Gå til innhold

Bytte fra siving på NTNU til medisin på UiO til våren


Alex T.

Anbefalte innlegg

Hei, jeg går nå på NTNU, men ønsker gjerne å bytte til medisin, og det så fort som mulig. Har funnet ut at UiO tilbyr medisin der man starter til våren, og det høres ut som noe for meg. Jeg har såklart ikke søkt på det enda, men ønsker å vite om det fins noen måter å gjennomføre en intern overgang eller ta opp medisinfag og søke seg inn til høsten, men til det årskullet som starta medisin til våren. Har 60.4 poeng på førstegangsvitnemålet, så tror ikke det er poenggrensa som vil hindre meg i å komme inn. Jeg ønsker å vite om noen vet om dette er mulig, for jeg vet at det er mulig å melde seg opp til fag for ingeniørstudier. 

Prøvde å sende en e-mail til UiO, men det var visst noe galt med e-mailen deres. Skal få prøve å ringe til uka, men greit hvis

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Medisin på UiO har lange ventelister. Du må trolig belage deg på å søke gjennom samordna opptak som vanlig. Man må være tatt opp på medisin for å få ta fagene som hører til studieløpet. Det er mulig du kan få noe fritak om du har hatt ordinære kjemi/biokjemifag tidligere, men du får nok ikke hoppe over semestre.

Lenke til kommentar

Av ren nysgjerrighet, hva spesifikt gjør at dere vil bytte fra siv.ing til medisin?  :)

 

Jeg er mer eller mindre i samme situasjon som deg. Går siving på NTNU, men er ikke helt fornøyd og tenker å bytte til noe helsefaglig, enten medisin eller odontologi.  

 

Litt underlig at jeg ikke er den eneste som vil bytte her:) Hva studerer du, og hvorfor ønsker du å bytte?

 

Oi, beklager for sent svar. Studerer produktutvikling og produksjon (maskin). Hatt litt mye å gjøre, men det er nok bare det at man noen ganger innser at man heller hadde drevet med noe annet, spesielt når man er oppi det. Har venner som går medisin, og da blir det lettere å sammenlikne. Så innser man at man heller skulle valgt annerledes :)

Lenke til kommentar

 

Av ren nysgjerrighet, hva spesifikt gjør at dere vil bytte fra siv.ing til medisin?  :)

 

Jeg er mer eller mindre i samme situasjon som deg. Går siving på NTNU, men er ikke helt fornøyd og tenker å bytte til noe helsefaglig, enten medisin eller odontologi.  

 

Litt underlig at jeg ikke er den eneste som vil bytte her:) Hva studerer du, og hvorfor ønsker du å bytte?

 

Oi, beklager for sent svar. Studerer produktutvikling og produksjon (maskin). Hatt litt mye å gjøre, men det er nok bare det at man noen ganger innser at man heller hadde drevet med noe annet, spesielt når man er oppi det. Har venner som går medisin, og da blir det lettere å sammenlikne. Så innser man at man heller skulle valgt annerledes :)

 

 

Skjønner. Men de vennene dine som går medisin, har ikke de også mye å gjøre, om ikke mer? Jeg lurer ganske mye på hvem som egentlig har mest å gjøre av siving-studenter eller medisinstudenter. Hvilke forskjeller er det når du sammenlikner dem? :) 

Lenke til kommentar

Av ren nysgjerrighet, hva spesifikt gjør at dere vil bytte fra siv.ing til medisin?  :)

Jeg vil gå medisin fordi jeg føler det er et 'kall'. Jeg synes også medisin-fag er superinteressante! Har lest én anatomibok, og den var svært oppslukende. 

Endret av BVI
Lenke til kommentar

Følte egentlig at siving ble for teknisk og lite personlig for min del.

Har mer lyst å jobbe med noe mer mellommenneskelig, og å lære om kroppen og helse er jo veldig spennende. 

Føler det er kunnskap som er mye mer fra "naturens side". 

 

Men derimot er jeg ikke så keen på å jobbe som lege og sjekke pasienter osv. Legeutdannelsen er lang.

Men jeg har hørt at konsulentselskaper som Accenture og McKinsey ansetter folk som har utdanning fra medisin og helsefag?

Lurer på hvor vanlig det er at man jobber som konsulent når man er utdanna lege eller tannlege?

Finnes det andre jobbmuligheter enn lege og klinisk arbeid når man er utdanna innenfor medisin og odontologi?

Lenke til kommentar

 

 

Av ren nysgjerrighet, hva spesifikt gjør at dere vil bytte fra siv.ing til medisin?  :)

 

Jeg er mer eller mindre i samme situasjon som deg. Går siving på NTNU, men er ikke helt fornøyd og tenker å bytte til noe helsefaglig, enten medisin eller odontologi.  

 

Litt underlig at jeg ikke er den eneste som vil bytte her:) Hva studerer du, og hvorfor ønsker du å bytte?

 

Oi, beklager for sent svar. Studerer produktutvikling og produksjon (maskin). Hatt litt mye å gjøre, men det er nok bare det at man noen ganger innser at man heller hadde drevet med noe annet, spesielt når man er oppi det. Har venner som går medisin, og da blir det lettere å sammenlikne. Så innser man at man heller skulle valgt annerledes :)

 

 

Skjønner. Men de vennene dine som går medisin, har ikke de også mye å gjøre, om ikke mer? Jeg lurer ganske mye på hvem som egentlig har mest å gjøre av siving-studenter eller medisinstudenter. Hvilke forskjeller er det når du sammenlikner dem? :)

 

Beklager for dårlig formulering. Jeg mente at jeg har hatt litt mye å gjøre, og derfor svart litt tregt :p Sånn sett, vil jeg nok tro at medisin har en større arbeidsmengde fordi de må memorere mer info. Siving de første årene er mye grunnleggende metodefag, så blir nok mye jobbing her også, men på en helt annen måte. Cellebiologi og matte er to helt forskjellige fag f.eks. 

 

Personlig sett, føler jeg bare at medisin på en måte er mitt kall, som nevnt over her av BVI. Medisin er et studie jeg føler hadde passet meg mye mer. Litt vanskelig å sette ord på hvorfor, er vel bare en følelse. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...