aktuelt da!

Lenke til kommentar

^ Takk for tipset, rart at jeg ikke fikk med meg det ;p

 

Noen som vil dele hvordan dere bruker dagen til å forbere dere? Samler dere mange artikler og bruker de som kilder?

Vurderer å  bare bruke boka som kilde, enklere å forholde seg til, må vell bare forsikre meg om å omformulere det som står der så jeg ikke blir tatt for plagiat .. 

Jeg repeterer fra boken, repeterer hvordan skrive drøftingsoppgave, og samler nok inn en del artikler som kan brukes som kilder. Synes det er veldig greit å ha, selv om jeg hovedsakelig bruker boken som kilde. 

Lenke til kommentar

Velferdsstat og menneskerettigheter

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne

  • gjøre rede for sentrale prinsipper og lover som velferdsstaten bygger på, og gi eksempler på hvordan prinsippene kan stå i motsetning til hverandre 
  • gjøre rede for hvordan velferdsstaten administreres, finansieres og styres politisk 
  • analysere velferdsstatens utfordringer og diskutere velferdsstatens rolle i framtida 
  • beskrive menneskerettighetssituasjonen i Norge og drøfte utfordringer som myndighetene og frivillige organisasjoner har i arbeidet med å fremme menneskerettighetene 
  • vurdere egne muligheter til å fremme menneskerettigheter

     

     

    Fra læreplanen, kan jo hjelpe litt!

Lenke til kommentar

 

 

Noen som har skrevet en undersøkelse før? Går ut i fra at det bli oppgaven i morgen, og ikke de vanlige drøftingsoppgavene... 

Evt. om det finnes en mal/oppskrift for hvordan undersøkelsen skal lages? 

 

Håper du tar feil, har aldri skrevet en undersøkelse før, isåfall hadde en mal vært knall!

 

Og er det noen som har en fin mal på hvordan å besvare en slik type eksamen forresten? Som forklarer litt om innleding, hoveddel og hvordan man drøfter/kommer til konklusjon? 

 

Mal på hvordan å skrive en artikkel, som jeg regner med vi skal skrive i morgen finner du bakerst i sosialkunnskapboka, side 410. 

 

 

Noen som har boken Sosialkunnskap fra forlaget FOKUS, og som har funnet en mal for artikkel og/eller undersøkelse? 

Finner ingen mal som viser en konkret oppbygging, og som er avgjørende for en god karakter på eksamen... :hm:  :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...