Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Blir det rart hvis jeg ikke blir russ?


Anbefalte innlegg

Hei. Flytta nettop fra Oppland til Akershus sammen med familien, og begynte på vgs. Dette er andre uken, og har merka at det blir vanskelig å få "venner". Jeg har alltid vært sjenert og stille, og siden klassen min er liten (vi er 7, jeg går yrkesfag), og alle har kjent hverandre i 2 år (kansje også i ungdomsskolen) er det veldig vanskelig å dytte meg inn i samtaler, etc. Jeg har også vært veldig stressa, nå som jeg er i siste året og har fortsatt ikke en klar bilde på hva jeg vil videre etter vgs. Jeg har rett og slett gitt opp med å lage venner.

 

Så vil det bli rart hvis jeg ikke blir russ, selv om alle andre i klassen blir det? Jeg har egentlig lyst til å bli med på fester, etc, med folk jeg ikke kjenner helt (jeg får angst når jeg går ut av min "comfort" sone). Men jeg vil ikke bli sett som den "raringen" i klassen. Jeg vil heller ikke bruke masse penger på kort og klær hvis jeg ikke kommer til å delta i feiringen.

 

Begynner å bable, men blir der rart hvis jeg ikke blir russ? Takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ikke alle som er russ, men du har jo trossalt bare gått to uker på skolen. Du har fortsatt god tid til å bli en del av gjengen, men du må kanskje jobbe litt for det. Hva du velger er opp til deg selv, men du sier jo selv at du egentlig har lyst til å være med på feiringen, så det å ikke være russ høres egentlig ut som en plan B. Du får gi det litt tid og prøve å bli bedre kjent med de i klassen, da løsner det forhåpentligvis :p

Lenke til kommentar

Personlig så jeg ikke poenget med å kjøpe russeutstyr, du kan fortsatt være med på ting selv om du ikke har dette (selv om visse ting er forbeholdt "ekte" russer. Nå har jeg ikke sinnsykt innsikt i selve russeopplegget da jeg var avholds på den tiden, og hovedsaklig hadde avholdsvenner. Merket veldig at folk så veldig annerledes på deg når de visste du var avholds, men så er det også fort å "miste deg selv" om du drikker for å komme i "sync" med resten av gruppa, eller for å ikke være annerledes. Nå tyder jeg det som at du ikke er avholds og gjerne vil være med på fest. Så hvordan få et sosialt nettverk (jeg er kanskje ikke rette personen til å spør om råd, fordi jeg helt ærlig ikke er helt sikker selv)? Snakke med folk, det skjer ofte mer naturlig enn klinisk etter min erfaring.

 

For å besvare på spørsmålet ditt, det vil bli lagt merke til om du ikke er russ, men sånt er det med alt, uansett hva du gjør. Det trenger ikke å være rart. Folk er folk.

Endret av AdNauseam
  • Liker 1
Lenke til kommentar

For meg fungerte det helt fint å ikke være russ (i betydningen ikledd russedress med russekort), men jeg var likevel med på de fleste fester. Det jeg ikke var med på var arrangementer beregnet på de som var «ordentlige» russ, som for eksempel russedåp. Var heller ikke med på noen store russearrangementer - tjente heller penger på å kjøre bekjente hjem fra Tryvann.

Om du har en gjeng du kan dra på fest med uansett, så er det ikke nødvendig å kjøpe russeutstyr. Skal du derimot være med på russearrangementene, som det virker som om TS har behov for, er det nok veldig ålreit å være vanlig russ med bukse og russekort.

Lenke til kommentar

Flere som ikke er Russ uten at folk jeg stusser betydelig over det, men jeg synes du skal prøve i hvert fall. Kan være en grei mulighet til å bli kjent med folk og forhåpentligvis bli en del av gjengen i klassen. Jeg var selv litt alene som russ (mest fordi det var få venner som var russ) og måtte være litt frempå for å få vært med på ting. Er en litt tricky situasjon, men synes du skal prøve i hvert fall. Trenger ikke kjøpe noe mer enn grunnpakka (koster vel bare 200 - 500 kr?) 



Anonymous poster hash: b1f78...f82
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...