Gå til innhold

Velge Z-Wave controller - Vera/Fibaro HS2/Zipabox


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg skal gå igang med hjemmeautomasjon basert på Z-Wave. Har tidligere brukt Nexa sammen med OpenHAB, men er litt lei av hjemmesnekrede løsninger og er klar for noe som bare fungerer. 

 

Har sett diverse youtube-videoer og lest en del reviews av Vera/Fibaro HS2/Zipabox, men greier ikke å finne utav hvilken som passer best. skulle gjerne kjøpt alle og testet, men det blir litt for råflott.

 

Noen som har èn av disse og kan gi noen kommentarer på hva som evt ikke fungerer, eller noe som mangler? 

 

støtte for "ukjente devices" 

En av tingene jeg lurer på er støtte for "ukjente" devicer. Eks har jeg noen no-brand Z-Wave kompatible sensorer, keypad, sirene og magnetsensorer fra et alarmanlegg. Står ingenting på dem, ikke engang z-wave logo, så tipper de er lagd på spec fra kina e.l uten å gå via z-wave alliance for sertifisering. Jeg får assosiert dem med z-wave usb-kontrolleren min, men OpenHAB nekter eksempelvis å kommunisere med dem pga manglende match i produkt-databasen - ukjent manufacturer ID og TypeID. Kort fortalt må man i OpenHAB kildekoden legge inn en xml fil for denne devicen, en enkel sak ifølge noen i communityen der. Dette syns jeg er litt teit da jeg forstår det slik at devicene selv, via z-wave, annonserer hvilke kommandoer de kan sende/motta(?), og controlleren dermed burde funke med devices den ikke hadde kjennskap til da den ble implementert. Jeg ble faktisk fortalt at de kunne legge til støtte for disse devicene hvis jeg sendte inn en .xml fil som OpenHAB hadde generert for dem.

 

Er det slike begrensninger i Vera/HS2/Zipabox, eller fungerer ALT ut av boksen?

 

støtte for spesielle z-wave devices

I tillegg skal jeg ha ID Lock låsen fra NorDan som er Z-Wave kompatibel. De annonserer at den skal kunne fungere i et vanlig z-wave nettverk, men at spesifikke kommandoer som f.eks å programmere pin-koder, etc kun vil fungere med deres (proprietære) gateway. Antar at det her er snakk om custom z-wave command classes, så man burde kunne få til dette så lenge man kjenner speccen.

 

Akkurat dette punktet er det viktigste for meg - å kunne aktivere/deaktivere pin-koder uten å stå ved døra.

 

Hvordan vil dette fungere i Vera/HS2/Zipabox?

 

 

api/integrasjon

Jeg regner med at uansett hvilken controller jeg velger kan jeg stange på visse begrensninger. Da ønsker jeg isåfall å takle det med OpenHAB som jeg kjenner godt fra før (ja jeg er lei av det "manuelle", men dersom det må til for edge cases så gjør jeg det). OpenHAB kan eksempelvis kobles sammen med MQTT (som jeg forøvrig har skjønt at Zipabox bruker for å "ringe hjem").

 

Jeg kjenner ikke til hvordan Vera/HS2/Zipabox fungerer internt, men antar at de alle har en slags event bus eller subscriber/publisher system som hadde vært gull å få koblet seg på.

 

Er det mulig å koble seg til Vera/HS2/Zipabox (HTTP/MQTT/whatever) og få tilgang til å kontrollere devices, ekekvere scenes, etc?

 

 

På forhånd takk :)

 

/Geir

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Begrensninger

Slike begrensninger har alle. Fordelene med hjemmesnekringen i OpenHAB er at du faktisk kan komme rundt det, hvis du vet hva du gjør. HomeSeer har en tilnærming om at alt sertifisert utstyr skal være støttet. Men da kan du (heldigvis?) ikke kjøpe billige kinaprodukter. (Det hadde jeg forøvrig heller aldri tatt sjansen på om det smalt i helvete, men vi er forskjellige).

 

 

Lås

Hvis det er riktig det du sier, at IDLock skyter seg i foten ved å ikke støtte legg til/fjern koder via noe annet enn deres egen gateway, så er det skikkelig trist. Den beta'en som var ute støtter fint å legge til og fjerne koder fra selve Z-wave-modulen, men det integreres ikke i selve låsen. Det kan virke som om de har lovet Z-wave støtte uten å se hva det egentlig innebærer.

