Gå til innhold

Hvordan kan jeg bli filmfotograf?


Anbefalte innlegg

Jeg er 26 år gammel, bor i Oslo og har begynt å lure på om jeg burde endre yrkesretning for å bli fornøyd, da jeg ikke liker å være på samme sted lenge og trenger kreativt utløp. Jeg har stor interesse for fotografi og har alltid elsket film, men studerte desverre for å bli dataingeniør. Da jeg var 19 år gammel søkte jeg på en filmskole på Lillehammer, men kom ikke inn.

 

Jeg er egentlig mest interessert i å studere i utlandet, og har sett på skoler i både USA, Sverige og Danmark. Jeg lurer på om det er noen som er kjent med skoler, og i tillegg hvordan det er å jobbe som filmfotograf i utlandet eller i Norge.

 

Mange skoler krever at du legger ved en portfolio med din søknad, men jeg har bare erfaring med stillfotografi. Jeg mistenker at det ikke er nok, men jeg har ingen venner eller bekjente som har kreative interesser. Har dere noen råd til hvordan jeg kan skaffe meg noen erfaringer og ha noe å vise til i en portfolio?

 

Alle innspill er velkommen. I tillegg hadde det vært kjekt å vite hvor jeg kan finne ut mer. Kan dere tenke dere et sted hvor jeg kan få svar på slike spørsmål?

Endret av Coneunofax
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ærlig talt så er dette en business der man blir ansatt pga. resultater. Papirer fra skoler sier ingenting om hva du klarer å skape. 

 

Mitt eneste råd er at du skaffer deg et kamera, begynner å skyte, klippe, lage kortfilmer, reklamefilmer. Hva som helst for å gi deg erfaring. Det vil ta årevis å bli en god filmskaper/DP/regissør. Og det vil ta lang tid før du får godt betalte jobber.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det jeg tenker er at skole kan gi meg en del erfaringer det ville vært vanskelig å få tak i på egenhånd, samtidig som jeg kan nettverke med personer på vei inn i samme felt. Det er spesielt viktig hvis jeg har lyst til å jobbe i et annet land.

 

Kan du tenke deg et sted jeg kan finne likesinnede som har lyst til å lage filmer?

Lenke til kommentar

Det jeg tenker er at skole kan gi meg en del erfaringer det ville vært vanskelig å få tak i på egenhånd, samtidig som jeg kan nettverke med personer på vei inn i samme felt. Det er spesielt viktig hvis jeg har lyst til å jobbe i et annet land.

 

Kan du tenke deg et sted jeg kan finne likesinnede som har lyst til å lage filmer?

Ok. Si du bruker de neste 3-5 årene på skole, der du lærer teorien om filmskaping og knytter opp et greit nettverk. Dette er 3-5 år du kunne brukt på å skape, selge deg inn i markedet, bygd relasjoner basert på ting du har produsert. 

 

Likesinnede finner du så fort du kommer i gang. 

Lenke til kommentar

Sikkert ikke dumt å kontakte produksjonsselskaper i nærområdet og spørre om du kan være nyttig hos de. Selvfølgelig ikke som filmfotograf, men som produksjonsassistent for eksempel, eller andre roller de måtte trenge på produksjoner. Kan du være fleksibel med hvor mye varsel du må ha, og gjør du en god jobb, er du jo godt i gang. Kanskje de trenger noen til å holde kameraet en dag, og plutselig er du i gang!

 

Dersom du velger å studere vil jeg anbefale på det sterkeste å fokusere veldig mye på å produsere innhold selv. Studerte selv fotografi på et universitet som også hadde filmlinje. De eneste som driver med noe relevant i dag (3 år senere) er de som produserte masse ved siden av. De som kun var studenter gjør helt andre ting, et studie innenfor foto/film er i de aller fleste tilfeller helt irrelevant.

Lenke til kommentar

Beklager sent svar. Jeg har hatt litt problemer med min bredbåndleverandør.

 

Selv har jeg startet med kort- og reklamefilm.

Okay. Jeg får lese litt og gå til anskaffelse av et videokamera eller en speilrefleks med gode videoegenskaper. Jeg har også sett at det finnes filmklubber som Oslo Filmklubb der man kan involvere seg i prosjekter. Forhåpentligvis lever den fortsatt.

 

Sikkert ikke dumt å kontakte produksjonsselskaper i nærområdet og spørre om du kan være nyttig hos de. Selvfølgelig ikke som filmfotograf, men som produksjonsassistent for eksempel, eller andre roller de måtte trenge på produksjoner. Kan du være fleksibel med hvor mye varsel du må ha, og gjør du en god jobb, er du jo godt i gang. Kanskje de trenger noen til å holde kameraet en dag, og plutselig er du i gang!

 

Dersom du velger å studere vil jeg anbefale på det sterkeste å fokusere veldig mye på å produsere innhold selv. Studerte selv fotografi på et universitet som også hadde filmlinje. De eneste som driver med noe relevant i dag (3 år senere) er de som produserte masse ved siden av. De som kun var studenter gjør helt andre ting, et studie innenfor foto/film er i de aller fleste tilfeller helt irrelevant.

Er det okay å spørre om hvilket universitet det var? Takk for mange gode råd. Tror du man må ha noen forkunnskaper for å være til nytte i et produksjonsselskap? Jeg setter veldig pris på advarselen om å ikke ta lett på et slikt studie. Det er viktig å vite. Jeg ser på et slikt studie som en mulighet til å komme i kontakt med personer som vil delta i filmprosjekter og danne et sosialt nettverk av folk som senere vil jobbe i samme bransje internasjonalt.
Lenke til kommentar

La oss si det slik. Om du kontakter et produksjonsselskap, kommer de til å spør etter din erfaring, eller om å få se hva du har produsert. Har du ingen av delene, kan du strengt tatt ikke tilføre selskapet noe som helst.

 

Film driver man med fordi man virkelig har en passion for det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...