Gå til innhold

Ny PC usikker på CPU og GPU, andre innspill?


Anbefalte innlegg

Hei,

Det er mange år siden jeg har satt sammen en maskin, men føler at jeg har lest meg opp og fått dette på track sånn ca.

 

PCen skal brukes til Jobb, dette blir ikke tunge applikasjoner 2xExchange vinduer og MS office hovedsaklig. 

Den skal også brukes til spill, dette er nytt for meg da jeg ikke har hatt en spill maskin siden 2005 ish

 

 

Jeg har satt opp en maskin, men er usikker på om jeg skal velge en i7 eller en i5.

Er også usikker på om jeg skal få for en GTX970 eller R9 390 (kanskje også 390x eller 980)?

 

Tenker sånn 6-7000.- på CPU og GPU..

Dette er komponentene jeg planlegger å bruke (de er kjøpt)

https://prisguiden.no/liste/156937

 

Vil også ha anbefaling til skjerm, er usikker på om jeg kan kjøre 1080p 1440p eller 4K med denne builden. Skal da enten ha 2 stk 22-25" eller en 28" ish størrelse tenker her også 4-6000.-

 

Jeg er like åpen for AMD kort som nVidia kort..

 

Takk så langt

 

*edit* Type spill som skal spilles er typisk FPS slik som Bioshock, Fallout, GTA osv.. Vil ikke ha en maskin som setter noen store begrensninger her..

Bør være mulig å overklokke (Z97 HK er jo kjøpt) slik at CPU må være en K. Det vil bli brukt vannkjøling på CPU

Endret av Slizy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du står mellom i7 4790k og i5 4690k?

 

Da bør du kjøpte brukt av hva du får tak i.

 

Så det er sagt så er PSUen ikke den beste for å overklokke, bør gå for EVGA SuperNOVA 850 G2

Når det kommer til skjermkort så ville jeg valgt nvidia med tanke på 4k støtter HDMI v2 og flere muligheter med 3d.

 

AMD skjermkort kjøper du helst brukt kanskje R9 280x i crossfire?

Eventuelt GTX 970 SLI.

 

Flere skjermer er uaktuelt i dag:Acer Predator X34 da hadde jeg heller sjekket om det finnes noe slik brukt.

Eller vurdert 4k skjerm særlig om du ser mye film og foretrekker små bilde, gjerne 28" skjerm eller større.

 

AOC Q2778VQE

Er aktuelt om du spiller mere og skal ha kun et skjermkort.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Ja det er i7 4790k og i5 4690k jeg tenkte på.

Brukt er egentlig ikke aktuelt da blir det heller til at jeg bruker noen flere kroner.

Følger bare at jeg har gått fra å skulle bruke 8000 til å bruke ca 15.000 allerede så derfor jeg tenkte å sette en slags ramme.

Da tenker jeg heller at jeg begynner med et 970 kort og kjøper et til litt senere (?).

Og kanskje slenge på en i7 4790k og annen PSU?

 

Edit* Tenkte to skjermer, ikke for spill, men for arbeid. Jeg bruker mange vinduer og det _må_ være enkelt og minimere og øke størrelsene på skjermbildene kjapt og greit da jeg bruker mange programmer om hverandre og samtidig. Er det en software som lager en slags 'virituell splitt' i en så bred skjerm?

Endret av _Chris
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...