 

Da kan du i utgangspunktet ikke regne med at noen andre kan få det til heller, for det er ikke "bare" å implementere noen protokoller som mangler.1

1. Lås-delen av Z-wave-biblioteket er lisensbelagt, og

2. Kommunikasjonen er kryptert.

 

 

API/integrasjon

Jeg liker HomeSeer, jeg. Har enda ikke fått en problemstilling som jeg ikke er i stand til å løse. Men her må du nok undersøke mest selv.

HomeSeer er enkelt å scripte til og å lage plugins med VB.net eller C#, og kan kontrolleres via JSON (og har IFTTT-støtte).

 

 

 

Forresten: Fibaro sitt system heter "HC2" (altså "Home Control", og "HS2" brukes ofte til å betegne den forrige versjonen av HomeSeer.

Lenke til kommentar

api/integrasjon

Jeg regner med at uansett hvilken controller jeg velger kan jeg stange på visse begrensninger. Da ønsker jeg isåfall å takle det med OpenHAB som jeg kjenner godt fra før (ja jeg er lei av det "manuelle", men dersom det må til for edge cases så gjør jeg det). OpenHAB kan eksempelvis kobles sammen med MQTT (som jeg forøvrig har skjønt at Zipabox bruker for å "ringe hjem").

 

Jeg kjenner ikke til hvordan Vera/HS2/Zipabox fungerer internt, men antar at de alle har en slags event bus eller subscriber/publisher system som hadde vært gull å få koblet seg på.

 

Er det mulig å koble seg til Vera/HS2/Zipabox (HTTP/MQTT/whatever) og få tilgang til å kontrollere devices, ekekvere scenes, etc?

 

 

På forhånd takk :)

 

/Geir

Jeg er faktisk midt i en prosess med å skrive et lengre innlegg/guide om akkurat dette da jeg har vært nødt til å gjenoppbygge hele systemet mitt etter en total z-wave kontroller kræsj (ikke oppgrader UZB1 til firmware versjon 5.2 hvis du ikke har planer om å rebuilde z-wave nettverket ditt fra scratch).

 

Når jeg skulle planlegge mitt nye system så satt jeg meg ned og noterte punkt for punkt på hva jeg ikke var fornøyd med på det gamle systemet og hvordan jeg skulle løse det. Det viktigste for meg når jeg skulle lage et nytt system var at all informasjon skulle ha en fri flyt og være lett tilgjengelig til andre systemer. På denne måten er jeg ikke låst til en spesifikk produsent og kan velge og mikse de produktene som passer best for meg.

 

All informasjon i det nye systemet går nå igjennom en MQTT broker (HiveMQ) og distribueres videre enten via MQTT eller konvertert via Node-Red til systemer som ikke støtter MQTT.

 

Programmer/systemer som blir brukt i huset er følgende.

 

MySQL: All informasjon blir lagret her for persistence.

Z-Way: z-wave kontroll

Homeseer HS3: RFXCOM, PHLocation og div andre ting.

OpenHAB: Hovedsystem for integrering av andre teknologier. Rules og events. Kontroll via mobil osv.

CommandFusion iViewer: GUI for kontrollpanelene (ala HSTouch).

Synology Surveillance Station: CCTV system.

EmonCMS: Logging og visualisering av all energiforbruk i huset.

ThingSpeak: Logging og visualisering av alt annet.

HomeKitBridge: Stemmestyring via Siri.

dialEye: Leser av vannmåleren med et webkamera.

 

Alle disse systemene snakker sammen enten via MQTT eller Node-Red og dette fungerer utmerket.

 

Som sagt så jobber jeg med et innlegg/guide om hvordan alt henger sammen som jeg kommer til å poste her på forumet i de nærmeste dagene.

Endret av _iblis_
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Interessant, ser også frem til det innlegget. Imidlertidig ganske nysgjerring på hvorfor du bruker Z-way når du allerede har Homeseer?

