Gå til innhold

Range extender via ethernet


splashjlr

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Har to fløyer i huset. Router med wifi står helt i den ene enden av fløy 1. Ethernet er trukket til alle relevante rom i begge fløyer og funker bra.

 

Wifi dekker kun fløy 1 og er veldig svak i ytterkant av fløy 2. Derfor skaffet jeg denne: Linksys Range Extender RE6500

 

Planen min var å plugge den nye extenderen i veggen i fløy 2 og på den måten utvide wifi-rangen ved hjelp at ethernet, til å dekke hele fløy 2.

 

Men i veiledningen til den nye boksen ser jeg ingen henvisninger til denne løsningen. Den vil at jeg skal sette boksen midt mellom hoved-aksesspunkt og dårlig sone, altså wifi til wifi. Det er vanskelig (og upraktisk) å finne den perfekte punktet mellom disse, som også skal dekke behovene.Etter noen timer med testing og flytting klarer jeg ikke å få bedre wifi i fløy 2.

 

Mitt spørsmål: Kan man ikke bruke en extender via ethernet?

Routeren er en Asus Black Knight

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det du skulle hatt var ett aksesspunkt, og ikke en range-extender (som repeterer WLAN som du beskriver)

 

Nå kjenner jeg ikke denne boksen, men det er mulig denne kan brukes som aksesspunkt. Hvis du kan sette opp det trådløse nettverket i konfigen uten å koble den til et annet WLAN, så kan du forsøke å koble LAN i en port og se om det virker.

 

Ellers kan også de fleste rutere brukes som aksesspunkt, bare sertt opp trådløst, slå av DHCP og koble kabelen i en LAN-port så har du et enkelt aksesspunkt.

Endret av kjetilkl
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...

Når du skal "utvide WiFi via ethernett" så er altså det du egentlig skal å sette opp ett aksesspunkt.

 

Kan anbefale f.eks dette fra Ubiquiti; https://www.dustinhome.no/product/5010889400/unifi-ap-ac-lite

 

-Sjekk om det følger med PoE adapter når du kjøper en ig en - er ikke sikker.

 

Da trekker du bare en kabel, kobler til LAN porten på APet og konfigurerer WLANet ditt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...