Gå til innhold

Hjelp meg å klokke t-fuglen min (1.4GHz)


vegge

Anbefalte innlegg

Investerte akkurat i Alpha Pal 8045 og ser nå muligheten til å klokke min AMD t-bird 1.4GHz. Målet er å få den dønn stabil på 1.6GHz.

 

Jeg har testet litt, men er usikker på hvordan de forskjellige innstillingene skal være. Håper dere kan hjelpe meg!

 

vcore/spenning 1.650-1.850

bus 100-150

multiplier 10.5-14

 

Jeg (tror jeg) vet at bus-en klokker hele systemet. Multiplieren klokker bare cpu-en.

Mener å huske at noen sa jeg først skulle stille multiplieren så høyt som mulig, bare for å se hvor høyt jeg kunne få prosessoren. Deretter øke fsb, senke multiplier til de optimale innstillingene...

 

Trenger noen gode tips, for jeg har ikke lyst å slette bios hele tiden...

Nå kjører jeg på 1.4GHz, bus:133, multiplier 10,5 og spenning på 1.650...

 

Takker for alle svar :smile:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Front Side Bus(133):

Sats på å overklokke Bushastighet, du får mer ytelse per MHz. Har du et fra hovedkort og god ram er ikke dette ett problem. Husk du overklokker ikke bare prosessoren ved å gjøre dette. Blir maskinen ustabil kan dette skyldes RAM/Chipset.

 

Volt(VCORE 1,82):

Ikke still på volt før maskinen blir ustabil. Da kan du stille opp volten ett hakk. Volt er risikabelt å stille på, man øker effekten med ganske mange w(mer varme). Ikke still opp volten mer en ett hakk om gangen. For høy spenning kan føre til Elektromigrasjon(...). Er maskinen for varm kan du stille ned spenningen et hakk

 

Multiplier(x10,5):

Still bare på Multiplier hvis det ikke går mer på busen. Har du for varm cpu satts på å still ned Multiplier et hakk fremfor å stille ned bushastigheten.

 

Prøv deg fram forsiktig. Prøv diverse innstillinger, se hvem som har best ytelse. Bruk CPU ytelse program.

 

MHz formel:

MHz=Multiplier x Front Side Bus

Lenke til kommentar

Akkurat nå kjører jeg stabilt på 1589MHz.

 

vcore 1.750

bus 138

multiplier 11,5

 

Trodde jeg hadde den stabilt på 1600 også, men maskinen klikket etter kort tid i 3dmark. (stabilitytest gikk derimot fint i en halvtime...)

 

Ellers fikk jeg et par blåskjermer og melding om noen skjermkortdrivere og nettverkskortgreier. Da hadde jeg bus-en på 140 (prøvde også 150) Tror dere det er skjermkortet som ikke takler bushastigheten?

 

Jeg har selvsagt hatt vcoren høyere enn 1.750, men det hjalp ikke betydelig...

 

Har dere noen tips/invendinger? Ellers får jeg prøve igjen i morgen tidlig. Gir meg ikke før det går på 1.6GHz. Får kanskje satse på litt høyere multiplier. Liker derimot ikke at temperaturen stiger, men den ligger jo fortsatt godt nedpå 40-tallet!

Lenke til kommentar

Kjører nå på 1610MHz...

 

fsb 140

vcore 1,775V

multiplier 11,5

 

Da er den rimelig stabil. Klarer 3dmark og stabilitytest, men samtidig kan maskinen klikke mens jeg skriver mail eller ser en divxfilm... *skjønner ingenting*

 

Og en ting til; skal en ikke normalt klare å kjøre fsb-en på 150? Hvorfor klikker min maskin i dette tilfellet? Kan det ha med skjermkortet mitt å gjøre? Har fått flere blåskjermer der det blir henvist til nv4_disp...

 

Hilsen en som kanskje klokker ned igjen snart... begynner å bli lei av at maskinen plutselig stopper... :sad:

Lenke til kommentar

Kjøyrer no 1650 mhz (157*10,5) med min tb1400 med nyaste stepping. Denne cpu'en er veldig overklokkbar. Klarer nok meir, men hk'et mitt støttar ikkje multiplier-justering. Det er berre å prøve seg fram. Overklokking er relativt.cpu-Kjøling, cpu-stepping,chipkjøling, minne og hk er ting som spelar inn på kor høgt du klarar å klokke fuglen din. Eg er veldig fornøydd. :grin:

 

mvh Ørjan

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-03-02 01:15, galdurah skrev:


Kjøyrer no 1650 mhz (157*10,5) med min tb1400 med nyaste stepping. Denne cpu'en er veldig overklokkbar. Klarer nok meir, men hk'et mitt støttar ikkje multiplier-justering. Det er berre å prøve seg fram. Overklokking er relativt.cpu-Kjøling, cpu-stepping,chipkjøling, minne og hk er ting som spelar inn på kor høgt du klarar å klokke fuglen din. Eg er veldig fornøydd.
:grin:

mvh Ørjan



 

Hvilken stepping har du da? Er bare "nysj"! Har en 1400 liggende å "slenge", med stepping AYHJA "Y"

Klarte 1680 med den, men kjørte ingen tester for stabilitet.