 

Jeg har gode erfaringer med begge, men har valgt å bruke z-wave.me sin z-way server av følgende grunner:

 

* z-way er laget av samme produsent som lager UZB1 og programvaren er optimalisert for denne kontrolleren (obs, du trenger å kjøpe en ekstra lisens til UZB1 for å kunne bruke den med z-way)

* z-way har en bredere støtte for z-wave enheter og du kan selv redigere xml filene i ZDDX databasen slik at du slipper å vente på at produsenten skal implementere støtte for din z-wave enhet. 

* z-way gir deg flere avanserte funksjoner for å vedlikeholde nettverket ditt slik som:

 

Topology map

post-345673-0-23503700-1445902022_thumb.png

 

Controller info

post-345673-0-14583600-1445902031_thumb.png

 

Timing info

post-345673-0-00911100-1445902039_thumb.png

 

* z-way har en utrolig bra api som gjør det lekende lett å integrere z-wave støtte til andre systemer ved bruk av REST API. Alt er grundig dokumenter i developer manualen som du kan finne her: http://razberry.z-wave.me/docs/zwayDev.pdf 

 

Det var det jeg kom på i farten, men er du en "vanlig" bruker så holder det lenge med HS3 sin z-wave plugin. :)

Endret av _iblis_
Lenke til kommentar

Har nå lest det jeg har funnet av reviews om Vera, Zipabox og Fibaro HC2, og det ser ut som alle har sine issues knyttet til enten stabilitet eller støtte for enkelte z-wave devices.

 

Testet i tillegg Homeseer og er ikke overbevist. Open Source alternativer ser hovedsaklig ut til å være basert på OZW som jeg heller ikke var imponert over, fikk en del feilmeldinger i loggen - hovedsaklig på en plug-in switch som støtter secure commands. OpenHab har heller ikke skikkelig støtte for secure devices, så den utelukkes (men ser for meg at regelmotoren).

 

I bunn og grunn skjønner jeg valgene du har tatt bedre nå, og lurer på å gå samme veien. Må isåfall kjøre en UZB1 stick + lisens.

 

Har et par spørsmål i forhold til z-way. Installerte den, men funket selvsagt ikke med den z-wave donglen jeg har nå så det ble bare en haug av feilmeldinger og fikk ikke noe inntrykk av hva det kan gjøre.

  1. Regner med at z-way støtter all slags basic ting som inclusion/exclusion, kommandoer (on/off/dim), konfigurering, etc?
  2. Hvordan du har integrert z-way med resten MQTT. Du nevner REST interface, men ser for meg at man da må polle ganske heftig for å fange opp device events? Kom forresten over denne blog posten hvor de har modifisert z-way til å pushe direkte til MQTT: http://wetwa.re/?p=136
  3. Regner med at man via z-way kan sende all slags kommandoer til z-wave devices? tenker da spesielt på id lock låsen jeg skal kjøpe som eks skal støtte programmering av pin-koder via z-wave (hvis jeg har skjønt det riktig).

Hvordan går det forresten med innlegget ditt? Ser frem til det :)

 

/Geir

Lenke til kommentar

  1. Regner med at z-way støtter all slags basic ting som inclusion/exclusion, kommandoer (on/off/dim), konfigurering, etc?
  2.  
  3. Regner med at man via z-way kan sende all slags kommandoer til z-wave devices? tenker da spesielt på id lock låsen jeg skal kjøpe som eks skal støtte programmering av pin-koder via z-wave (hvis jeg har skjønt det riktig).

1. Da regner du nok riktig.

 

3. Akkutat dette er nok ikke et controller-problem, men heller en IDlock sak. Modulen dems er riktignok sertifisert, men jeg har enda ikke fått en 100% bekreftelse på at det blir mulig å legge til eller fjerne koder via Z-wave. Slik jeg har forstått det nå (det har blitt nevnt her på forumet av noen), så er det kun mulig å administrere koder via IDlock sitt eget, proprietære grensesnitt. (Og ja, oppfølgingsspørsmålet er naturligvis: "HVA FAEN?!?").

 

En kollega har en slik modul, og selve Z-wave-modulen takler fint å legge til og fjerne koder. Men låsen gir blaffen i hvilke koder som ligger i Z-wave-modulen. :(

Lenke til kommentar

 

Regner med at z-way støtter all slags basic ting som inclusion/exclusion, kommandoer (on/off/dim), konfigurering, etc?

