Gå til innhold

Vanne planter


Anbefalte innlegg

Når dama drar bort og jeg lover å vanne plantene blir det til at jeg husker det siste dagen før hun kommer hjem og når jeg går runden så ser jeg at de henger skremmende med hodet ;(

 

Jeg ønsker meg derfor en jord fuktighet sensor som kan kjøre med HS3.

 

Helst noe billig selvfølgelig så jeg kan kjøpe mange.

 

Fibaro RGBW kontrolleren med denne sensoren til 286Eur er ikke aktuellt.

 

Men denne her

https://www.plantcaretools.com/webshop/wireless-moisture-sensor-en-detail

sammen med RFXCom høres VELDIG lovende ut.

 

Må bare sjekke med dere om dere har noe erfaring / alternativer.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har drevet litt testing på slikt. Noe jeg endte opp med at det var nesten like greit å bare stappe to ledninger passe langt ned i potta, og så måle spenningsfallet med en Arduino (ja, jeg elsker Arduino-plugin'en). Så er det bare å sette opp eventer. ;)

 

Vil du ha noe mer ferdig, så prøv en slik: http://www.ebay.com/itm/Soil-Humidity-Hygrometer-Moisture-Detection-Sensor-Module-Arduino-w-Dupont-Wires-/400985207745?hash=item5d5c94b3c1

Fungerer også bra! (Men den jeg hadde ute i plenen har vel mer eller mindre rustet bort nå).

Lenke til kommentar

 

Men denne her

https://www.plantcaretools.com/webshop/wireless-moisture-sensor-en-detail

sammen med RFXCom høres VELDIG lovende ut.

 

Har en av disse, som jeg har hatt 1 mnd tid nå, så har ikke fått gjenomtestet den enda men kan dele mine erfaringer så langt.

 

Har den stående i en bed utendørs så signalet på gjennom en yttervegg og en innervegg for å komme fra til RFXtrx433, i luftlinje er det ca 5m.Har hatt noen "communication failure" meldinger - og har lest på diverse forum at disse har relativt dårlig rekkevidde (rundt 5m), men dette kan moddes med en litt større amtene.

 

Man må passe på at man ikke stikker pinnen helt ned for da vil den rapportere 99% hele tiden. (er en strek på pinnen). Det er kun 3 kanaler på denne slik at man kan max bruke 3 stk. 

 

Det har jo vært lite behov for vanning ute siden jeg tok i bruk sensoren - men det tørreste jeg har registrert er 67% - og akkurat nå ligger det på 85%.

 

Planen min var å benytte dette samen med en magnetventil(NO) (som jeg bestilte på ebay) men den har tatt sikkringen når jeg har hatt strøm på den for lenge. :(

Lurer på om jeg skal prøve meg på denne til våren.

Lenke til kommentar

Har en av disse, som jeg har hatt 1 mnd tid nå, så har ikke fått gjenomtestet den enda men kan dele mine erfaringer så langt.

 

 

Fikk sensorene i posten i går.

Kan ikke se at jeg får detektert dem i RFXCOm plugin'en.

Har enablet La Crosse.

Skal de ikke dukke opp under Inputdevicer?

Kan du legge ut en skjerm dump av hvordan de ser ut?

Lenke til kommentar

Wow for en service mk1 :)

 

Funket helt topp.

Ser foreløpig ut til at rekkevidden ikke er så dårlig som folk skriver.

Men jeg har 3 RFXtrx i huset så det er litt vanskelig å beregne avstander.

 

Kommer tilbake med mer info om selve enhetene når jeg har brukte dem litt.

De er puttet i 3 forskjellige blomsterpotter

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...