Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

VPN Server / Ønsker å nå et nettverk bak NAT/brannmur.


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg ønsker å nå et nettverk bak brannmur/3G/NAT fra "hvor som helst".

Der ønsker jeg å benytte en fast server som mellommann hvor alle parter tilkobles..

 

"Server" og VPN-klient bak brannmur/NAT/3G bruker linux. Det er ikke mulig å forwarde porter til klienten. Må være mulig å sende både TCP og UDP.

 

Hvilken løsning funker og hva er greiest å sette opp? Jeg trenger egentlig bare noen stikkord eller litt enkel veiledning. Vanligvis klarer jeg finne ut av sånne ting, men akkurat nå føler jeg at jeg har lest meg blind på temaet. Har lekt meg litt men har egentlig ikke klart å finne en ordentlig løsning som fungerer. Da hadde det hjulpet godt med noen innspill :) Halp?

 

post-99734-0-91625300-1440442436_thumb.png

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kort og greit så må du sette opp en OpenVPN server helst på serveren hvor du kan forwarde porter og skal nå.

Deretter kobler du til med klienten, oppsett vil variere en del dog avhengig av hva du har på innsiden av nettverket du vil nå.

 

Har du ett helt nettverk og ikke bare en klient du vil gi tilgang over VPN så er det fortsatt mulig, men enkleste er å sette opp en router sak som PFSense som kjører og sender all trafikken ut til VPN Serveren din.

Alternativt, så kan du vurdere ett mesh nettverk som feks FreeLAN, dog har dette noen små komplikasjoner som håndtering av sertifikater og at programvaren må installeres og settes opp på alle maskinene i nettverket som skal kobles opp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...