Gå til innhold

Hjelp til å sammenligne skolesystemet i USA med Norge?


Agurk43

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg prøver å sette meg inn i skolesystemet til USA og sammenligne det med det norske og jeg trenger litt hjelp.

 

I Norge har vi:

Barneskolen 6 år til 13 år.

Ungdomsskolen 13 år til 16 år.

Videregående skole 16 år til 19 år.

Universitet/høyskole 19 år til 22 år (bachelor)

 

Jeg vet at det finnes avvik og at man kan ta master og at man kan begynne på høyskole senere osv., men dette er den generelle normen.

 

Jeg har prøvd å satt opp en lignende oversikt over USA, men er ikke helt sikker. Kunne dere ha hjulpet meg å rette på feil osv.? Jeg vet det finnes mange forskjeller fra stat til stat, men tenker bare litt generelt sett.

 

Pre School 5 år til 6 år (barnehage)

Elementary School 6 år til 11 år (barneskole)

Junior High School 11 år til 13 år (ungdomsskole)

High School 13 år til 18 år (videregående skole)

College/university 18 år til 22 år (bachelor 4 år) (høyskole/universitet)

 

Det jeg er mest usikker på er om College og University er det samme som høyskole og universitet?

Endret av Agurk43
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

USA har i de aller fleste tilfekker ikke integrert master, så man har 4-årig bachelor ("undergraduate") etterfulgt av master ("graduate"), så PhD, post-graduate.

 

Noen unntak, etter en 4-årig bachelor kan man søke seg til law school og studiet gir den profesjonelle doktorgraden J.D. og ikke master. Medisin gir på samme måte M.D. J.D./M.D. må ikke forveksles med PhD som er en forskningsgrad.

Lenke til kommentar

Noen som kunne ha forklart college og university litt?

De blir brukt litt forskjellig. College kan f. eks brukes om et fakultet, og da kan det hete ("(Navn på Universitet) Art College") om det samfunnsvitenskapelige fakultet.

 

Ofte brukes college/uni for å skille på undergrad og grad school også. Gjelder ikke alle skoler. Man går altså Harvard College på bachelornivå og Harvard University på master.

 

I dagligtalen brukes egentlig begge om hverandre.

 

Her er en bedre oversikt: http://www.diffen.com/difference/College_vs_University

 

Kan ikke sammenligne norske høyskoler med amerikanske universiteter, fordi det er et særpreg for høyere utdanning i Skandinavia. De fleste høyskoler i Norge blir dessuten oversatt til universitet på engelsk.

Endret av Ignorancus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...