Gå til innhold

Erfaring med Samojed eller Eurasier?


Anbefalte innlegg

Jeg og min samboer har lenge hatt planer om å få hund, og til sommeren tenker vi på å realisere disse planene. Jeg har erfaring med hund fra tidligere, da jeg har eid en schæfertispe for noen år tilbake. Samboeren min er dessverre litt allergisk mot enkelte hunderaser, noe som har bekymrer oss en del. Vi har derfor besøkt eiere av både Samojed og Eurasier, og han ser heldigvis ikke ut til å reagere på noen av disse rasene. Er det slik at Samojeden er mer allergivennlig?

 

Vi er engstelig for at Eurasieren kan bli for reservert og innelukket, og det er en av grunnene til at vi holder en liten knapp på Samojeden. Vi er veldig glade i turer på fjellet, sykling og ønsker å trene med hunden både fysisk og psykisk. Likevel kommer hunden hovedsakelig til å bli en familiehund og lekekamerat, og vi ser for oss barn i framtiden. Hvor mye mosjon og trening trenger en Samojed for å ikke bli understimulert? Krever den mye mer mosjon enn en Schæfer? Noen som har erfaring med barn og Samojed/Eurasier? Bjeffer de mye? God på å være alene hjemme? Stor forskjell på jente og gutt?

 

Vi er for tiden begge studenter, så har mye tid til å trene opp hunden, men kommer likevel til å være avhengig av en hund som klarer seg alene hjemme. 

 

Setter veldig pris på alt av svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Folk reagerer vel ulikt på ulike typer hunder, så det kan godt hende at samojed er et godt valg i så tilfelle. Jeg er oppvokst med ulike spisshunder og polarhunder, som jeg aldri har reagert allergisk på, men da søsteren min fikk terriere fikk jeg allergiske reaksjoner med én gang.

 

Min erfaring med samojed er at den trenger en veldig tydelig leder og masse mosjon (både fysisk og psykisk). Den samojeden jeg har mest erfaring med bjeffet ikke i det hele tatt, noe som faktisk var litt ekkelt da det ble vanskelig å merke seg dens grenser før den nesten bet deg (for eksempel ved børsting eller leting etter flått). Alle individuelle hunder er så klart forskjellige, men jeg ville ikke hatt en samojed mye alene hjemme sånn helt uten videre. Det måtte isåfall ha vært etter en lang periode med innlæring. 

 

Husk på at samojeden er en veldig stor og sterk hund, og hvis den ikke er på bølgelengde med eieren, eller selv vil ta rollen som leder, kan den være veldig vanskelig å holde styr på.

 

Lykke til!

Endret av Akrobaten
Lenke til kommentar

Jeg har ikke selv Samojed, men Siberians. Det man først og fremst bør være klar over med en Samojed er at dette er en polarhund, en urhund med mye instinkter. Nå er kanskje Samojeden den som har minst drifter av polarhundene, men like fullt er de der og for noen så er de en stor ulempe. Andre, som meg, elsker polarhunder. Jeg synes dette er enkle og ærlige hunder med godt språk. Dette er hunder man i liten grad kan ha løs, de blir ikke dønn lydige slik en schäfer f.eks. kan bli, og de er ikke så førerorienterte. De krever noe mindre mentalt trening enn typiske førerfokuserte raser, men fysisk trim trenger de en del av. Det dere skisserer virker til å passe en turglad polarhund, gitt at de selvsagt får brukt seg litt hver dag.

 

Stort sett er dette hundetyper som er veldig greie med folk og barn. Det er større fare for at barn er skumle enn at de gjør noe med dem dersom de ikke er vant til barn. Den mildeste er muligens min egen rase, Siberian Husky, men Samojeden er ikke langt bak i "mildhet" mot mennesker. Det er mange som har Samojed og barn uten større problemer. Det som kan være en utfordring er hundens selvstedighet som gjør at den ikke nødvendigvis følger de grenser man setter ovenfor tilgang til barnets ting f.eks. hvis man snur ryggen til hunden (så lenge man er der går det selvsagt helt fint). Samojed er den mest bjeffete av polarhundene og de har en høy og skarp lyd. Men de bjeffer ikke like mye som en del andre spisshunder i min erfaring. Dog ville jeg trent på at den ikke skal bjeffe umiddelbart om den starter.

De fleste polarhunder har sterkt flokkinstinkt, og kan bli svært oppfinnsomme når de er aleine og kjeder seg. Men seperasjonsangst er ikke spesielt utbredt.

 

Hanner er større og sterkere enn tisper, utover det er det ingen nevneverdig forskjell på kjønnene. Hanner er litt mer hormontroll i puberteten og kan være litt "store og tøffe" i den perioden. Tisper kan bli påvirket av løpetidssyklusen. Men generelt vil jeg si at polarhunder er greie og ikke har de største dusteoppførslene sammenlignet med enkelte andre raser. Hyperseksualitet hos hannhunder og sterk innbildthet hos tisper er ikke vanlig f.eks.

 

Ang. allergi så er det en del mennesker som ikke reagerer, eller reagerer mindre, på en typisk dobbelpels slik som polarhunder har. Hvorfor vites vel ikke. Jeg tror ikke det har blitt gjort noen forsking på området slik det har vært gjort med puddelpels.

 

Finn først ut om dere kan leve med det som er typisk polarhund. Er svaret ja på dette, tror jeg dere kan bli godt fornøyd med en Samojed.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...