Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Cat kable

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har peiling på forskjellen på cat 5, cat 6 og cat 7 kabel ? har noen spesifikasjoner hvilken hastigheter de er godkjent for osv hadde det vert fint :D

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Cat5 = 100 MHz tilsvarer 100 Mb/s

Cat5e = 125 Mhz

Cat6 = 250 MHz

Cat7 = 600 MHz

Men Cat6 og Cat7 er jeg ikke sikker om det er riktig nå siden dette var det jeg fikk info når jeg var svakstrøm lærling for 2-3 år siden. Da var de ikke blitt en standard.

Skrevet

ahh fant d ut

For de som lurer

cat 5e opp til 250mhz

cat 6 opp til 350mhz

cat 7 opp til 1ghz

100mhz = 100Mb/s

Skrevet

Man trenger vel ikke cat7 (har aldri hørt om før) for å få gigabit.

Det man gjør ved gigabit lan er jo bare å bruke alle lederne i kabelen. Vanligvis brukes bare 4 av dem.

Rett meg opp hvis jeg tar feil :-)

Skrevet
Man trenger vel ikke cat7 (har aldri hørt om før) for å få gigabit.

Det man gjør ved gigabit lan er jo bare å bruke alle lederne i kabelen. Vanligvis brukes bare 4 av dem.

Rett meg opp hvis jeg tar feil :-)

Så langt jeg har fått med meg er at minste kravet for gb nett er 5e, men offisiellt er det kun 6 og 7 som støtter gb.

Går ut fra at det er uskjermede tp kabler man snakker om her, Cat 6 har litt annen "ytelse" i skjermede utgaver.

Skrevet

chma jeg sjekket en norsk leverandør av div kabler og annet instalasjons utstyr og de oppgav disse tallene til både sjermede og usjermede kabler,

Men når d er sagt du kan kjøre gigabit lan på cat 5e, men du klarer ikke å få full unyttelse. dessuten tror jeg pci porten på pcen også vil senke ytelsen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...