Gå til innhold

Mefoto roadtrip


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke testet stativet du linker til, men har et tilsvarende fra Siriui og etter å ha kikket på MeFoto i butikken så tror jeg dem har omtrent samme fordeler og ulemper. Jeg tror maks vekt er høyst veiledende, mitt går greit med A7 og 70-200 (under 1,5 kg/tot) på toppen, men jeg føler også at det er maks (og litt til). I tillegg vil jeg hevde at ytterste ledd på beina samt senterkolonnen er nærmest ubrukelige med mer enn en Gopro eller et kompaktkamera på toppen.

 

De postitive er at etter å ha kastet senterkolonnen og kun bruker de ytterste leddene til nød så har jeg et stativ på under en kg som jeg kan ha med nesten over alt uten at det er noe stress. Det erstatter på ingen måte det store stativet mitt, men det er med de gangene jeg ellers ikke hadde tatt med stativ.

Lenke til kommentar

Gjelder dette for de fleste stativer tror dere, at om det er oppgitt til ca 8 kg, så "tåler"  det kun ca 2kg?

Opplever vel egentlig det stikk motsatte....men at størrelsen på kulehodet er det mest kritiske. For liten kule klarer ikke låse for mye belastning...

 

Monopoden min er godkjent for inntil 3kg, men med oppgradert hode kan det kanskje fint greie 12kg...

 

post-226353-0-85238300-1444645183.jpg

post-226353-0-85238300-1444645183_thumb.jpg

Endret av flageborg
Lenke til kommentar

Det var meget villedene oppgitt vekt en kan ha oppå, om du har et tilsvarende og du føler 1,5 er for mye :huh:

 

Gjelder dette for de fleste stativer tror dere, at om det er oppgitt til ca 8 kg, så "tåler"  det kun ca 2kg?

 

Jeg skal ikke være bastant å si at det er sånn og som sagt har jeg ikke direkte erfaringer med "ditt" stativ. Jeg tror det er dette jeg har:

http://shop.fotoimport.no/kamerautstyr/kamerastativ/sirui/kamerastativ/sirui-kit-t-025x-c10-x

 

Dette er nok noe spinklere enn det du linket til, men som du ser står det fortsatt 6 kg som maks vekt på det. Jeg tviler forsåvidt ikke på at det tåler 6 kg, men jeg klarer ikke å se for meg at det er stabilt nok eller praktisk å jobbe med med 6 kg på toppen. 

Lenke til kommentar

Jeg har dette stativet og er godt fornøyd med det.

Om det tåler 8 kg vet jeg ikke, for det har jeg ikke testet. På reise har jeg ikke med meg det tyngste utstyret og da er dette stativet et godt alternativ.

Hva er det du har tenkt å montere på stativet som veier 8 kg ?

Endret av Targa_PC
Lenke til kommentar

Hei og takk for svar!

 

Neida, jeg skal ikke putte 8 kg på toppen. Jeg har pr. dags dato ikke noe tyngre optikk en en 70-200 f/2.8 zoom og et Nikon D750, så dette er godt under 8kg :)Dette kommer også under 2,5 kg, men kunne vært greit om det tålte såpass uten at det ble svikt i bena/ledda og sig på kulehodet. Men såpass burde det vel tåle når det tross alt er oppgitt til 8 kg?

 

Hva føler du deg komfortabel med å sette oppå dette Mefoto roadtrip stativet Targa_PC?

Lenke til kommentar

Det tåler sikkert 8 kg før det kneler. Men det er ikke det samme som at det tar 8 kg og fremdeles er stabilt/vibrasjonsfritt. Man kan ikke forvente at et så spinkelt stativ kan håndtere superteler på flere kg. Dette er vel først og fremst laget for å være reisevennlig. Jeg vil neppe tro at det er optimalt for en 70-200 f/2.8 heller, med mindre du er godt utenfor kritiske lukkertider. Brukt som en monopod går det muligens bra.

Lenke til kommentar

Jeg har prøvd noen eksponeringer med en Nikon D600 og en Sigma 105mm f2,8. Kulehodet takler den vekta uten problem.

Nå er 70-200mm f2,8 en del lenger, men jeg tror kulehodet takler det også. Mekanisk er stativet av bra kvalitet.

 

Men Nikon D750 fortjener et større og stødigere stativ.

 

Jeg bruker dette stativet på tur/reise med min Fuji X-T1, og til det bruket fungerer det utmerket.

Lenke til kommentar

Jeg er enig i at et D750 fortjener bedre
Jeg har et Induro CT 414 med et RRS BH55på toppen, men dette blir helt i andre enden av skalaen igjen, og vel tungt å stort å ta med seg på ferieturer etc.
Så tanken var å finne et lite lett reisestativ, men det bør likevel takle utstyret mitt, ellers gir det ingen mening

 

Tror dere staivet vil takle skissert bruk?

 

Eventuelt har dere forslag til annet stativ/hode i samme sjanger?

Endret av fotokolbrann
Lenke til kommentar

OK, da vet du jo hva solid utstyr er. Jeg har også BH-55 (på et Benro C4770T, tror det er omtrent i samme klasse som stativet ditt). Et meget bra kulehode i alle fall.

 

Jeg har et lettere stativ (et Benro-stativ det også, omtrent på størrelse med Manfrotto 055) med RRS BH-40 som greit takler opp til og med 80-200 f/2.8. Men med f.eks. en 300 f/2.8, så begynner det å bli ustødig. Så spørs det om du synes noe sånt også blir for stort og tungt som reisestativ. Jeg har i alle fall kunnet stappe dette stativet i koffterten på flyreiser (fordrer nok 4-segment).

 

Noe enda spinklere stativ i kombinasjon med tunge speilreflekskamera frister ikke meg. Men jeg kan jo ikke snakke for andre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...