Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Gjøre om carport til garasje, nye byggeregler


Anbefalte innlegg

Jeg har et spm jeg sliter med å finne ut av.

 

Jeg har idag en carport med en bod i bakkant. Boden er lukket, og carporten mangler en vegg og port. Den minner på mange måter om en garasje der ene veggen og port mangler. På den "manglende" veggen er det feks 120cm mellom hver stender/takstøtter. Den delen av denne veggen som tilhører boden er selfølgelig tett. Carporten har støpt plate, og 30cm betong kant på den veggen som er tett.

Jeg kjøpte huset for 8mnd siden, men ble bygd i 2007.

 

Jeg har veldig lyst å tette igjen og gjøre det om til en garasje. Og lurer derfor om noen vet om denne kan tettes igjen med de nye reglene. Jeg har lest igjennom de, men så vidt jeg kan se, nevnes det ingen ting om endring/påbygg for mitt tilfelle. Jeg er også usikker på hva jeg skal søke om, om jeg må søke. Jeg har har ikke en veldig stor tomt, men sjekket opp at carporten er med i utnyttelsesgraden. Mitt og naboens hus er bygd av samme utbygger, og min carport står bare 1m fra hans tomt(baksiden). Han har derimot ingenting mot at jeg tetter igjen (han foreslo det faktisk).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor stor er nåværende carport/bod? Over eller under 50 m2? Mønehøyde under fire meter?

Du skal ikke bygge den større eller høyere, bare sette inn en vegg og en vegg med port?

Du er siker på at avstand til grense er en meter, ikke mindre?

Det er ingen oppholdsrom i den, boden brukes til lagring av ting?

 

Hvis svaret er ja på spørsmålene over, så ville du etter endringene i reglene fra i sommer kunne bygge ny garasje som oppfyller disse kravene uten å søke. Det virker logisk at du også kan lage garasje som tilfredsstiller disse kravene ved å endre litt på en eksisterende carport. Men de eneste som kan svare på om kommunen din vil ha byggesøknad på dette eller ikke er kommunen din. Stikk gjerne innom kommunens "servicetorg" hvis de har det med bilder og en skisse av det som skal gjøres og spør om de vil ha søknad hvis du er i tvil. Hvis de krever søknad, spør også om hva du skal søke om (fasadeendring?), og hvordan den skal utformes, skjemaer som skal brukes etc.

Lenke til kommentar

Hvor stor er nåværende carport/bod? Over eller under 50 m2? Mønehøyde under fire meter?

Du skal ikke bygge den større eller høyere, bare sette inn en vegg og en vegg med port?

Du er siker på at avstand til grense er en meter, ikke mindre?

Det er ingen oppholdsrom i den, boden brukes til lagring av ting?

 

Hvis svaret er ja på spørsmålene over, så ville du etter endringene i reglene fra i sommer kunne bygge ny garasje som oppfyller disse kravene uten å søke. Det virker logisk at du også kan lage garasje som tilfredsstiller disse kravene ved å endre litt på en eksisterende carport. Men de eneste som kan svare på om kommunen din vil ha byggesøknad på dette eller ikke er kommunen din. Stikk gjerne innom kommunens "servicetorg" hvis de har det med bilder og en skisse av det som skal gjøres og spør om de vil ha søknad hvis du er i tvil. Hvis de krever søknad, spør også om hva du skal søke om (fasadeendring?), og hvordan den skal utformes, skjemaer som skal brukes etc.

 

 

Takker for innspill Svinks, jeg tok den tanken videre og fikk en gratis konsultasjon fra et firma som driver med byggesøknader. Og de sa så og si det samme som deg. De mente forævrig at jeg burde søke kommunen om fritak fra å søke, men kan være jeg bare planker igjen veggen og installerer port. Naboene er varslet og hadde ingen problemer med det. Og siden "avtrykket" på tomten er det samme, og i årene fremover kommer det til å oppstå mye rare bygninger på folks tomter rundt om(pga nye regler), tenker jeg at jeg er nokk sikker til å sette igang.

Lenke til kommentar

Det er veldig greit å sende en skriftlig forespørsel til kommunen for å få bekreftet at du ikke behøver å søke. Da har du dette arkivert for eventuelle fremtidige tvister som skulle oppstå. Det kan ha vært endringer i regulering eller byggeregler som gjør at du ikke nødvendigvis oppfyller kravene om du hadde bygget på tilsvarende måte i dag. Nå har du såpass nytt hus at det er lite sannsynlig at det har vært endring i reguleringen, men på generelt grunnlag bør du få dette avklart. Er du forøvrig sikker på at reguleringsplanen opererer med BYA%? Det kan også stå spesifisert i reguleringen at man kan bygge opp til en viss utnyttelsesgrad, samt en "åpen carport" i tillegg. Hvis denne da kles inn vil det være i strid med reguleringen.

 

Se forøvrig https://www.drammen.kommune.no/no/Tjenester/Bolig-og-eiendom/Byggesak/Ofte-stilte-sporsmal/

 

 

 

Carport, eksisterende: bygge vegger og sette inn port: Dvs. gjøre carporten om til garasje, kan tillates hvis forholdene ligger til rette for dette, bla. hvis avstand mellom grense mot vei er minst 5 meter og nødvendig frisikt ved utkjørsel ikke hindres. Spørsmålet bør avklares med veiledningstjenesten på kommunens servicetorg i Engene 1. tlf. 03008. kl. 12 – 15.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...