Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Opel Signum 1,9TDI 05 Mod.Dårlig Aks. Ny Turbo / EGR-Ventil


darkimba

Anbefalte innlegg

Hei,

 

 

Har en Opel Signum 1,9TDI 05 Mod som sviver litt rart. Byttet turbo og EGR ventil (måtte byttes).
Når bilen ble kjøpt så svev den dårlig og da var det bare en liten feil med vacuum slangen fra gammel turbo, slangen ble byttet og bilen sveiv som ei kule.

Nå derimot, har den det siste året hatt samme symptomene som da den ble kjøpt. Men nå står allerede ny EGR ventil / Turbo på den. Bilen ble dårligere etter at den nye turboen ble monter. Luftmengdemåleren har jeg prøvd å koble ut for og se om bilen ble dårligere når jeg kjørte eller om det fortsatte å svive dårlig, den ble enda dårligere så jeg går ut ifra at det ikke kan være den (?).

OBD-scan viser fint lite egentlig, har resetta alle kodene deretter sjekket om kodene kommer opp igjen, og det er ingen koder som sier at det er noe 'alvorlig' galt.

Kan bilen evt. suge falsk luft en plass eller er det noe elektrisk?
Eller er det noe rundt den nye turboen som ødelegger?
Turboen slår inn, men virker kanskje som at turbo-trykket ikke heeelt er på top(?)


Dette skjer:

Turbo slår inn på 2,000rpm bilen rykker til og går opp i fart men er fortsatt litt dårlig aks enn det det var før. Presser man bilen opp i 3,000rpm og slepper pedalen så kommer det en form for dump-ventil lyd (eneste jeg kan sammenlikne med) liten svooosh lyd, men skjer ikke under vanlig kjøring.

Bilen har også hatt tedenser til litt fusking ved normal kjøring også, dette er heller ikke løst.

Har ikke sjekket glødepluggene ennå, men er dette noe som evt. burde sjekkes med tanken på problemene ovenfor?

Har vært inne på tanken på ECU-Reset men ettersom en ECU-Reset svært sjeldent gjør noe godt for helsa på bilen har jeg ikke gjort noe der.


Takker for alle tips dere måtte ha!
 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sjekk tetningene rundt stagene til innsugsventilene (butterfly valves, små ventiler som står i innsugsmanifold). Typisk feil på denne maskinen.

Takker! Skal sjekke dette :) Er det noe andre 'typiske' motor feil med denne bilen som du kan ta i farten? :)

 

Gikk vell litt fort i svingene hos tyskerne i sin tid etter hva jeg har fortstått :)

 

Lenke til kommentar

Mmm, skal vi se: Dette er en FIAT-motor. Om du steller den godt med oftere oljeservice enn hva boken sier (og gjerne bedre oljer), så kan den holde seg lenge, med lite feil. De har dette innsuget som suger falsk luft gjennom disse tidligere nevnte ventilene. Ellers er det ikke så veldig mye annet enn typiske dieselmotorfeil, som for sjeldent oljebytte, for mye slagg i olje/kanaler/turbo, samt sot i innsug pga EGR. Diverse elektroniske feil, men ikke mer enn hva som kan kalles helt normalt på en europeisk bil.
Disse ventilene sjekker du veldig enkelt med startgass som sprayes i området ved innsuget. Øker turtallet ja da har du lekkasje. Opelks løsning er å bytte hele innsuget, en ikke helt gratis jobb. Der finnes flere oppskrifter på nettet for å fikse dette. Opel Motorsport club, et norskt forum som det koster peng for å bli medlem av, kan meget fort lønne seg å bli medlem av. Der er det mange proffe gutter, som mer enn gjerne hjelper deg, enten i forumet eller i levende live.

Ang nedsoting av motor, så finnes der gode og permanente løsninger:
Punkt 1 er å avogtil kjøre en langtur, gjerne med litt last, så du får opp temperaturen på motoren, slik at koks og drit brennes ut. Småkjøring i norsk fuktig klima er drepen for denne maskinen, som de fleste turbodieselmotorer.

La oss si denne er kjørt 100-250.000KM, olje byttet etter boken, originaloljer. Da begynner denne maskinen å lide av tette oljekanaler, og du har en reell sjanse for at f.eks turbinen ryker. Her ville jeg gått inn med litt førstehjelp, og deretter resept på et bedre og sunnere liv, så og si:
Nedover nevner jeg endel produkter jeg har god erfaring med. Der finnes selvsagt andre produsenter som lager gode produkter, men dette er det jeg kjenner best og har best erfaring med.

