Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

"cracked teeth syndrome" og valg av tannlege


Brokenone

Anbefalte innlegg

I flere år har jeg slitt med en fortann som har blitt mer og mer skjev(dreid om sin akse). Dette er absolutt grunnet av at jeg presser tunga mot fortenna når jeg svelger. Det underlige har bare alltid vært hvorfor ikke begge tenna har blitt skjeve, siden jeg presser like hardt mot begge to.

 

For noen år siden ble det litt værre, med en følelse av at denne ene tanna var "løs", og nesten klikker seg selv inn og ut av ledd...?

Dette klarte ikke tannlegen jeg gikk til å bli klok på... Siden begge tennene føles like løse, og det kjenner jeg jo selv også. I løshet er de "like". Det er bare denne "klikkingen" som også utløser en liten lyd, i mitt hode iallefall. Er usikker på om noen andre ville klart å høre det.

 

Hvis jeg spiser f.eks nøtter eller frø, harde ting, så utløses dette. Med iskald drikke føles det lindrende, og tanna "faller på plass" lettere. Har ikke har noen smerter knyttet til denne følelsen av at tanna er løs.

 

Var også hos kjeveortoped, som avskrev alle bekymringene jeg hadde. Kanskje ikke rette behandleren, men jeg ser for meg at f.eks en skinne eller noe kunne hjulpet meg, siden dette faktisk plager meg i hverdagen med litt talefeil, pga. av både skjev tann og følelse av ujevnhet i munnen når tanna blir "løs". Blander litt r og l som resultat... Tunga treffer ikke slik som før. Blir veldig oppgitt over det!

 

Har lest på nettet, og har funnet diagnose som stemmer så jeg så absolutt kjenner meg igjen i. "Cracked teeth syndrome" hva heter dette på norsk?

 

http://www.aae.org/patients/symptoms/cracked-teeth.aspx

http://www.dentistryiq.com/articles/wdj/print/volume-3/issue-8/focus-on-endodontics/cracked-tooth-syndrome.html

 

Noen med erfaringer rundt dette? Eller lure hoder som kan hjelpe meg med hva jeg skal si til tannlegen. Vil bli undersøkt av spesialist, men spørsmålet er vel om det fins så mange av de i Norge?

 

"Cracked teeth can be one of the most difficult sources of dental pain to diagnose."

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...