Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Vanskelig brøkoppgave


Anbefalte innlegg

Her er spørsmål og svar til Norsk Språkråd :)

"Dette er en norsk-tolkningsoppgave og jeg mistenker at flere norsk-lærere vil gi ulike svar.

Lurer på om dette har noen fast definert betydning i språket :)

Hvis

1/4 av 4  =  1

Er da

1 av 4 = 1     ?

Er 1/4 av 4 = 1 av 4?

Altså om jeg sier "en firedel av fire" så betyr det akkurat det samme som "en av fire"?
Hva ja, er da "en firedel av fire" det samme som "en firedel av en" ?

Rent matematisk er dette uinterresant da slike tekstoppgaver i brøk ikke dukker opp i lærebøker eller eksamener, men jeg lurer på hvordan dette skal tolkes og det aner meg at det kan oppstå misforståelser på en arbeidsplass. "Tøm ut en firedel av fire tanker"  -   er det da snakk om 1/16 av fire tanker eller 1/4 av fire tanker? :)


Håper på oppklaring"

Svar:

Jeg må nøye meg med å kommentere et par av punktene du tar opp. Det vi kan gi, er tolkninger av formuleringer i en mer allmenn kontekst. Vi kan ikke uttale oss om matematiske forhold, bare om språkbruk. Det virker sant å si noe uklart hvor i dette bildet spørsmålene dine stilles fra, om en kan si det slik.

 

Du skriver «1 av 4» med siffer. Hvis det er uttrykksmønsteret «en av fire» du sikter til (eller «en av tre» osv.), oppfatter jeg det som en standardfrase særlig journalister griper til når de skal trekke noe ut av statistiske undersøkelser. Formuleringen her betyr vel det samme som «en firedel» eller «25 prosent» – av en gitt masse, vel å merke. Det er derfor bare under gitte forutsetninger en kan si at «en av fire» er det samme som «en». Dette handler etter mitt skjønn mer om brukstradisjoner enn om matematikk.

 

Derimot virker «1/4 av 4 = 1» – stilt opp på denne måten – mer som en matematisk likning, og svaret ser riktig ut for en lekmann.

 

Også de siste spørsmålene du stiller, vurderer jeg som så matematikknære og så «språkbruksfjerne» at jeg vil la være å gå inn på dem. Hvis det dreier seg om formuleringer som kan skape misforståelser på en arbeidsplass, er dette noe som må tas opp i en annen sammenheng, tror jeg.

 

 

Med hilsen

seniorrådgiver

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...