QMI 3-trinns rens. Dette er såpe-olje-produkter som rengjør motor, innsug og drivstoffsystemet.
Ny olje og filter på motor. Bruk Royal Purple 10W-30, den er glimrende til denne motoren. Originaloljen fra GM (5W-30 longlife), er en rimelig og helt grei olje, men som endel andre oljer er ikke den noe særlig til å rengjøre innvendig. RP-oljen er ekstremt god på å rengjøre, derfor anbefaler jeg den, spesielt til dieselmaskiner. Bytt filter med olje, og bytt filter etter f.eks 14 dager med ny RP-olje, fordi den oljen løsner så mye slam at filteret går tett. Ikke bytt olje, bare filter. RP-oljen kan du fint kjøre med i 1 år, om du kjører noenlunde normale kjørelengder.

Bruk QMI sin drivstofforbedrer i hver tank. Denne rengjør og smører, hindrer nye avleiringer å feste seg, motor går roligere, mindre forbruk. Du tjener på å bruke den.
Demonter så mye du klarer av innsuget, rengjør innvendig så godt du kan. Bruk f.eks innsugsrens, bremserens, og en haug med filler. Vær nøye med at fillerester ikke blir værende inne i "greiene", motor liker slikt dårlig.

Behold original luftfilter, ikke en tøddel å vinne på andre filtre.
Tar du denne grundige behandlingen, og er nøye med å bruke drivstofforbedrer hele tiden, vil du trolig slippe unna feil på katalysator/DPF. Og du vil ikke ha feil på DPF, om ikke du har en feit lommebok. 20K rett i søpla. Slik så altfor mange dieseleiere har måtte gjøre.
Gi en lyd om dette var uklart. Tar det gjerne på PM.

Er det automat eller manuell kasse? Har du automat er det endel ting en bør gjøre for å hindre feil, er det manuell er det ikke like mye å gjøre.

Ellers er det litt småplukk med elektronikk på disse bilene. Ingen store katastrofer, men litt småfeil. En OpCom, en kina-produsert kodeleser fra ebay, kan være grei å ha. Men OBS: Vær forsiktig med å bruke den til å _skrive_ noe, endre noe. Bruk den til å lese av, evt å resette servicelampe og slike helt enkle ting. Elektronikken er en smule delikat, og trives best med å bli programmert med Opels eget system Tech2.

Av andre ting... Skal vi se... Jo, styringen. Tannstangen har en tendens til å ryke ved ca 200.000KM. dvs den begynner å lekke. Den lekker pga slitasje i metallet, spon som ligger å sirkulerer i systemet. Bytt olje (bruk Opel sin olje, den skal ha spesialolje, dette er elektrohydraulisk pumpe!), og tilsett QMI servobehandling. Så har du en sjanse til at du slipper lekkasje med tilhørende tannstangbytte (=$$).

Ellers er det å bruke standard lyspærer på bilen. Den liker ikke LED. Dvs noe LED funker, men det er ikke lett å bli klok på hva som funker og ikke. Det er selvsagt Canbus på denne bilen, men litt GM-ifisert versjon, så den er veldig sær på ting som lyspærer.
Du kan resette hjernene med at du kobler fra batteri i 30 minutter. Da må du inn med koden på radioen, om du har originalradio. Da MÅ du ha kodekortet som følger bilen. Har du ikke koden, får du den hos forhandler, til noen hundrelapper.
Ang hjuloppheng/bremser så er det nokså moderne og god vare, intet sært. Styrekuler (indre/ytre) blir slitt, foringer blir slitt, bananstag (øvre opphengsstag) blir slitt bak (skeivslitasje på bakdekk, den blir hjulbeint), men alt godt innafor normalen. Deler kan kjøpes originalt, prisene er generelt nokså greie, på nivå med "uoriginalt". Et medlemskap i tidligere nevnte klubb gir deg gode rabatter hos Opel, verdt å få med seg.
Ellers er det fine biler dette. Meget moderne for sin tid, spesielt om du har en som har xenon hovedlys (AFL løsning, svingbare lykter) og antispinn/skrens. De brukte bedre løsninger på denne enn de fleste bilprodusenter brukte på den tiden, bla.a. er antiskrensen aktiv på 3 samtidige hjul, noe omtrent kun Merce og noen få til bruker. Det funker som bare pokker.
Alt etter versjon motor og gir kan den chippes (eller aller helst tunes proft), de tåler det fint om du holder deg på matta. 200HK på 150HK-versjonen er ikke urealistisk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...