Lenke til kommentar

Du kan skjekke steppinga med eit program som heiter wcpuid. Dersom du har :

 

Family 6 model 4 steppingid 4

7 4 4

 

Skal du ha den nyaste athlon 1400 cpuen fra fabrikken. Denne er den som er suverent best til å overklokke. Ta eit søk på google etter wcpuid og last det ned. Du ser kva eg meinar med ein gong du opnar programmet. Desse "kodane" ovanfor vil poppe fram med ein gong.

Lenke til kommentar

Da har jeg den nyeste steppingen! :smile:

- ellers har jeg komponenter som i signaturen...

- Alpha Pal 8045...

 

Tror ikke det er rammen som stopper meg. Vet ikke hvordan hovekortet mitt (MSI K7MASTER) liker overklokking... ellers har jeg som sagt ikke ekstra kjøling på skjermkortet eller chipset.

 

Kjører derimot stabilt(?) på 1610MHz (140*11,5 - 1,775V) Ganske stabil, men klikker f.eks. hver gang jeg starter Vcool...

Lenke til kommentar

Jeg har samme saker som deg, bortsett fra SDRAM og Abit KT7A. Apacer RAM'en min går opp til 144 mhz i cas3, men det gir jo nesten bedre ytelse å kjøre 133mhz cas2 :razz:

 

Kjørte også på 1610 mhz, men den klikka iblant, hvis den hadde stått på lenge og jeg skulle spille clanmatch f.eks(CS). Litt surt at den klikker da liksom. Klokka med multipliern istedet, og satte alle innstillingene(Timing osv) på RAM på maks.

Lenke til kommentar

Til skrue:

 

Har nok samme steppinga som du ja..

Tbird 1400 AYHJA Y

Denne er klokkestabil på 1650 med taisol med 80mm-mod. Klarer sikkert meir med multipliersetting. Eg tør ikkje meir enn 157 fsb. Brennaren min likar seg ikkje så veldig godt med høg fsb.. :sad:

 

mhv Ørjan

Lenke til kommentar

Tenkte jeg skulle ta en liten oppsummering... (ja, jeg har nyeste versjon av bios)

 

FSB-KLOKKING:

Klarer ikke å kjøre fsb over 140. I 3dmark2001 SE skjer i disse tilfellene slike ting: MBM5 blir avsluttet pga. feil, blåskjerm gjerne med meldingen "DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL" osv...

Altså klarer jeg 1470MHz når jeg bare klokker fsb. (140*10,5 - 1,675V)

FSB&MULTIPLIER-KLOKKING:

Får maskinen stabil på disse hastighetene:

1540: (140*11,0 - 1,675V)

1610: (140*11,5 - 1,775V)

1680: (140*12,0 - 1,850V)

 

I de to siste tilfellene blir temperaturen en del høyere enn vanlig (mest pga. vcoreøkningen) Av ytelsesmessige grunner skulle jeg ønske at jeg kunne kjøre fsb på 150 (maks på mitt hovedkort)

Jeg har i hvert fall fått maskinen "dønn stabil" på 1600MHZ, og det var jo egentlig målet med denne posten...

 

Faktisk kjører jeg jo på 1680MHz nå, men får se hvor lenge jeg gidder. Loadtemperaturen er i overkant av 50 grader og cpuvifta sviver på fullt (37dB)

Vel, takk for alle svar! Får undersøke litt om den fsb-en etterhvert...

 

:smile:

_________________

AMD T-bird 1400@1680 (140*12 - 1,850V)

MSI K7MASTER

512MB Apacer DDR (PC2100)

MSI Geforce 2MX400 (27.10)

Chieftec DX01SLD m/340W enermax

 

noen som vil kjøpe en Thermalright SK6 m/vifte++

noen som vil kjøpe et Aopen Maxi 300W (HX08)++

 

[ Denne Melding var redigert av: havegg på 2002-03-03 16:30 ]

Lenke til kommentar

enkelt og greit grunnen til at du ikke greier å kjøre fbs´en høyere kan være en rekke ting.

Det som skjer nor du øker fbs'en er at ALT øker pci spor, AGP-utgangen,HD utganger osv. det det sikkert er, er at det er en av tingene som er koblet på som ikke takler den høye frekvensen og da kresjer maskina chipsettet også har mye med det å gjøre....... få deg mer kjøling på alt.... skjermkort,chipsett osv. :smile: håper du finner ut av det hvis du har flere spørsmål mail meg på [email protected]

Lenke til kommentar

har vert borti mye rart når det gjeler klokking.

cpu'en min er både mer stabil og raskere på 1236(104fsb, 12.0multi) en på 1350(hundreognoenmHz FSB, 12.5multi)! snåle greier. men det jeg skal fram til er at du ikke nødvendigvis trenger å klokke maskinen din opp til 1600mHz for at den skal være rask nokk.

det kan hende at den er raskere på et lavere nivå,

last heller ned noen brae programmer til å teste ytelsen orntli.

 

 

at maskinen er raskere på lavere klokke nivå kan ha noe med at den blir for varm eller at cpu'en "skipper" et signal og må sende det på nyt igjen. det går opp i opp at da går det dobbelt så labg tid for at akurat den dataen skal bli sendt/behandlet eller hva den nå en gjør med det. hehe...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...