Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Opel Corsa C 1.4L 90hp lugger ved lavt/jevnt turtall


Anbefalte innlegg

Skrevet

2001 Opel Corsa C med 1.4 90hp motor. Gått 180000km. Usikker på hva som er gjort av forrige eier, har hatt bilen 2 uker og den har hatt samme problem hele tiden. Hvis man kjører ved jevnt lavt turtall(f. Eks i 80 km/t i 5. gir) lugger motoren. Det føles som om den gir gass og slipper igjen og igjen. I blant føles det som om motoren kveles, det går over når man gir gass. Problemet er også merkbart når man kjører i første gir eller når man slipper gassen. Bilen "hopper" før den kommer igang. Den går fint på tomgang. I blant må man gi litt gass for å få start på bilen.

 

Har prøvd følgende:

- Byttet plugger

- Byttet bensin- og luftfilter

- Renset spjell i innsug med bremserens

- Sjekket at det er gnist på alle plugger

- Byttet motorolje og filter

- Vasket lufttemperaturmåler

 

I følge Google er ofte problemet at luftmassemåleren ikke fungerer som den skal. Såvidt jeg kan se er det ikke luftmassemåler på bilen, men lufttemperaturmåler. Den har jeg prøvd å koble ut, men det endret ikke noe.

 

En på mitt lokale Opel verksted foreslo å bytte vanntemperaturmåler, da den kunne vise for lav temp som gjorde at choken sto på. Den viser bra temperatur i instrumentene, så tror ikke det er problemet.

 

Noen tips/forslag?

 

Neste på plakaten er rest av kompresjon og tenning, og bytte av lufttemperaturmåler, vanntemperaturmåler og coil, men da begynner det å bli dyrt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Luftmassemåleren din er i orden. Du har gjort det meste men en ting bør du absolutt prøve. Har du en vakuumlekkasje? Bilen er 14 år gammel og det finnes rundt 2 meter med vakuumslanger. Sjekk slangen som går fra fordeleren først.
Prøv å bytte alle de tynne slangene under panseren. Kjøp deg en rull med siliconslanger og klipp i riktig lengder og bytt. Siliconslanger er mye bedre enn de stoffbelagte gummislangene som brukes i bil.
Du kan ta en enkel prøve ved å spraye startgass på alle vakuumslangene på skjøtene og koblinger mens motoren går på tomgang. Ved lekkasje, vil turtallet øke. Ikke glem bremsekraftforsterkeren og slangen til manifolden.

Du bør oppgi bosted da kan du få hjelp av medlemmer som bor i nærheten.

Endret av Indian
  • Liker 1
Skrevet

Kjøpte vakuumslanger, men kan ikke se noen silikonslanger av samme dimensjon. Er det bare jeg som er ubrukelig? Har en Z14XE motor.

 

Prøvde forøvrig å rense innsugspjell igjen, og jeg har renset EGR. Fungerer fortsatt ikke.

 

Sjekket feilkoder, får 

 

P0400

P0400

P1616

P0136

 

Visstnok feilkode på hhv EGR, EGR, bilens ID, Lambda #2

Skrevet

De har silikonslanger mange plasser. Prøv hos Kilevold og Pedersen Racing. EGR ventiles styres av en vakuumslange. I gamle bilen min, koblet jeg ut EGR-ventilen....uten å få feilkoder.

Har du byttet alle vakuumslangene? I en bensinbil er det lettest å utelukke vakuumfeil ved bruk av startgass

Skrevet

Finner ingen Vakuumslanger i motoren. Vet ikke hva jeg skal se etter. Google gir ingen resultater. Egr-en er elektrisk, ikke vakuumstyrt.

 

Jeg kan vel ikke spraye startgass på alt som ser ut som slanger i motoren?

Skrevet

Alle biler har vakuumslanger. Det går en fra bremsekraftforsterkeren til manifolden i bilen din og derfra ser du tynne 3 og 4 mm slanger. Det skal gå en fra fordeleren.

  • 2 uker senere...
Skrevet

Hmm. Har motoren på bildet. Hvor ca vil jeg finne vakuumslanger?

 

Er manifold det samme som innsug? Er bremsekraftforsterker samme som ABS-en?

 

Har forøvrig prøvd å bytte coil. Ingen endring.

post-108681-0-24337000-1445188809_thumb.jpg

Skrevet (endret)

Hmm. Har motoren på bildet. Hvor ca vil jeg finne vakuumslanger?

 

Er manifold det samme som innsug? Er bremsekraftforsterker samme som ABS-en?

 

Har forøvrig prøvd å bytte coil. Ingen endring.

Jeg ser allerede minst 4 vakuumslanger i bildet. Du må løfte opp plastlokket og under finner du flere. Hvis du ikke ser festeskruer, er det bare å trekke plastlokket forsiktig opp.

Endret av Indian
Skrevet

Er ikke fordeler på denne bilen, kun coilrekke oppå plugga. Bytt lambda og rens EGR, den er antagelig kokset tett.

 

Manifold kan være både innsug og eksos.

Skrevet

Har renset egr. Ingen endring. Har koblet fra egr og satt på en tetteplate. Da føles den noe jevnere.

 

På bilde #1 er den blokkerte EGR-porten.

 

På bilde #2 er motoren min. Hvilke slanger bør jeg bytte? Er f.eks den med en "klump" på midten en vakuumslange?

post-108681-0-78659800-1445802715_thumb.jpg

post-108681-0-51941200-1445802730_thumb.jpg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...