 

Som Moskus skriver så støtter Z-Way alle de "basic" tingene du forventer av en slik software. I tillegg så har den støtte for expert commands hvor du kan sende spesielle kommandoer til en enhet så lenge den har støtte for dette gjennom Command Classes slik som kode på en dørlås som er "Command Class UserCode (0x63/99)".

 

 

 

Hvordan du har integrert z-way med resten MQTT. Du nevner REST interface, men ser for meg at man da må polle ganske heftig for å fange opp device events? Kom forresten over denne blog posten hvor de har modifisert z-way til å pushe direkte til MQTT: http://wetwa.re/?p=136

 

Det er akkurat denne metoden jeg selv har brukt for å pushe z-way oppdateringer til MQTT, men isteden for å bruke mqttwarn til å sende kommandoer til Z-Way så bruker jeg JSON-API. Du har også andre metoder for å integrere z-way til andre systemer. Her har du et eksempel på hvordan du kan gjøre det i OpenHAB ved bruker av JavaScript: https://github.com/openhab/openhab/wiki/Samples-Tricks#talking-to-a-raspberry-zway-device-with-push-updates

 

 

 

Regner med at man via z-way kan sende all slags kommandoer til z-wave devices? tenker da spesielt på id lock låsen jeg skal kjøpe som eks skal støtte programmering av pin-koder via z-wave (hvis jeg har skjønt det riktig).

 

Les svaret til Moskus. Men skulle du bruke en vanlig z-wave lås så kan du f.eks forandre pin-kode på låsen med følgende URL: http://ZWAYIP:8083/ZWaveAPI/Run/devices[2].UserCode.Set(userId,"code", status)

 

 

 

Hvordan går det forresten med innlegget ditt? Ser frem til det  :)

 

Har arrangert barnedåp i helgen så har ikke hatt noe tid til overs. Skal se om jeg får den ferdig til i morgen. ;)

Lenke til kommentar

Da er UZB1 og ZWAY lisens i hus, så da blir det hjemmesnekret likevel :) Softwaren ser lovende ut i tillegg til å være veldig åpen. At den i også er sertifisert er et stort pluss da jeg har lite lyst å krangle med openhab sin ufullstendige z-wave implementasjon eller OZW som heller ikke er 100%. 

 

Løsningen blir som hos _Iblis_, en del forskjellige komponenter som er bra på hvert sitt område. I første skal jeg få integrert zway med MQTT. 

 

 

 

Hvordan du har integrert z-way med resten MQTT. Du nevner REST interface, men ser for meg at man da må polle ganske heftig for å fange opp device events? Kom forresten over denne blog posten hvor de har modifisert z-way til å pushe direkte til MQTT: http://wetwa.re/?p=136

Det er akkurat denne metoden jeg selv har brukt for å pushe z-way oppdateringer til MQTT

 

Har du gjort noen justeringer på ift den blog posten? Kunne tenkt meg noe mer generisk hvor man slipper å vedlikeholde devices manuelt i z-way sin automation/main.js

 

Husk å poste link her når innlegget ditt er i boks :)

Lenke til kommentar

Jeg har også nettopp anskaffet en UZB1 og såvidt begynt å se på hjemmeautomasjon, bl.a. inspirert stort av _iblis_. Kjøpte ikke lisens på z-way, og lurer på om det er nødvendig for å oppgradere firmware på UZB1. Har googlet dette omfattende de siste ettermiddagene, og jeg ser noen si det skal gå, men jeg har ikke lyktes så langt. Har installert siste versjon av z-way server for windows (på en VM på Mac), og får kontakt med UZB1 (kan se firmware versjon etc, etc), men får feilmelding etter en stund når jeg forsøker firmware-oppgradering (har ikke tilgang på maskinen akkurat nå, men meldinger sier noe i retning av missing binding). Noen gode tips til en som er fersk på dette området?

 

Ellers kan jeg nevne at den så langt fungerer fint med Indigo og en wall-plug fra Fibaro, dog mottar jeg ikke status fra wall-plug'en ennå, men tenkte jeg skulle få oppgradert firmware først nettopp for å unngå å måtte bygge nettverket på nytt som _iblis_ erfarte.  :)

Lenke til kommentar

Jeg har også nettopp anskaffet en UZB1 og såvidt begynt å se på hjemmeautomasjon, bl.a. inspirert stort av _iblis_. Kjøpte ikke lisens på z-way, og lurer på om det er nødvendig for å oppgradere firmware på UZB1. 

 

Jeg måtte oppgraderer firmware FØR jeg fikk installert lisensen da firmwaren for å i hele tatt få lagt inn lisensen, så det skal ikke være nødvendig. 

 

Du trenger kun lisensen hvis du skal bruke UZB1 sammen med z-way serveren, den skal etter hva jeg forstår fungere med annen software uten lisens. z-way-server er ubrukelig til noe annet enn firmware-oppgradering dersom du ikke har lisens.

 

 

Har installert siste versjon av z-way server for windows (på en VM på Mac), og får kontakt med UZB1 (kan se firmware versjon etc, etc), men får feilmelding etter en stund når jeg forsøker firmware-oppgradering (har ikke tilgang på maskinen akkurat nå, men meldinger sier noe i retning av missing binding). Noen gode tips til en som er fersk på dette området?

 

Hvilken "siste" versjon av z-way-server bruker du? De har sluppet 3-4 nye release kandidater av 2.1.2 kun den siste uken, noen av dem ifm problemene jeg har hatt. Jeg er nå på 2.1.2-rc15 som kom idag, og endelig funker ting.

 

Jeg har også flashet firmware gjennom VM som du gjorde (men osx host, linux guest) og dette funket, men bootloaderen feilet. Uvisst om dette skyldtes VM eller om det var en bug hos dem.

 

Tok iallfall ingen sjanser da jeg idag flashet bootloaderen fra 2.1.2-rc15 direkte fra en raspberry pi.

 

 

For å unngå problemene jeg har hatt vær iallfall obs på, dersom du senere ender opp med å kjøpe lisens, at UZB1'en din har siste firmware versjon først!! 

 

Jeg gjorde nemlig ikke det og lisens-installasjon som er en to-skritt prosess feilet uheldigvis på en slik måte at jeg ikke kunne fikse det selv. En kjapp forklaring av hva som skjer når du skriver inn lisens nøkkel og trykker "upgrade license":

 

1. z-way-server sender lisens-nøkkel til Z-wave.me sin server for validering, dersom ok returneres en ny unik nøkkel. Samtidig LÅSES nøkkelen til uuid'en på UZB1'en ding, slik at den ikke kan brukes igjen av andre enn din UZB1.

2. z-way-server tar den genererte nøkkelen fra z-wave.me server og installerer den i UZB1. <-- Dette feilet hos meg pga for gammel firmware.

 

Så jeg oppdaterte firmware, bare for å finne at nå feilet også skritt 1 - validering av nøkkel. Det skyltes at uuid på min UZB1 ENDRET seg da jeg oppdaterte firmware. Nøkkelen min som allerede var låst til en annen uuid virket dermed ikke.

 

Dette burde være en smal sak for support å fikse, men det tok dem nærmere en hel uke å nullstille lisensen på serveren sin slik at jeg kunne installere den.

Endret av geirgp
Lenke til kommentar

Har akkurat installert 2.1.2-rc15 (var på rc14). I Expert UI ser jeg UZB1, Serial API Version 05.01. Under Configuration står det nå Interview-Status Device interview stage is not complete, i denne versjonen får jeg ikke opp noe under Firmware, mens i RC14 kunne jeg velge både bootloader og firmware 5.02 og 5.2.

 

Meldingen i Z-Way under Events er " Cannot start Z-Wave binding: Error: Invalid port"

Lenke til kommentar

Nå fikk jeg omsider oppgradert firmware til 5.04. Det løsnet litt etter at jeg gjorde en Reset controller med ZSend applikasjonen. Jeg kan fortsatt ikke inkludere noder eller se noden jeg har inkludert vha ZSend i Z-Way, men det krever kanskje lisens?

Sansynligvis ja, ellers hvorfor skulle de selge den da?

Lenke til kommentar

Nå fikk jeg omsider oppgradert firmware til 5.04. Det løsnet litt etter at jeg gjorde en Reset controller med ZSend applikasjonen. Jeg kan fortsatt ikke inkludere noder eller se noden jeg har inkludert vha ZSend i Z-Way, men det krever kanskje lisens?

Riktig, som jeg skrev er z-way-server ubrukelig til noe annet enn firmware-oppgradering dersom du ikke har lisens.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...